dc.contributor.author |
Παναγιωτοπούλου, Αφροδίτη
|
el |
dc.contributor.author |
Panagiotopoulou, Afroditi
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-07-06T09:08:32Z |
|
dc.date.available |
2023-07-06T09:08:32Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57879 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25576 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ενσυναίσθηση |
el |
dc.subject |
Αρχιτεκτονική |
el |
dc.subject |
Πολυαισθητηριακότητα |
el |
dc.subject |
Ενσώματη εμπειρία |
el |
dc.subject |
Κιναισθησία |
el |
dc.subject |
Κατοπτρικοί νευρώνες |
el |
dc.subject |
Empathy |
en |
dc.subject |
Architecture |
en |
dc.subject |
Multi-sensory |
en |
dc.subject |
Embodied experience |
en |
dc.subject |
Kinaesthesia |
en |
dc.subject |
Mirror neurons |
en |
dc.subject |
Einfühlung |
en |
dc.title |
Η ενσυναίσθηση στην αρχιτεκτονική |
el |
dc.title |
Empathy in Architecture |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Architecture -- Psychological aspects |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-02-07 |
|
heal.abstract |
Ο όρος “ενσυναίσθηση” αποτελεί μια σύνθετη έννοια που έχει ερμηνευτεί με ποικίλους τρόπους από διαφορετικά επιστημονικά πεδία της ψυχολογίας, των νευροεπιστημών και της αισθητικής. Αποτελεί μια πολύ βασική ανθρώπινη ικανότητα με συναισθηματικές και γνωστικές προεκτάσεις. Σε γενικές γραμμές, αφορά τη νοητική διαδικασία προβολής του εαυτού μας σε ένα άλλο πρόσωπο, περιβάλλον ή αντικείμενο.
Η παρούσα εργασία μελετά το ρόλο που παίζει η ενσυναίσθηση, τόσο στην κατανόηση του αρχιτεκτονικού χώρου, όσο και στη συνθετική διαδικασία παραγωγής του κατά τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό. Η ενσυναίσθηση μπορεί να ερμηνευτεί ως μια μορφή προβολής ή “εσωτερικής μίμησης” και αυτό πραγματοποιείται με δύο τρόπους. Ο πρώτος τρόπος, “η προβολή πάνω στο χρήστη” αναφέρεται στην ικανότητα του αρχιτέκτονα να ταυτίζεται με τη θέση του χρήστη κατά τη διάρκεια της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και τους τρόπους με τους οποίους ενισχύεται η ενσυναίσθητη ικανότητα των ανθρώπων μέσω της αρχιτεκτονικής. Ο δεύτερος τρόπος, “η προβολή πάνω στο χώρο” αναφέρεται στην ενσυναίσθητη προβολή που βιώνει ο αρχιτέκτονας σε σχέση με τον ίδιο τον αρχιτεκτονικό χώρο. Μεθοδολογικά η εργασία μελετά αρχιτεκτονικά κείμενα τα οποία είναι άμεσα συσχετισμένα με την ενσυναίσθηση ή συγκρίνοντας τα με τις προαναφερόμενες ερμηνείες που της δόθηκαν. Η μέθοδος αυτή εφαρμόζει την ανάλυση πολλαπλών αρχιτεκτονικών παραδειγμάτων, προκειμένου να ‘δείξει’ χωρικές συνθήκες των εννοιών που αναπτύσσονται. |
el |
heal.abstract |
The term "empathy" is a complex concept that has been interpreted in a variety of ways by different scientific fields of psychology, neuroscience and aesthetics. It is a very basic human ability with emotional and cognitive implications. In general, it concerns the mental process of projecting ourselves to another person, environment or object.
This current research studies the role of empathy, both in understanding the architectural space, as well as in the compositional process of its production during the process of architectural design. Empathy can be interpreted as a form of projection or "inner imitation" and this is done in two ways. The first way, "the projection onto the user" refers to the ability of the architect to identify with the position of the user during the architectural synthesis and the ways in which architecture can amplify people's empathic capacity. The second way, "the projection onto the space" refers to the empathic projection experienced by the architect in relation to the architectural space itself. Methodologically, the work studies architectural texts that are directly related to empathy or comparing them with the aforementioned interpretations given to it. This method applies the analysis of multiple architectural examples, in order to 'show' spatial conditions of the concepts that are developed. |
en |
heal.tableOfContents |
Περιεχόμενα
1. Εισαγωγή . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
1.1. Στόχος 8
1.2. Μεθοδολογία 9
1.3. Δομή Έρευνας 10
2.Τι είναι ενσυναίσθηση; . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
2.1. Ορισμός 14
2.2. Προέλευση και Ετυμολογία 14
2.3. Οι αισθητικές προελεύσεις 16
2.4. Ενσυναίσθηση και Ψυχανάλυση 19
2.5. Ενσυναίσθηση και Νευροεπιστήμη 20
2.5.1. Κατοπτρικοί Νευρώνες και Θεωρία Ενσώματης Προσομοίωσης
21
2.5.2.Ο ρόλος της ενσυναίσθησης στην αντίληψη του χώρου 22
3.Μηχανισμοί Ενεργοποίησης . . . . . . . . . . . . . . 26
3.1. Ο ρόλος της μίμησης 28
3.2. Ο ρόλος του σώματος 30
4. Η ενσυναίσθηση στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό . . .32
4.1. Η ενσυναίσθηση με τον χώρο 34
4.1.1. Ανθρωπομορφικό πρότυπο 34
4.1.2. Εκφραστικό πρότυπο 38
4.1.3. Το δίκτυο των αισθήσεων 41
4.1.4. Κίνηση, Συναίσθημα, Αντίληψη 48
4.1.5. Έκφραση και Δέρμα 69
4.2. Η ενσυναίσθηση με τον χρήστη 78
4.2.1. Η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης μέσω της κοινότητας 78
4.2.2.Λειτουργική Ενσυναίσθηση 96
5.Συμπεράσματα / Σημείο Τομής . . . . . . . . . . . . 102
6.Επίλογος . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
7.Βιβλιογραφία . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112 |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|