HEAL DSpace

Εισαγωγή CAD Γεωμετριών σε Βρόχους Αιτιοκρατικής Βελτιστοποίησης μέσω Οριακών Περιγραφών

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Δαμίγος, Μάριος
dc.contributor.author Damigos, Marios
dc.date.accessioned 2023-07-03T09:10:53Z
dc.date.available 2023-07-03T09:10:53Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57864
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25561
dc.rights Default License
dc.subject Υπολογιστική Ρευστοδυναμική el
dc.subject Συζυγής Μέθοδος el
dc.subject Βελτιστοποίηση Μορφής el
dc.subject Συνοριακή Περιγραφή Επιφανειών el
dc.subject Περιορισμοί el
dc.subject Computational Fluid Dynamics en
dc.subject Boundary Representation of Surfaces en
dc.subject Adjoint Method en
dc.subject Constraints en
dc.subject Shape Optimization en
dc.title Εισαγωγή CAD Γεωμετριών σε Βρόχους Αιτιοκρατικής Βελτιστοποίησης μέσω Οριακών Περιγραφών el
dc.title Insertion of CAD Geometries into Gradient-based Optimization Loops via Boundary Representations en
dc.contributor.department Τομέας Ρευστών / Εργαστήριο Θερμικών Στροβιλομηχανών el
heal.type doctoralThesis
heal.classification Μέθοδοι Αεροδυναμικής Βελτιστοποίησης el
heal.language en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-04-25
heal.abstract Η διδακτορική αυτή διατριβή ασχολείται με την εισαγωγή γεωμετριών, παραμετροποιημένων με CAD σχήματα, στη βελτιστοποίηση μορφής βασισμένη στη μέθοδο των συζυγών μεταβλητών. Παρουσιάζονται η μαθηματική διατύπωση και υλοποίηση μεθόδων που καθιστούν εφικτή την εισαγωγή του CAD σχεδιασμού σε βρόχο βελτιστοποίησης καθώς και ο έλεγχος των μεθόδων αυτών σε εφαρμογές της αεροδυναμικής. Ο υπολογισμός των παραγώγων ευαισθησίας διαφόρων αεροδυναμικών συναρτήσεων-στόχων ως προς τις μεταβλητές σχεδιασμού του CAD γίνεται με τη συνεχή συζυγή μέθοδο. %Οι υποθέσεις ελέγχου των μεθόδων ποικίλουν σε πολυπλοκότητα από ακαδημαϊκές έως βιομηχανικού επιπέδου και περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επιβατικά αυτοκίνητα, εισαγωγές κινητήρων, πτερύγια συμπιεστών, αγωγούς ψύξης και εισαγωγής οχημάτων και αγωγούς ψύξης πτερυγίων στροβιλομηχανών. Οι γεωμετρίες CAD μπορεί να έχουν δύο ειδών παραμετροποιήσεις: (α) την παραμετροποίηση δέντρου στοιχείων που ορίζει γεωμετρικές σχέσεις μεταξύ στοιχείων σχεδιασμού και είναι η φυσική παραμετροποίηση των CAD πακέτων και (β) την επιφανειακή παραμετροποίηση που περιγράφεται και μεταφέρεται από το πρότυπο της Συνοριακής Περιγραφής. Η Συνοριακή Περιγραφή (Boundary Representation - BRep) αποτελείται από μία συλλογή επιφανειών που ορίζουν ένα CAD μοντέλο και ορίζονται από πρότυπες μαθηματικές περιγραφές (κυρίως NURBS). Σε αυτήν τη διατριβή, η BRep χρησιμοποιείται ως μέσο περιγραφής των CAD γεωμετριών καθώς η προτυποποιημένη, ανοιχτού κώδικα μορφή της, επιτρέπει τη σύνδεση των γεωμετριών με λογισμικά Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής (ΥΡΔ) καθώς και τη χωρική διαφόρισή τους, που είναι χρήσιμη κατά τη διάρκεια της βελτιστοποίησης. Η παραμετροποίηση δέντρου, είναι σπανίως διαθέσιμη σε ανοιχτή μορφή, πράγμα που κάνει τη σύνδεσή της