dc.contributor.author | Λέλκου, Αλεξάνδρα | el |
dc.contributor.author | Lelkou, Alexandra | en |
dc.date.accessioned | 2023-11-29T11:40:09Z | |
dc.date.available | 2023-11-29T11:40:09Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58351 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26047 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Επιστήμη και Τεχνολογία Υδατικών Πόρων” | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Οδηγία 2019/883 | el |
dc.subject | Λιμενικές Εγκαταστάσεις | el |
dc.subject | Διαχείρισης Αποβλήτων Πλοίων | el |
dc.title | Το νέο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο συλλογής αποβλήτων και καταλοίπων πλοίων, η επίδρασή του στην κρουαζιέρα σε Ελλάδα και Κύπρο | el |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Διαχείριση αποβλήτων πλοίων | el |
heal.language | el | |
heal.access | campus | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2023-07-04 | |
heal.abstract | Η αύξηση του μεγέθους των πλοίων τα τελευταία χρόνια, έχει προκαλέσει αρκετές αλλαγές στην ναυτιλία. Η ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι ένα επίκαιρο θέμα, όπου η προστασία του από τα απορρίμματα και κατάλοιπα φορτίων πλοίου, χρήζει αυξημένης προσοχής. Δύο είναι οι κύριοι λόγοι που μπορεί να προκληθεί θαλάσσια ρύπανση από τα πλοία και αυτοί είναι από τις λειτουργικές διαδικασίες του πλοίου και σε περίπτωση που εμπλακούν σε ατύχημα. Για την καλύτερη και πιο ομαλή λειτουργεία των πλοίων, έχουν δημιουργηθεί διάφοροι Διεθνείς Ευρωπαϊκοί θεσμοί με σκοπό να επιτευχθεί η εξασφάλιση της διατήρησης και βελτίωσης του υδάτινου περιβάλλοντος. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσπίσει ένα σύνολο Αποφάσεων, Οδηγιών και Κανονισμών με σκοπό τον εναρμονισμό των κρατών μελών. Η κυριότερη είναι η οδηγία 2000/59/ΕΕ σχετικά με τις λιμενικές εγκαταστάσεις παραλαβής αποβλήτων πλοίου και καταλοίπων φορτίου, η οποία εν συνεχεία καταργήθηκε και αντικαταστάθηκε από την νέα οδηγία 2019/883. Σκοπός της είναι η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από τις αρνητικές συνέπειες των απορρίψεων αποβλήτων από πλοία που χρησιμοποιούν λιμένες της Ένωσης και, παράλληλα, η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της θαλάσσιας κυκλοφορίας, με τη βελτίωση της διάθεσης και χρήσης επαρκών λιμενικών εγκαταστάσεων παραλαβής και της παράδοσης αποβλήτων στις εν λόγω εγκαταστάσεις. Αυτό που οδήγησε στην έκδοση της νέας αυτής οδηγίας 2019/883 είναι τα κενά που υπήρχαν μεταξύ της οδηγίας 2000/59/ΕΚ και της Σύμβασης MARPOL 73/78, όπου η πρώτη ρυθμίζει τις παράκτιες δραστηριότητες, ενώ η δεύτερη επικεντρώνεται κυρίως στις δραστηριότητες πάνω στο πλοίο. Η οδηγία 2019/883 θεσπίζει πρόσθετες υποχρεώσεις ως προς τα σχέδια παραλαβής και διαχείρισης απορριμμάτων, τα κριτήρια απόρριψης και τα συστήματα ανάκτησης κόστους. Η εφαρμογή της Σύμβασης MARPOL 73/78 για τα απόβλητα/υπολείμματα και της Οδηγίας 2000/59/ΕΕ στην Ελλάδα, εφαρμόστηκε με την Κοινή Υπουργική Απόφαση 8111.1/41/2009. Η Οδηγία 2019/883/ΕΕ της 17η Απριλίου 2019 και έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική νομοθεσία με την νέα Υ.Α. 3122.3-15/71164/2021/2021 και στην Κύπρο με το Κ.Δ.Π. 138/2022. Έμφαση δόθηκε στον τομέα της κρουαζιέρας σε Ελλάδα και Κύπρο. Έμφαση δόθηκε στον τομέα της κρουαζιέρας σε Ελλάδα και Κύπρο και πώς η νέα Ευρωπαϊκή οδηγία επηρέασε τους λιμένες. Για την επίτευξη της έρευνας πραγματοποιήθηκε μια συνέντευξη με πλοίαρχο καθώς επίσης έγινε και χρήση Ερωτηματολογίου το οποίο στάλθηκε σε όλους σχεδόν τους λιμενικούς φορείς. Από την Κύπρο λήφθηκε μία απάντηση από την Αρχή λιμένων Κύπρου, η οποία εποπτεύεται όλα τα λιμάνια της χώρας, και από την Ελλάδα συλλέχθηκαν δέκα απαντήσεις από φορείς λιμένων. Αυτό που παρατηρήθηκε είναι ότι τα λιμάνια έχουν συμμορφωθεί εν μέρη με την νέα οδηγία αλλά έχουν ακόμα αρκετά περιθώρια βελτίωσης. Όλα τα λιμάνια, εκτός από ένα κρατικό λιμενικό ταμείο, έχουν δηλώσει την ύπαρξη πλωτών μέσων ή χερσαίο εξοπλισμό για την συλλογή των αποβλήτων. Μεγαλύτερα λιμάνια δείχνουν να είναι πιο οργανωμένα και ικανά να συλλέξουν μεγάλες ροές αποβλήτων. Μέχρι στιγμής κανένας φορέας δεν διαθέτει σύμβαση με περισσότερους από έναν πάροχο σε κάθε κατηγορία αποβλήτων, υγρά και στερεά, δημιουργώντας έτσι έλλειψη ανταγωνισμού και ύπαρξη υψηλότερων χρεώσεων υπηρεσιών. Ταυτόχρονα όμως η ένταξη των περιβαλλοντικών τελών όπου συμψηφίζονται με συγκεκριμένη ποσότητα αποβλήτων, οδήγησε τα πλοία στην παράδοση περισσότερων αποβλήτων. Η άποψη η οποία φαίνεται να επικρατεί για το αν τα λιμάνια θα συμμορφωθούν στην νέα οδηγία κυμαίνεται σε μεσαία πλαίσια για την Ελλάδα και σε υψηλά πλαίσια για την Κύπρο. Μέχρι στιγμής όμως φαίνεται να έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές προσπάθειες με σκοπό να εφαρμόσουν τα λιμάνια την νέα οδηγία 2019/883. | el |
heal.advisorName | Γιαντσή, Θ. | el |
heal.committeeMemberName | Μαλαμής, Σ. | el |
heal.committeeMemberName | Λοϊζίδου, Μ. | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 94 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: