dc.contributor.author |
Φουρνογεράκη, Φωτεινή
|
el |
dc.contributor.author |
Fournogeraki, Fotini
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-03-31T09:24:16Z |
|
dc.date.available |
2023-03-31T09:24:16Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57397 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25094 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Πειθαρχικές πρακτικές |
el |
dc.subject |
Απελευθερωτικές πρακτικές |
el |
dc.subject |
Πρακτικές απόδρασης |
el |
dc.subject |
Χακτιβισμός |
el |
dc.subject |
Χειροτεχνιβισμός |
el |
dc.subject |
Χάκινγκ |
el |
dc.subject |
Κουήρ |
el |
dc.subject |
Φεμινισμός |
el |
dc.subject |
Παραγωγή |
el |
dc.subject |
Κατανάλωση |
el |
dc.subject |
Εργαστήρια |
el |
dc.subject |
Βιβλία μαγειρικής |
el |
dc.subject |
Εγχειρίδια |
el |
dc.subject |
Disciplinary practices |
en |
dc.subject |
Liberating practices |
en |
dc.subject |
Escapist practices |
en |
dc.subject |
Hacktivism |
en |
dc.subject |
Craftivism |
en |
dc.subject |
Hacking |
en |
dc.subject |
Queer |
en |
dc.subject |
Feminism |
en |
dc.subject |
Production |
en |
dc.subject |
Consumption |
en |
dc.subject |
Workshops |
en |
dc.subject |
Cookbooks |
en |
dc.subject |
User's manuals |
en |
dc.title |
Χειροτεχνίες ινών: ενσώματοι τρόποι, ριζοσπαστικές χωρικές πρακτικές |
el |
dc.title |
Fiber crafts: embodied ways, radical spatial practices |
el |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Textile fabrics |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-02-13 |
|
heal.abstract |
Οι ίνες είναι άμεσα συνδεδεμένες με τις οικιακές χειροτεχνίες και με νοσταλγικά, προβιομηχανικά ιδεώδη. Από το μεσαιωνικό εργαστήρι, στο παραδοσιακό και φτάνοντας στο σύγχρονο, παρατηρήσουμε την μετάβαση των αξιών της χειροτεχνίας. Διαπιστώνουμε μια γενική συνθήκη καταμοιρασμού ευθυνών αντί εργαλείων, εγχειριδίων αντί βιβλίων μαγειρικής που θα αναμείξουν την πράξη με το κοίταγμα.
Αρχίζουμε από την οικιακή ατομική χειροτεχνία, βασιζόμενη στις τεχνικές του Do-It-Yourself και μεταβαίνουμε στον διαμοιρασμό της πληροφορίας στην συλλογική δράση, της κοινότητας στο δημόσιο χώρο. Όταν η χειροτεχνία σπάει τα όριά της και επεκτείνεται σε άλλα πεδία, δεν αφήνει την εαυτή της να θεωρηθεί μέρος μιας καταπιεστικής πατριαρχικής κουλτούρας, αλλά αντίθετα μετατρέπεται σε μια μορφή απελευθερωτικής κουήρ-φεμινιστικής δράσης. Οι ινο-πρακτικές παρέχουν έναν εννοιολογικό σύνδεσμο και βοηθούν στον επαναπροσδιορισμό της ιστορικής και σύγχρονης σημασίας της νοικοκυροσύνης στην κοινωνία. Αποδεικνύονται μια φυσιολογική αναγκαιότητα, ειδικά για ορισμένες κοινωνικές ομάδες σε σχέση με άλλες· μέσω μιας διαδικασίας προσαρμογής σε εχθρικά περιβάλλοντα.
Με το χάκινγκ των συστημάτων το καταναλωτό επιδιώκει την συν-συγγραφή, την διαφάνεια και την απρόβλεπτη χρήση της πληροφορίας. Αποκεντρώνει τον έλεγχο και ενδυναμώνεται εκείνο -στο χαμηλό επίπεδο- , και άρα “ανοίγει” μια πολλαπλότητα τρόπων χειρισμού. Φαίνεται πως υπάρχουν πολλοί ρόλοι που μπορούμε να ενσαρκώσουμε και να αναλάβουμε όταν “επιτελούμε την ταυτότητα” μας. Όλες οι διαφορετικές πρακτικές ινών διατηρούν μια σχέση αλληλεξάρτησης. Πρακτικά αναπόσπαστες από την ταραχώδη ιστορία τους, πάντα κουβαλούν συγκεκριμένες διαφορετικές σκοπιές μαζί τους. |
el |
heal.abstract |
Fibre is directly linked to home crafts and nostalgic, pre-industrial ideals. From the medieval workshop, to the traditional one, all the way to the contemporary one, we observe the transition of craft's values. A general circumstance of sharing responsibility rather than tools, or, manuals instead of cookbooks is noted. Starting from domestic individual craft, based on the Do-It-Yourself techniques, moving to the sharing of information in collective action, of community in public space. When craft breaks its boundaries and expands into other realms, it does not allow itself to be considered part of an oppressive patriarchal culture, but instead becomes a form of liberating queer-feminist action. Fibre practices provide a conceptual link and help redefine the historical and contemporary significance of domesticity in society. They turn out to be a physiological necessity, especially for certain social groups in relation to others; through a process of adaptation to hostile environments. Using the hacking of systems, the consumer seeks co-writing, transparency and the unpredictable use of information. That decentralizes control and empowers them -at the low level- , and thus 'opens up' a multiplicity of ways of manipulation. It seems that there are many roles that we can embody and take on when 'performing our identity'. All the different fibre practices maintain an interdependent relationship. Practically inseparable from their troubled history, they always carry certain different perspectives with them. |
en |
heal.tableOfContents |
ΓΛΩΣΣΑΡΙ [1-3]
ΕΙΣΑΓΩΓΗ [4-9]
Εμπειρία/θέση [5]
Ίνες [5]
Ιστορικό Και Πολιτιστικό Υπόβαθρο /σκοπιά [8]
• Παραδοσιακή Παραγωγή Αντικειμένων Από Ίνες
• Νοσταλγία Και Εργόχειρο
• Τα Νήματα Στην Ανθρώπινη Ζωή
ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ [10-28]
Εργαστήριο [11]
• Εξουσία, Αυθεντία (μεσαιωνικό εργαστήρι)
• Αντικρουόμενα Πρότυπα: Σωστό, Πρακτικό, Ποιοτικό, Τέλειο (Α-Τέλειο)
• Αποδυναμωμένα Κίνητρα: Ανταγωνισμός
• Διδασκαλία-Εγχειρίδιο: διαμοιρασμός Ευθυνών Αντί Δεξιοτήτων
Δεξιότητες [15]
• Δυτικός Κατακερματισμός: σώμα, Πνεύμα
• Ροή Και Συγκέντρωση
• Ρουτίνα
• Κίνητρο
• Προνόμιο
Χειροτεχνία έναντι τέχνης [20]
Παραγωγή: Από Το Πρόβατο Στο Νηματοποιητή Στο Ύφασμα [21]
• Ίνα: Πρώτη Ύλη Και Προμήθεια
• Παγκόσμια Βιοτεχνική & Βιομηχανική Παραγωγή
• Βιωσιμότητα Τεχνουργού
Πολιτιστική Επιρροή Χαρακτηριστικών Εργοχείρου [23]
• Πατριαρχικά Πρότυπα
• Διαγενεακότητα
ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ [29-60]
Εκμάθηση χειροτεχνίας [31]
• Πρακτική Και Λόγος
• Από Την Αναγκαιότητα Στην Ευχαρίστηση Και Την Αυτοέκφραση
Ιδιωτική, Οικιακή Χειροτεχνία [32]
• Εργατική Τέχνη
Κοινωνική & Κοινοτική Χειροτεχνία [38]
• Συντεχνίες (Guilds) - Διαδικτυακές Κοινότητες - Φίλα Και Οικογένεια
• Δημόσιος Χώρος
Επισκευή: Στατική & Δυναμική [44]
Διεκδίκηση της γυναικείας θέσης [48]
• Παράδειγμα Πρακτικής - Πλέξιμο: Κίνητρα Και Θέση θηλυκότητας
• Η Άνοδος Των Τεχνών Ινών Μέσω Του Φεμινιστικού Κινήματος
Queer (Και θηλυκή) Διεκδίκηση [52]
• Queer Τέχνη: 1960s-Σήμερα : πολιτικότητα σεξουαλικότητας
• Queer Craft(ing)
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗΣ [61-104]
Παίρνοντας την Κατάσταση στα Χέρια σου: Do-It-Yourself [62]
• Παραδείγματα D-I-Y Δυναμικών Επισκευών
Το Παράδειγμα Του Shanghai Shirt, Των Becky Earley Και Isabel Dodd
Το Παράδειγμα Του Inner/Outer Jacket, Της Clara Vuletich
Το Παράδειγμα Του Redressing Activism, Των Becky Earley, Bridget Harvey Και Emmeline Child
Το Παράδειγμα Του Sweaver, Του Josefin Landälv
Το παράδειγμα του A JUMPER TO LEND, A JUMPER TO MEND της Bridget Harvey
• Συμπεράσματα/Πολιτική Χρήση Επισκευής
• Cookbooks
Κοινότητα: Χώρος Δράσης, Δίκρυο Τεχνουργών [75]
• Το Δίλημμα Του Χώρου Δράσης
• Μηχανισμοί Δημιουργίας Χώρων Δράσης: Hacking Συστημάτων και Διεκδίκηση της Συν-Συγγραφής
• Πρόσβαση Και Πολιτικές
• Ινο-Σχεδιαστό Χάκερ
• Χακτιβισμός (hacktivism)
• Ινο-Σχεδιαστό Χακτιβιστό (Hacktivist): Οι Κλίμακες Του Πειραματισμού
• Σύγχρονο Εργαστήρι
Χειροτεχνιβισμός (Craftivism) [82]
• Επικαιροποιημένη Χειροτεχνία: Πολιτική Διαμαρτυρία
• Κοινότητα Εκτός Συστήματος: Από Απομονωμένη Πρακτική σε Κοινοτική Προσπάθεια [88]
• Γενετήσια Δικαιοσύνη
Τακτική και απτική αντίσταση [91]
• Υπογραφή, Παρουσία
• Αργός Ακτιβισμός
• Φυλετικές - Νομαδικές Επιρροές
• Παραδείγματα Αντίστασης: Queer Πρίσμα
Το παράδειγμα “Ενώνοντας τα νήματα”
ΕΠΙΛΟΓΟΣ [105]
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ [107] |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|