dc.contributor.author | Λακριντή, Αγγελική | el |
dc.contributor.author | Lakrinti, Angeliki | en |
dc.date.accessioned | 2023-05-03T08:51:25Z | |
dc.date.available | 2023-05-03T08:51:25Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57603 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25300 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Συστήματα συντεταγμένων | el |
dc.subject | Γεωδαιτικά συστήματα αναφοράς | el |
dc.subject | Σχεδιασμός γραμμικών έργων | el |
dc.subject | Χαρτογραφικές προβολές | el |
dc.subject | Παραμορφώσεις | el |
dc.subject | Coordinate systems | en |
dc.subject | Map projections | en |
dc.subject | Snake Projection | en |
dc.subject | Railway design | en |
dc.subject | Reference systems | en |
dc.title | Ανάλυση και μελέτη ενιαίας χαρτογραφικής προβολής λωρίδας μεγάλου μήκους (Snake Projection) σε γεωδαιτικές εφαρμογές | el |
dc.title | Analysis and study of a single continuous map projection of a long length swath (Snake Projection) on geodetic applications | en |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Γεωδαισία | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2023-03-07 | |
heal.abstract | Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στην ανάπτυξη ενιαίας χαρτογραφικής προβολής λωρίδας μεγάλου μήκους (Snake Projection) σε γεωδαιτικές εφαρμογές. Τα έργα στα οποία βρίσκει εφαρμογή η συγκεκριμένη μέθοδος είναι κατά κύριο λόγο γραμμικά έργα μεγάλου μήκους, όπως σιδηροδρομικές γραμμές και αυτοκινητόδρομοι. Αντικείμενο μελέτης, αποτελεί το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη έως το Σουφλί. Σκοπός της εργασίας είναι η εφαρμογή της μεθόδου και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της, σε δεδομένα διαφορετικά ως προς τη γεωμετρία και το μήκος τους. Η δομή της εργασίας είναι η ακόλουθη: 1. Στο πρώτο κεφάλαιο, γίνεται αναφορά στις χαρτογραφικές προβολές καθώς και στις ανθρώπινες δραστηριότητες (ναυτιλία, σχολικοί άτλαντες κ.α.) για τις οποίες είναι κατάλληλη η κάθε προβολή. Εκτός αυτού γίνεται αναφορά και στα γεωδαιτικά συστήματα αναφοράς, αναπόσπαστο κομμάτι των οποίων αποτελούν οι χαρτογραφικές προβολές. 2. Στο δεύτερο κεφάλαιο, αναλύεται το θεωρητικό υπόβαθρο και το μαθηματικό πλαίσιο της Snake Projection, όπως αυτό αναπτύχθηκε από τους μελετητές και εμπνευστές της μεθόδου στο Πανεπιστήμιο UCL. 3. Στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται ανάλυση του θεσμικού πλαισίου που αφορά στα έργα εφαρμογής της μεθόδου, προκειμένου να αναφερθεί η ισχύουσα τακτική όσον αφορά στα συστήματα αναφοράς που αξιοποιούνται για το σχεδιασμό των έργων αυτών. 4. Στο τέταρτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται η εφαρμογή της μεθόδου στο σιδηροδρομικό τμήμα Αλεξανδρούπολη – Σουφλί. Αναλύονται όλα τα στάδια της εφαρμογής (μετασχηματισμός συντεταγμένων, εφαρμογή Πλάγιας Μερκατορικής Προβολής, εύρεση οριζόντιου άξονα, εύρεση κατακόρυφου άξονα, προσδιορισμός τελικών συντεταγμένων τυχαίων σημείων) καθώς και οι διάφορες διαδικασίες για την ανάπτυξη του νέου συστήματος συντεταγμένων. 5. Στο πέμπτο κεφάλαιο, επαναλαμβάνεται η εφαρμογή της μεθόδου. Αυτή τη φορά ωστόσο τα δεδομένα διαφοροποιούνται, καθώς το μήκος τους είναι αρκετά μικρότερο σε σχέση με αυτό για το οποίο αναπτύχθηκε η μέθοδος. 6. Στο έκτο κεφάλαιο, αναφέρονται τα συμπεράσματα μετά την πραγματοποίηση όλων των εφαρμογών και γίνονται προτάσεις σχετικά με την περαιτέρω διερεύνηση των δυνατοτήτων της μεθόδου. Για την επίτευξη της εφαρμογής δημιουργήθηκε κώδικας με το υπολογιστικό εργαλείο Matlab. | el |
heal.abstract | The present thesis is about the development of a single continuous map projection of a long length swath (Snake Projection) on geodetic applications. The projects to which this method is applicable, are mainly long length linear projects, such as railway lines, motorways etc. Subject of the study is the railway part from Alexandroupoli to Soufli. The main purpose of the thesis is the implementation of the method and the assessment of the results, in different data, regarding the geometry and length. The structure of the thesis is the following: 1. The first chapter makes a reference to map projections as well as the human activities (e.g., shipping, school atlases) for which each projection is most suitable. Furthermore, there is also a reference to the geodetic reference systems, integral part of which are the map projections. 2. The second chapter analyses the theoretical background and the mathematical framework of the Snake projection, as it was developed by the researchers and the pioneers of the method at UCL. 3. The third chapter analyses the institutional framework, regarding the projects where this method is applicable, in order to display the existing strategy regarding the reference systems used for the design of such projects. 4. Τhe fourth chapter presents the implementation of the method to the railway part Alexandroupoli – Soufli. The stages of the implementation (coordinate transformations, application of Oblique Mercator Projection, selection of the horizontal and vertical axis of the route, computations of the final coordinates) as well as the different procedures for the development of this coordinate system are analysed elaborately. 5. The fifth chapter presents different implementations of the method. This time the data are differed, as the length is shorter in comparison to the initial length. 6. The sixth chapter presents the conclusions reached after the fulfilment of all the implementations. Proposals are made as well, for further exploring of the possibilities of the method. In order to achieve the implementation, a code was created, using the Matlab computing tool. Four individual experiments were carried out. After the fulfilment of those experiments, the values of the scale factors were computed. The scale factors were computed both with the EGSA 87 coordinates of the test points and with the new coordinates. The values of the distortions, using the new coordinate system, were lower in comparison with the same values, using EGSA 87 coordinates. The later values were out of the initially established limit of ±20ppm. The new coordinate system results in a maximum distortion value of 9.75 ppm and a minimum value of 6.71 ppm. The average value is 8.11ppm with an RMS value equal to ±0.94ppm The maximum value appears at regions with higher height values and between points whose distance from the horizontal route axis and the central line was greater. The distortions through the 95km track, did not exceed the 20ppm limit. The results are a combination of: ▪ The selection of the most suitable parameters, which is no easy task and should be made based on the unique characteristics of each track. ▪ The height of both the initial and the test points. ▪ The distance of the points from the elected central line of the Oblique Mercator Projection . ▪ The distance from the horizontal axis, that represents the route. ▪ The parameters of the iterative computational methods. For further improvement of the method studied in this thesis, the following suggestions are made: ▪ More experiments could be carried out, with different parameters and for different routes with branches and high values of height. The angle distortion should be computed, as well. ▪ The application of the method in the field, leads to useful information which could be implemented for the improvement of the whole procedure. | en |
heal.advisorName | Πανταζής, Γεώργιος | el |
heal.committeeMemberName | Aραμπατζή, Ορθοδοξία | el |
heal.committeeMemberName | Πάνου, Γεώργιος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Τοπογραφίας. Εργαστήριο Γενικής Γεωδαισίας | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 167 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: