HEAL DSpace

Η αρχιτεκτονική της κινηματογραφίας: η περίπτωση του Χίτσκοκ

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Γερομίχαλος, Θάνος el
dc.contributor.author Παρασκευόπουλος, Βασίλης el
dc.contributor.author Geromichalos, Thanos en
dc.contributor.author Paraskevopoulos, Vasilis en
dc.date.accessioned 2023-04-25T07:48:31Z
dc.date.available 2023-04-25T07:48:31Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57563
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25260
dc.rights Default License
dc.subject Κινηματογράφος el
dc.subject Σκηνοθεσία el
dc.subject Σκηνογραφία el
dc.subject Χρώματα el
dc.subject Χίτσκοκ el
dc.subject Cinema en
dc.subject Directing en
dc.subject Cinematography en
dc.subject Scenography en
dc.subject Color en
dc.subject Hitchcock en
dc.title Η αρχιτεκτονική της κινηματογραφίας: η περίπτωση του Χίτσκοκ el
dc.title The architecture of cinematography: the case of Hitchcock en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Architecture in motion pictures en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-02-14
heal.abstract Η ερευνητική αυτή εργασία αναζητά τρόπους με τους οποίους ο Χίτσκοκ δημιουργεί χώρο και πώς τον χρησιμοποιεί για την εξέλιξη της δραματικής πράξης. el
heal.abstract In this lecture, the way in which the design of space and its constituent elements in cinema contribute to the evolution of the dramatic action and the final artistic result is explored. The used methodology is the work of Alfred Hitchcock. Four of his most important films are selected, and after summarizing their plots, a brief analysis is made of the technical characteristics mainly used by Hitchcock in these films (orchestration, single set, significance of objec ts). Finally, in each of the films, a main term-protocol is identified and analyzed, a fundamental spatial characteristic that forms the axis of the structure of the dramatic space in each film. These are the unified and unchanging space in Rope, the discontinuity in Rear Window, the scale and the call to the void in Vertigo, and the two entities of the moral space in Psycho. en
heal.tableOfContents ΕΙΣΑΓΩΓΗ 5 HITCHCOCK 8 ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ 15 ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ 23 ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΟ ΣΕΤ 25 ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ 39 ΛΗΨΕΙΣ, ΠΛΟΚΗ & ΧΩΡΙΚΟΤΗΤΕΣ 49 ROPE / ΕΝΙΑΙΟΣ & ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΟΣ ΧΩΡΟΣ 51 REAR WINDOW / ΑΣΥΝΕΧΕΙΑ 59 VERTIGO / ΚΛΙΜΑΚΑ & ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΕΝΟ 65 PSYCHO / ΔΥΟ ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ ΗΘΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ 73 ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ 80 ΕΠΙΛΟΓΟΣ 84 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής