HEAL DSpace

"Πλαστική" ενσωματωμένη στην αρχιτεκτονική επιφάνεια, κατά τις μεταπολεμικές δεκαετίες: το ελληνικό παράδειγμα

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σαμψάκη, Τριανταφυλλιά el
dc.contributor.author Sampsaki, Triantafillia en
dc.date.accessioned 2023-08-28T11:26:48Z
dc.date.available 2023-08-28T11:26:48Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/57935
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25632
dc.rights Default License
dc.subject Πλαστικές τέχνες el
dc.subject Πλαστική el
dc.subject Αρχιτεκτονική el
dc.subject 20ος αιώνας el
dc.subject Αφαίρεση el
dc.subject Μεταπολεμικός μοντερνισμός el
dc.subject Ελλάδα el
dc.subject Plastic arts en
dc.subject Architecture en
dc.subject 20th century en
dc.subject Abstraction en
dc.subject Post-war modernism en
dc.subject Greece en
dc.title "Πλαστική" ενσωματωμένη στην αρχιτεκτονική επιφάνεια, κατά τις μεταπολεμικές δεκαετίες: το ελληνικό παράδειγμα el
dc.title “Plastic arts” incorporated into the architectural surface during the postwar decades: the greek example en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Sculpture and architecture en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-06-30
heal.abstract Η παρούσα διάλεξη εστιάζει στα έργα πλαστικής κυρίως από σκυρόδεμα (και κάποια από μάρμαρο), με χαρακτηριστικό «ανάγλυφο» και «ενσωμάτωση» στην αρχιτεκτονική επιφάνεια [α] κατά τις δεκαετίες ’60 και ’70. Εξετάζονται έργα από τρεις εικαστικούς καλλιτέχνες -Δ. Αρμακόλλα, Κ. Ξενάκη, στην Ελλάδα και Κ. Κουλεντιανό στην Γαλλία. Από αυτά, τα έργα του πρώτου μπορούν να χαρακτηριστούν «ανάγλυφα», κάποια εκ των οποίων με παραστατική πρόθεση, ενώ του Ξενάκη, εντάσσονται σε μία κατηγορία που η Ελένη Βακαλό ονομάζει «μετααφηρημένες μορφές» κατασκευών και τέχνης περιβάλλοντος, χαρακτηριστικές αυτής της περιόδου που ονομάζεται «Αρχιτεκτονική Ανοιξη» στην Ελλάδα. el
heal.abstract This lecture focuses on works of “plastic arts” mainly in concrete (and certain in marble), identified as “reliefs”, typically “incorporated” into the architectural surface [group/category a.] during the post war decades of’ 60’s and 70’s. Works by D. Armakollas, K. Xenakis and K. Koulentianos in France, are presented. Among these, works of the former may be defined as “reliefs” some of which retain a narrative or implicitly figurative manner, whilst Xenaki’s are referred to as ”post-abstraction forms of art and site constructions” also typical of this post war period of Greek architecture. In an attempt to clearly distinguish works of this category among the extensive and varied artistic production of this period -associated with architecture-, works are classified in terms of -material and -degree of coherence/integration or autonomy of the work, in relation to the architectural surface – in three groups/categories: [a] works by D. Armakollas, K. Xenakis and K. Koulentianos in France - as described above-. [b]. Works with suppressed volume/3rd dimension or limited projection form the supporting background, executed in a variety of media – mainly ceramic, steel, plastic as well as marble, gypsum or concrete tiles/panels, -closer equivalent to two-dimensional coating/cladding. [c] autonomous works, wall mounted or free standing. The lecture will present works of the first category, along with the theoretical tools that the 20th century has provided, essential to understanding these works as “plastic” elements on the architectural body. en
heal.tableOfContents ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ 3 ΘΕΜΑ 4 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ 8 ΟΡΙΣΜΟΙ 9 ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ – Ο 20oς ΑΙΩΝΑΣ 14 1. TO ΦAINOMENO TOY MONTEΡΝΟΥ ΩΣ “ΜΕΤΑΒΑΣΗ” 15 2. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΟΥ BAUHAUS 17 3. ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ 20ουΑΙ, ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΑΝ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ 18 Α. ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ 18 Β. ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ 25 Γ. ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΉ 29 4. Η ΤΟΜΗ ΤΗΣ «ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ» και ο ΜΙΝΙΜΑΛΙΣΜΟΣ 42 5. ROSALIND KRAUSS : H ΓΛΎΠΤΙΚΗ ΣΤΟ «ΔΙΕΥΡΥΜΕΝΟ ΠΕΔΙΟ» 57 6.Η ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ 65 7. ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΕΧΝΟΚΡΊΤΕΣ, ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΙ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ 1960-1970 66 ΕΡΓΑ ΠΛΑΣΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ 68 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-ΟΙ ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΡΩΜΑΤΟΣ 70 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1978 – ΜΑΙΕΥΤΗΡΙΟ ΗΡΑ 73 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ 1963- ΣΧΟΛΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΑΣΣΑΛΙΑ 76 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969-ΨΥΧΙΚΟ 77 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1969-ΠΛΑΚΑ 77 Δ. ΑΡΜΑΚΟΛΛΑΣ 1968-ΚΙΝ/ΦΟΣ ΑΛΚΥΟΝΙΣ 78 Δ. ΑΡΜΑΚΟΛΛΑΣ 1968-ΜΑΙΕΥΤΗΡΙΟ ΛΗΤΩ 81 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1968-ΜΑΚΕΤΕΣ 82 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ-1968 -ΦΙΛΟΘΕΗ 84 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969 - ΜΑΔΡΙΤΗ 85 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1969 – ΨΥΧΙΚ0 88 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1973 – ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΙΣΤΕΩΣ 90 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ 1974 – ΑΝΩ ΚΑΛΑΜΑΚΙ | ΦΑΜΑΡ 92 Κ. ΞΕΝΑΚΗΣ – ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΣΤΟ ΨΥΧΙΚΟ 1973 94 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Θέατρο της Bourg En Bresse 95 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1966 -Κολλέγιο Revermont, Bourg En Bresse 96 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Κολυμβητήριο της Bourg En Bresse 97 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1963 -Σχολή Θετικών Επιστημών Μασσαλία, 1971. 98 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1965 – Ritlieux, Γαλλία 99 Κ. ΚΟΥΛΕΝΤΙΑΝΟΣ –1966 - Σχολή Charles Perault, Bourg En Bresse 101 ΣΥΝΟΨΗ 103 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 105 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι ΕΡΓΑ ΜΕ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΣ Ή ΕΠΙΤΟΙΧΑ | ΣΥΜΠΙΕΣΜΕΝΗ ΤΡΙΤΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 107 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΓΛΥΠΤΑ /ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 117 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΦΩΝΗΜΑΤΩΝ γιά τον όρο ΠΛΑΣΤΙΚΗ 120 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 122 ΑΡΘΡΑ/ΚΕΙΜΕΝΑ (ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ) 123 ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΑ ΑΡΘΡΑ/ΚΕΙΜΕΝΑ 124 ΙΣΤΟΤΟΠΟΙ / BLOGS 126 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής