heal.abstract |
Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετάται ο κατασκευαστικός σχεδιασμός γάστρας από αλουμίνιο, ταχυπλόου σκάφους (Motor Yacht), βάσει κανονισμών νηογνωμόνων. Τα πρώτα βήματα για κάθε σχεδιαστή είναι να επιλέξει το προφίλ λειτουργίας (operational profile), το οποίο σχετίζεται με συνδυασμούς της ταχύτητας πλεύσης και των συνθηκών θάλασσας (sea states) που καλείται να συναντήσει το σκάφος. Το υπό μελέτη σκάφος εντάσσεται στην κατηγορία εκτοπίσματος και μελετάται η γάστρα (πυθμένας, πλευρά, κατάστρωμα και ενισχυτικά), σύμφωνα με τις απαιτήσεις που προδιαγράφουν οι κανονισμοί.
Αρχικά γίνεται κατανοητή η κατασκευαστική διαμόρφωση (structural configuration) του σκάφους, δίνοντας μια εικόνα για το πως είναι διαμορφωμένη η κατασκευή και που ορίζει ο κατασκευαστής τα βασικά μέρη από τα οποία αποτελείται το σκάφος όπως το μηχανοστάσιο, οι δεξαμενές και οι χώροι ενδιαίτησης. Έχοντας γνωστό το προφίλ λειτουργίας και τα βασικά χαρακτηριστικά του σκάφους υπολογίζεται η κατακόρυφη επιτάχυνση, μέσω της οποίας θα προκύψουν οι πιέσεις που ασκούνται σε όλα τα στοιχεία που συνθέτουν τη γάστρα.
Για να γίνει ο κατασκευαστικός σχεδιασμός χρειάζεται πρώτα να υπολογιστούν οι πιέσεις που ασκούνται στη γάστρα. Το γεγονός ότι το σημαντικό για ένα μικρό σκάφος είναι τα τοπικά φορτία που ασκούνται στην κατασκευή, δημιουργεί την ανάγκη να μελετηθεί το πρόβλημα διαφορετικά σε σχέση με τον τρόπο που μελετάται το πλοίο ως δοκός. Το κάθε σκάφος φτιάχνεται για να αντέξει το περιβάλλον φόρτισης και μέσω ημι-εμπειρικών σχέσεων παρουσιάζονται αποτελέσματα για κάθε κατασκευαστικό στοιχείο που μελετάται.
Εφόσον πραγματοποιηθούν οι απαραίτητοι υπολογισμοί και επιλεγεί ποια είναι η καταλληλότερη διαμόρφωση ενίσχυσης του σκάφους, με την ελάχιστη απαίτηση μάζας (βέλτιστο σενάριο), μελετάται το βάρος της αλουμινένιας κατασκευής. Η γάστρα του σκάφους, όπως και κάθε κατασκευαστικό τμήμα του θα πρέπει να είναι συμμορφωμένο με τους κανονισμούς που έχουν οριστεί απ’ τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), καθώς και απ’ τον εκάστοτε επιλεγμένο νηογνώμονα. Τα εξεταζόμενα στοιχεία, στην παρούσα μελέτη έχει αποφασιστεί να σχεδιαστούν σύμφωνα με τις απαιτήσεις δύο νηογνωμόνων, των Det Norske Veritas (DNV), και Lloyd’s Register (LR), έτσι ώστε να υπάρξει σύγκριση των αποτελεσμάτων τους. |
el |