dc.contributor.author |
Πιπεράκη, Ιερονίκη
|
el |
dc.contributor.author |
Piperaki, Ieroniki
|
en |
dc.date.accessioned |
2023-10-23T07:34:50Z |
|
dc.date.available |
2023-10-23T07:34:50Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58228 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25924 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Εικαστικές τέχνες |
el |
dc.subject |
Γλώσσα |
el |
dc.subject |
Επιτελέσεις |
el |
dc.subject |
Ασυνείδητες διαδρομές |
el |
dc.subject |
Language |
en |
dc.subject |
Visual arts |
en |
dc.subject |
Performances |
en |
dc.subject |
Unconscious paths |
en |
dc.title |
(Π)λέξεις: διερευνώντας το τοπικό φαινόμενο της αντίδρασης στα δυτικά πρότυπα γραφής, σε ποιητικές κι εικαστικές επιτελέσεις |
el |
dc.title |
(Text)iles: exploring the partial phenomenon of reaction to western writing standards, in poetic and visual performances |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Visual communication in art |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2022-06-24 |
|
heal.abstract |
Η διάλεξη αυτή πραγματεύεται τη γραφή: τον ποιητικό γραπτό λόγο, τον γραπτό λόγο ως εικαστικό αποτύπωμα, την γραφιστική και τη διαφήμιση, τα γκράφιτι, τα συνθήματα ως μορφές του γραπτού λόγου που συναντάμε στον αστικό ιστό. Τον ακαδημαϊκό γραπτό λόγο, και το πώς η γραφή μας έμαθε να μελετάμε και να διαβάζουμε τον κόσμο γύρω μας. Αναζητάμε μεθόδους με τις οποίες μπορούμε να εξελίξουμε βιωματικά την σχέση μας με τον γραπτό λόγο, μέσα από την πρακτική της ελεύθερης περιπλάνησης και τις εικαστικές επιτελέσεις.
Ξεκινάμε με μια ιστορική αναδρομή πάνω σε αντιδραστικές μεθόδους γραφής μέσα από τις οποίες αμφισβητούνταν η άρχουσα λογική της κάθε εποχής. Έπειτα, αναστοχαζόμαστε ζητήματα που αφορούν τις ιεραρχίες που ορίζονται ανάμεσα στις φιγούρες του συγγραφέα, του κριτικού και του αναγνώστη κατά τα δυτικά πρότυπα. Τέλος, ορίζεται μια μέθοδος αποδόμησης, ανάλυσης κι εμπλοκής με υπάρχον γραπτό κείμενο μέσα από τη σύνθεση κολλάζ ποιημάτων, από τις λέξεις του, την οποία εφαρμόζουμε στο βιβλίο «ΞΑΝΑ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ» του ανθρωπολόγου Μάρκ Ωζέ. Ακολουθώντας τις λέξεις του Ωζέ, παίρνουμε μαζί του το παριζιάνικο μετρό, κι επανασυνθέτοντας τις λέξεις του, προβάλλουμε σε αυτές την εμπειρία των ταξιδιών στο αθηναϊκό. |
el |
heal.abstract |
This lecture deals with writing itself: the poetic written words, the written words as a visual imprint, graphic design and advertising, graffiti and slogans as forms of written words found in the urban fabric. Academic writing and how writing has taught us to study and read the world around us. We are looking for methods through which we can experientially develop our relationship with the written word, by the practice of free wandering and visual arts.
We begin with a historical retrospective on reactionary writing methods through which the ruling logic of each era was challenged. Then, we reflect on issues concerning the hierarchies defined between the figures of the writer, the critic and the reader according to Western standards. Finally, we define a method of deconstruction, analysis and engagement of an existing written text, through the composition of collage poems from the words of the text. Then we apply this method to the book “Le Métro Revisité” by the French anthropologist Mark Augé. We take the Parisian metro with him and by recomposing his words, we project to them the experiences of traveling by the Athenian metro. |
en |
heal.tableOfContents |
ΕΙΣΑΓΩΓΗ/ ΠΕΡΙΛΗΨΗ
1. ΜΕΡΟΣ 1Ο : Ιστορική Αναδρομή
1.1. Τέλη του 19ου αιώνα
Η συμβολή του Μαλλαρμέ του Λωτρέκ και του Μπωντλαιρ
1.1.1. Stéphane Mallarmé
η τυχαιότητα ως συνθετικό στοιχείο
ποιημάτων-μικρόκοσμων.
1.1.2. Henri de toulouse-lautrec
η εισαγωγή των ιαπωνικών τεχνικών τυπώματος στην Ευρώπη και οι παλλόμενες ρυθμικές λέξεις ως οιωνός της γραφιστικής
1.1.3. Charles Baudelaire
Η εφεύρεση του flâneur: του περιπλανώμενου αρχετύπου στις ροές του της νεωτερικής μητρόπολης
1.2. Πέρασμα στον 20ο αιώνα
Ο παιγνιώδης, γραπτός λόγος ως εργαλείο αμφισβήτησης της άρχουσας
λογικής
1.2.1. DADA: ένα καλλιτεχνικό κίνημα αμφισβήτησης ενός
κόσμου που απέτυχε
Ο παιγνιώδης (γραπτός) λόγος, τα κολλάζ, οι καλλιγραφίες,
οι αφίσες κι η αυτόματη γραφή ως τα εκφραστικά μέσα μιας αντίδρασης.
1.2.2. Λετριστική και Καταστασιακή Διεθνής
Μεταστροφές, περιπλανήσεις, καταστάσεις και χάρτες από μπερδεμένες λέξεις ως μεθοδολογία ανάλυσης του αστικού ιστού
1.2.3. Ανάλυση του δοκιμίου «Ο Θάνατος του συγγραφέα», του R. Barthes: Η αποκαθήλωση των δυτικών προτύπων του συγγραφέα και του κριτικού από το βάθρο της αυθεντίας
2. ΜΕΡΟΣ 2Ο: Πρακτική εφαρμογή
Ο ορισμός μίας μεθόδου
2.1. Ένα ποιητικό πείραμα ανάγνωσης/εμπλοκής/αποδόμησης
Τα βήματα που ακολουθήθηκαν κατά τις δύο εφαρμογές του
πειράματος
2.2. Αναφορά στα συμπεράσματα που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του πειράματος στο θεατρικό έργο «ΤΡΙΚΥΜΙΑ»
του Ουίλιαμ Σαίξπηρ
2.3.1. Οι διαδρομές του Ωζέ
Ακολουθώντας το έργο και τις λέξεις του ανθρωπολόγου
2.3.2. Η γραφή του Ωζέ
Η ταλάντευση ανάμεσα στην απόσταση και την εμπλοκή κατά τη μελέτη ενός συστήματος
2.3.3. Η φαντασιακή διάσταση του μετρό
Το μετρό ως χώρος ανάγνωσης της πόλης, ως κατώφλι μεγάλης κλίμακας, ως μικρόκοσμος, ως ετεροτοπία
ΕΝΑ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΠΕΙΡΑΜΑ (τεύχος ποιημάτων) |
el |
heal.tableOfContents |
INTRODUCTION-SUMMARY
1. PART 1: Historical Review
1.1. End of the 19th century
The contribution of Mallarmé, Lautrec and Baudelaire
1.1.1. Stéphane Mallarmé
randomness as a synthetic element of
poems which are microcosms.
1.1.2. Henri de Toulouse-Lautrec
the introduction of Japanese printing techniques to Europe and pulsating rhythmic words as a sign of graphic design.
1.1.3. Charles Baudelaire
The invention of the flâneur: the wandering archetype in the currents of the modern metropolis.
1.2. Passage to the 20th century
The playful, written word as a tool to challenge the common sense.
1.2.1. DADA: an artistic movement of questioning a
world that failed.
The playful (written) word, collages, calligraphy,
posters and automatic writing as the expressive means of a reaction.
1.2.2. Lettrists and Situational International.
Transformations, wanderings, situations and maps from jumbled words as a methodology for analyzing the urban web.
1.2.3. Analysis of the essay "The Death of the Author" by R. Barthes: The destabilization of Western Standards of author and critic from the pedestal of authority.
2. PART 2: practical application
The definition of a method.
2.1. A poetic reading/engagement/deconstruction experiment.
The steps followed during its two applications
experiment.
2.2. Reference to the conclusions reached during the implementation of the experiment in the play "Tempest"
by William Shakespeare
2.3.1. The routes of Auge.
Following the work and words of the anthropologist.
2.3.2. The writing of Auge.
The oscillation between distance and involvement when studying a system.
2.3.3. The fantasy dimension of the metro.
The subway as a reading space of the city, as a large-scale threshold, as a microcosm, as a heterotopia.
A VISUAL EXPERIMENT (poems ) |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|