με τη βελτιστοποίηση αδύνατη. Το πρώτο βήμα της διατριβής είναι η γένεση ενός ποιοτικού πλέγματος με τριγωνικά στοιχεία στις επιφάνειες του CAD μοντέλου. Αυτό συμβαίνει καθώς, για να εισαχθεί το CAD στο βρόχο βελτιστοποίησης είναι απαραίτητη η πλεγματοποίηση του 3Δ χώρου γύρω (ή εντός) της γεωμετρίας του. Στα λογισμικά πλεγματοποίησης, συνήθως, παρέχεται το όριο του χωρίου που θα πλεγματοποιηθεί σε διακριτή (πιο συχνά τριγωνοποιημένη) μορφή. Η διαδικασία τριγωνοποίησης χωρίζεται σε τρία βήματα: (α) επισκευή μοντέλου, που είναι μια διαδικασία που επιλύει αρκετά συνήθη γεωμετρικά και τοπολογικά σφάλματα CAD γεωμετριών που εμπεριέχονται σε πρότυπα αρχεία (STEP, IGES κλπ.) (β) υπολογισμός μίας χαρτογράφησης του βέλτιστου μεγέθους τριγώνων σε ένα δευτερεύον πλέγμα και (γ) διαδικασία βελτιστοποίησης. Τα τοπολογικά κενά, επιλύονται με ελέγχους εγγύτητας και τα γεωμετρικά κενά με έναν αλγόριθμο "ραφής" που βασίζεται στην τεχνική Ελαχιστοποίησης Ενέργειας Επιφανειακών Πλακών. Έπειτα, στο "επισκευασμένο" μοντέλο, υπολογίζονται τα βέλτιστα μεγέθη τριγωνοποίησης με χρήση δύο αδιάστατων παραμέτρων, οι οποίες ελέγχουν το μέγεθος και τη μέγιστη επιτρεπόμενη μεταβολή μεγέθους. Ο συνδυασμός των δύο παράγει ένα χάρτη μεγέθους πλεγματικών στοιχείων πάνω σε ένα δευτερεύον (βοηθητικό) πλέγμα που κατασκευάζεται με τη μέθοδο Delaunay. Τέλος, πραγματοποιείται τριγωνοποίηση σε κάθε επιφάνεια ξεχωριστά με χρήση της μεθόδου Προελαύνοντος Μετώπου, προσαρμοσμένης σε παραμετρικές επιφάνειες. Το δεύτερο βήμα είναι η δημιουργία ενός σχήματος παραμετροποίησης το οποίο θα παράσχει μία στιβαρή μέθοδο μορφοποίησης του μοντέλου. Το βήμα αυτό είναι αναγκαίο καθώς τα μοντέλα CAD συνδέονται ισχυρώς με τις πηγαίες παραμετροποιήσεις τους οι οποίες ορίζονται μέσω δέντρων στοιχείων και δεν είναι προσβάσιμα από εξωτερικά λογισμικά. Διαφορετικά πακέτα CAD χρησιμοποιούν διαφορετικές παραμετροποιήσεις και οι διανομείς τους δεν τις κάνουν γνωστές. Συνεπώς, τα μοντέλα CAD που θα υποστούν βελτιστοποίηση πρέπει να παραμετροποιηθούν μέσω της επιφανειακής περιγραφής τους που είναι προσβάσιμη μέσω της BRep και μεταφέρεται μεταξύ λογισμικών μέσω πρότυπων αρχείων. Οι επιφάνειες που συντελούν ένα CAD μοντέλο είναι κομμένες παραμετρικές επιφάνειες και είναι αυτόνομες ως οντότητες σε ένα λογισμικό μορφοποίησης. Αυτό τις κάνει ακατάλληλες για εργαλεία μορφοποίησης καθώς, μετατοπίζοντάς τες, θα δημιουργούνταν ασυνέχειες γεωμετρίας και ομαλότητας στο μοντέλο. Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα, όλες οι παραμετρικές επιφάνειες μετατρέπονται σε NURBS και επιβάλλονται περιορισμοί συνέχειας στα σύνορα μεταξύ των επιφανειών. Στη συνέχεια, ορίζεται μία νέα παραμετροποίηση που ικανοποιεί τους ανωτέρω περιορισμούς εκ φύσεως, υπολογίζοντας τον μηδενικό χώρο του Ιακωβιανού μητρώου των περιορισμών. Ένας παράγοντας κλειδί για τη βασισμένη-σε-CAD βελτιστοποίηση είναι η επιβολή γεωμετρικών περιορισμών. Οι περιορισμοί μπορούν με φυσικό τρόπο να ορισθούν μέσω των δέντρων στοιχείων. