dc.contributor.author |
Γερομίχαλος, Θάνος
|
el |
dc.contributor.author |
Παρασκευόπουλος, Βασίλης
|
el |
dc.contributor.author |
Geromichalos, Thanos
|
en |
dc.contributor.author |
Paraskevopoulos, Vasilis
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-04-25T07:48:31Z |
|
dc.date.available |
2023-04-25T07:48:31Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57563 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25260 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Κινηματογράφος |
el |
dc.subject |
Σκηνοθεσία |
el |
dc.subject |
Σκηνογραφία |
el |
dc.subject |
Χρώματα |
el |
dc.subject |
Χίτσκοκ |
el |
dc.subject |
Cinema |
en |
dc.subject |
Directing |
en |
dc.subject |
Cinematography |
en |
dc.subject |
Scenography |
en |
dc.subject |
Color |
en |
dc.subject |
Hitchcock |
en |
dc.title |
Η αρχιτεκτονική της κινηματογραφίας: η περίπτωση του Χίτσκοκ |
el |
dc.title |
The architecture of cinematography: the case of Hitchcock |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Architecture in motion pictures |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-02-14 |
|
heal.abstract |
Η ερευνητική αυτή εργασία αναζητά τρόπους με τους οποίους ο Χίτσκοκ δημιουργεί χώρο και πώς τον χρησιμοποιεί για την εξέλιξη της δραματικής πράξης. |
el |
heal.abstract |
In this lecture, the way in which the design of space and
its constituent elements in cinema contribute to the
evolution of the dramatic action and the final artistic
result is explored. The used methodology is the work of
Alfred Hitchcock. Four of his most important films are
selected, and after summarizing their plots, a brief
analysis is made of the technical characteristics mainly
used by Hitchcock in these films (orchestration, single set, significance of objec ts). Finally, in each of the
films, a main term-protocol is identified and analyzed, a
fundamental spatial characteristic that forms the axis of
the structure of the dramatic space in each film. These
are the unified and unchanging space in Rope, the
discontinuity in Rear Window, the scale and the call to
the void in Vertigo, and the two entities of the moral
space in Psycho. |
en |
heal.tableOfContents |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ 5
HITCHCOCK 8
ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ 15
ΕΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ 23
ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΟ ΣΕΤ 25
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ 39
ΛΗΨΕΙΣ, ΠΛΟΚΗ & ΧΩΡΙΚΟΤΗΤΕΣ 49
ROPE / ΕΝΙΑΙΟΣ & ΑΜΕΤΑΒΛΗΤΟΣ ΧΩΡΟΣ 51
REAR WINDOW / ΑΣΥΝΕΧΕΙΑ 59
VERTIGO / ΚΛΙΜΑΚΑ & ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΕΝΟ 65
PSYCHO / ΔΥΟ ΟΝΤΟΤΗΤΕΣ ΗΘΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ 73
ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ 80
ΕΠΙΛΟΓΟΣ 84 |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|