dc.contributor.author |
Σαμψάκη, Τριανταφυλλιά
|
el |
dc.contributor.author |
Sampsaki, Triantafillia
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-08-28T11:26:48Z |
|
dc.date.available |
2023-08-28T11:26:48Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57935 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25632 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Πλαστικές τέχνες |
el |
dc.subject |
Πλαστική |
el |
dc.subject |
Αρχιτεκτονική |
el |
dc.subject |
20ος αιώνας |
el |
dc.subject |
Αφαίρεση |
el |
dc.subject |
Μεταπολεμικός μοντερνισμός |
el |
dc.subject |
Ελλάδα |
el |
dc.subject |
Plastic arts |
en |
dc.subject |
Architecture |
en |
dc.subject |
20th century |
en |
dc.subject |
Abstraction |
en |
dc.subject |
Post-war modernism |
en |
dc.subject |
Greece |
en |
dc.title |
"Πλαστική" ενσωματωμένη στην αρχιτεκτονική επιφάνεια, κατά τις μεταπολεμικές δεκαετίες: το ελληνικό παράδειγμα |
el |
dc.title |
“Plastic arts” incorporated into the
architectural surface during the postwar
decades: the greek example |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Sculpture and architecture |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-06-30 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα διάλεξη εστιάζει στα έργα πλαστικής κυρίως από σκυρόδεμα (και κάποια από μάρμαρο), με χαρακτηριστικό «ανάγλυφο» και «ενσωμάτωση» στην αρχιτεκτονική επιφάνεια [α] κατά τις δεκαετίες ’60 και ’70. Εξετάζονται έργα από τρεις εικαστικούς καλλιτέχνες -Δ. Αρμακόλλα, Κ. Ξενάκη, στην Ελλάδα και Κ. Κουλεντιανό στην Γαλλία.
Από αυτά, τα έργα του πρώτου μπορούν να χαρακτηριστούν «ανάγλυφα», κάποια εκ των οποίων με παραστατική πρόθεση, ενώ του Ξενάκη, εντάσσονται σε μία κατηγορία που η Ελένη Βακαλό ονομάζει «μετααφηρημένες μορφές» κατασκευών και τέχνης περιβάλλοντος, χαρακτηριστικές αυτής της περιόδου που ονομάζεται «Αρχιτεκτονική Ανοιξη» στην Ελλάδα. |
el |
heal.abstract |
This lecture focuses on works of “plastic arts” mainly in
concrete (and certain in marble), identified as “reliefs”,
typically “incorporated” into the architectural surface
[group/category a.] during the post war decades of’ 60’s
and 70’s.
Works by D. Armakollas, K. Xenakis and K. Koulentianos
in France, are presented. Among these, works of the
former may be defined as “reliefs” some of which retain a
narrative or implicitly figurative manner, whilst Xenaki’s
are referred to as ”post-abstraction forms of art and site
constructions” also typical of this post war period of
Greek architecture.
In an attempt to clearly distinguish works of this category
among the extensive and varied artistic production of this
period -associated with architecture-, works are
classified in terms of
-material and
-degree of coherence/integration or autonomy of the
work, in relation to the architectural surface –
in three groups/categories:
[a] works by D. Armakollas, K. Xenakis and K.
Koulentianos in France - as described above-.
[b]. Works with suppressed volume/3rd dimension or
limited projection form the supporting background,
executed in a variety of media – mainly ceramic, steel,
plastic as well as marble, gypsum or concrete tiles/panels, -closer equivalent to two-dimensional
coating/cladding.
[c] autonomous works, wall mounted or free standing.
The lecture will present works of the first category, along
with the theoretical tools that the 20th century has
provided, essential to understanding these works as
“plastic” elements on the architectural body. |
en |
heal.tableOfContents |
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ 3
ΘΕΜΑ 4
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ 8
ΟΡΙΣΜΟΙ 9
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ – Ο 20oς ΑΙΩΝΑΣ 14
1. TO ΦAINOMENO TOY MONTEΡΝΟΥ ΩΣ “ΜΕΤΑΒΑΣΗ” 15
2. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΟΥ BAUHAUS 17
3. ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ 20ουΑΙ, ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΑΝ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 18
Α. ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 18
Β. ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 25
Γ. ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΉ 29
4. Η ΤΟΜΗ ΤΗΣ «ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ» και ο ΜΙΝΙΜΑΛΙΣΜΟΣ 42
5. ROSALIND KRAUSS : H ΓΛΎΠΤΙΚΗ ΣΤΟ «ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΠΕΔΙΟ» 57
6.Η ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ 65
7. ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΕΧΝΟΚΡΊΤΕΣ, ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΙ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ 1960-1970 66
ΕΡΓΑ ΠΛΑΣΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ 68
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ 70
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1978 – ΜΑΙΕΥΤΗΡΙΟ ΗΡΑ 73
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ 1963- ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΑΣΣΑΛΙΑ 76
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969-ΨΥΧΙΚΟ 77
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1969-ΠΛΑΚΑ 77
Δ. ΑΡΜΑΚΟΛΛΑΣ 1968-ΚΙΝ/ΦΟΣ ΑΛΚΥΟΝΙΣ 78
Δ. ΑΡΜΑΚΟΛΛΑΣ 1968-ΜΑΙΕΥΤΗΡΙΟ ΛΗΤΩ 81
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1968-ΜΑΚΕΤΕΣ 82
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1968 -ΦΙΛΟΘΕΗ 84
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969 - ΜΑΔΡΙΤΗ 85
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969 – ΨΥΧΙΚ0 88
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1973 – ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΙΣΤΕΩΣ 90
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1974 – ΑΝΩ ΚΑΛΑΜΑΚΙ | ΦΑΜΑΡ 92
Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ – ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΟ ΨΥΧΙΚΟ 1973 94
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Θέατρο της Bourg En Bresse 95
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1966 -Κολλέγιο Revermont, Bourg En Bresse 96
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Κολυμβητήριο της Bourg En Bresse 97
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Σχολή Θετικών Επιστημών Μασσαλία, 1971. 98
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1965 – Ritlieux, Γαλλία 99
Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1966 - Σχολή Charles Perault, Bourg En Bresse 101
ΣΥΝΟΨΗ 103
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 105
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι ΕΡΓΑ ΜΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΣ Ή ΕΠΙΤΟΙΧΑ | ΣΥΜΠΙΕΣΜΕΝΗ ΤΡΙΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 107
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΓΛΥΠΤΑ /ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 117
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ γιά τον όρο ΠΛΑΣΤΙΚΗ 120
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 122
ΑΡΘΡΑ/ΚΕΙΜΕΝΑ (ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ) 123
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΑΡΘΡΑ/ΚΕΙΜΕΝΑ 124
ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ / BLOGS 126 |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|