dc.contributor.author |
Δαμβακάρη, Κωνσταντίνα
|
|
dc.contributor.author |
Damvakari, Konstantina
|
|
dc.date.accessioned |
2023-10-30T13:48:02Z |
|
dc.date.available |
2023-10-30T13:48:02Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58264 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.25960 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Βιώσιμη Κινητικότητα, Προσπελασιμότητα, Οδικό δίκτυο, Ιεράρχηση οδικού δικτύου, Καλαμάτα, Σχεδιασμός σεναρίων |
el |
dc.subject |
Sustainable Mobility, Accessibility, Road Network, Road Network Hierarchy, Kalamata, Scenario planning |
en |
dc.title |
"Διαμόρφωση σεναρίων ιεράρχησης αστικού οδικού δικτύου και αξιολόγηση με μέτρα προσπελασιμότητας – Η περίπτωση της Καλαμάτας" |
el |
dc.title |
"Scenario development addressing urban road network hierarchy and evaluation with accessibility measures – The case of Kalamata, Greece" |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-10-19 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στον Τομέα Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού της Σχολής Αγρονόμων – Τοπογράφων Μηχανικών και Μηχανικών Γεωπληροφορικής του ΕΜΠ. Πραγματεύεται τον επαναπροσδιορισμό της ιεράρχησης του αστικού οδικού δικτύου και την αξιολόγησή του με μέτρα προσπελασιμότητας, στην πόλης της Καλαμάτας.
Μια από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η σύγχρονη πόλη είναι η εξάρτησή της από το αυτοκίνητο. Εστιάζοντας στην ελληνική πραγματικότητα και πόσο μάλλον στις πόλεις της ελληνικής επαρχίας, παρατηρείται ότι οι κάτοικοι είναι εξαρτημένοι από το αυτοκίνητο σε τεράστιο βαθμό. Η εξάρτηση αυτή συνήθως οφείλεται στην έλλειψη εναλλακτικών επιλογών μετακίνησης. Ωστόσο, η ανεξέλεγκτη χρήση του αυτοκινήτου οδηγεί σε ποικίλα προβλήματα όπως: ο κορεσμός του οδικού δικτύου, η περιβαλλοντική υποβάθμιση, τα τροχαία ατυχήματα κ.α.
Επομένως, κρίνεται απαραίτητη η αναβάθμιση από ένα σύστημα μεταφορών βασισμένο στο αυτοκίνητο σε ένα σύστημα μεταφορών βασισμένο στα μέσα βιώσιμης κινητικότητας (μέσα δημόσιας συγκοινωνίας – μικροκινητικότητα – ποδήλατο – περπάτημα ). Για την αλλαγή αυτή, τόσο στην κυκλοφοριακή αλλά και στην πολεοδομική οργάνωση του χώρου, σημαντικό ρόλο έχει η ιεράρχηση του οδικού δικτύου.
Η ιεράρχηση του οδικού δικτύου αποτελεί τη βάση για έναν ενιαίο πολεοδομικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό. Πληθώρα των προβλημάτων των σύγχρονων πόλεων, όπως πολεοδομικά, κοινωνικά, κυκλοφοριακά κ.α. οφείλονται στην έλλειψη ιεράρχησης του οδικού δικτύου, καθώς ο σχεδιασμός γινόταν αποκλειστικά με κέντρο το αυτοκίνητο. Επομένως, οι σύγχρονες πόλεις πρέπει να αναπτύξουν ορθά συστήματα ιεράρχησης εναρμονισμένα με τη βιώσιμη ανάπτυξη και κινητικότητα.
Ένα από τα κυριότερα μέτρα για την αξιολόγηση της ιεράρχησης του οδικού δικτύου αποτελεί η προσπελασιμότητα. Πρόκειται για μια αρκετά περίπλοκη έννοια η οποία δίνει μια ανθρωποκεντρική διάσταση στον τομέα των μετακινήσεων, στον αστικό χώρο καθώς και στην ποιότητα της μετακίνησης.
Η μεθοδολογία σχεδιασμού που ακολουθείται προκύπτει από τον στόχο της εργασίας και αποτελείται από δύο επιμέρους μέρη. Το πρώτο μέρος, στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό της ιεράρχησης του οδικού δικτύου της πόλης της Καλαμάτας με τη δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων. Ενώ, το δεύτερο μέρος αποβλέπει στην αξιολόγηση των σεναρίων ιεράρχησης με μέτρα προσπελασιμότητας και στην επιλογή του βέλτιστου. Μετά την εφαρμογή της παραπάνω μεθοδολογίας εκτιμάται ότι θα αλλάξει σημαντικά η υφιστάμενη κατάσταση και θα δοθούν λύσεις βασισμένες στη βιώσιμη ανάπτυξη και κινητικότητα.
Η παρούσα εργασία αποτελεί ένα ακόμα ερευνητικό βήμα στον τομέα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Ειδικότερα, συμβάλει με τον τρόπο της στην ιεράρχηση του οδικού δικτύου σε πόλεις μεσαίου μεγέθους και στη βελτίωση της προσπελασιμότητας. Τα μεθοδολογικά βήματα που περιγράφονται μπορούν να εφαρμοστούν υπό προϋποθέσεις και σε άλλες περιοχές εντός και εκτός του ελλαδικού χώρου. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω έρευνα στον τομέα της προσπελασιμότητας και της ισότητας στις αστικές μετακινήσεις αλλά και η δυνατότητα για μελέτη σε μεγαλύτερη κλίμακα. |
el |
heal.advisorName |
Μπακογιάννης, Ευθύμιος |
|
heal.committeeMemberName |
Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος |
|
heal.committeeMemberName |
Στάμου, Δήμητρα |
|
heal.committeeMemberName |
Μπακογιάννης, Ευθύμιος |
|
heal.academicPublisher |
Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών - Μηχανικών Γεωπληροφορικής/ Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|