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, τα δέντρα στοιχείων δεν είναι προσβάσιμα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσο μορφοποίηση των μοντέλων. Οι περιορισμοί πρέπει, συνεπώς, να ορισθούν στις επιφάνειες του CAD μοντέλου. Ανάλογα με τον τύπο του περιορισμού και την πολυπλοκότητα των επιφανειών του CAD, ο αριθμός των περιορισμών που πρέπει να επιβληθούν, μπορεί να είναι πολύ μεγάλος. %Οι συνήθεις αλγόριθμοι βελτιστοποίησης υπό περιορισμούς (λχ. SQP, Προβολή Κλίσεων) υποθέτουν εκ των προτέρων πως ο αριθμός των περιορισμών είναι μικρότερος από αυτόν των μεταβλητών σχεδιασμού. Στην περίπτωση της βελτιστοποίησης με NURBS, αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, καθώς οι μεταβλητές σχεδιασμού είναι τα σημεία ελέγχου των επιφανειών και ο αριθμός τους, είναι κατά πολύ μικρότερος των περιορισμών όταν αυτοί ορίζονται επί των επιφανειακών κόμβων του πλέγματος. Για αυτόν το λόγο, παρουσιάζεται μία μέθοδος για τη μείωση του αριθμού των περιορισμών. Με τη μέθοδο αυτή, η παραβίαση του περιορισμού σε κάποιο κόμβο περνά από μία συνάρτηση ποινής η οποία επιστρέφει θετική τιμή σε περίπτωση που υφίσταται παραβίαση και μηδέν σε περίπτωση που όχι. Έπειτα, οι συναρτήσεις ποινής αθροίζονται σε κάθε κόμβο της προς σχεδιασμό επιφάνειας. Η αποτελεσματικότητα της επιβολής των περιορισμών κατ' αυτόν τον τρόπο ελέγχεται επιβάλλοντας περιορισμούς καμπυλότητας και περιορισμούς εγκλεισμού. Για να καλυφθεί και η επιβολή απλούστερων περιορισμών σε NURBS, δείχνεται και διαφορίζεται ο περιορισμός του όγκου. Το ανεπτυγμένο λογισμικό εφαρμόζεται στο σχεδιασμό / βελτιστοποίηση διαφόρων αντικειμένων όπως επιβατικά αυτοκίνητα, εισαγωγές κινητήρων, πτερύγια συμπιεστών, αγωγοί ψύξης και εισαγωγής οχημάτων και αγωγοί ψύξης πτερυγίων στροβιλομηχανών. %του πτερυγίου συμπιεστή του TU Berlin. Αναλυτικότερα, δείχνεται η μέθοδος τριγωνοποίησης σαν αφετηρία για τον υπολογισμό του αριθμητικού πλέγματος και για τον υπολογισμό μιας χαρτογράφησης μεταξύ του επιφανειακού πλέγματος και των επιφανειών CAD. H BRep του μοντέλου χρησιμοποιείται για την τέλεση βελτιστοποίησης μορφής με διάφορους περιορισμούς γεωμετρικής συνέχειας και ομαλότητας. Τέλος, επιβάλλονται περιορισμοί περίφραξης στο μοντέλο παράλληλα με τους προαναφερθέντες. Άλλη μία υπόθεση στην οποία ελέγχεται το ανεπτυγμένο λογισμικό είναι αυτή του διαχύτη Ercoftac UFR 4-06. Σε αυτή την υπόθεση, γίνεται βελτιστοποίηση με δύο συναρτήσεις στόχους (οι οποίες είναι και οι δύο σχετικές με ροή). el
heal.sponsor Πρόγραμμα Έρευνας και Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης HORIZON 2020 υπό την επιχορήγηση Marie Sklodowska-Curie 642959 el
heal.advisorName Γιαννάκογλου, Κυριάκος
heal.committeeMemberName Μαθιουδάκης, Κωνσταντίνος
heal.committeeMemberName Βουτσινάς, Σπυρίδων
heal.committeeMemberName Ριζιώτης, Βασίλειος
heal.committeeMemberName Γιαννάκογλου, Κυριάκος
heal.committeeMemberName Νικολός, Ιωάννης
heal.committeeMemberName Παπαδάκης, Γεώργιος
heal.committeeMemberName Βοσνιάκος, Γεώργιος - Χριστόφορος
heal.academicPublisher Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 195
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής