dc.contributor.author |
Μπέτσης, Ανάργυρος
|
el |
dc.contributor.author |
Betsis, Anargyros
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-01-08T10:14:46Z |
|
dc.date.available |
2024-01-08T10:14:46Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58520 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26216 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ηλεκτροκίνηση |
el |
dc.subject |
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο |
el |
dc.subject |
Υβιδικό αυτοκίνητο |
el |
dc.subject |
Συμβατικό αυτοκίνητο |
el |
dc.subject |
Περιβαλλοντική συνείδηση |
el |
dc.title |
Ηλεκτροκίνηση στην Αττική: Διερεύνηση της εξοικείωσης των πολιτών με την ηλεκτροκίνηση |
el |
dc.title |
Electric mobility in Attica: Investigation of citizens' familiarity with electric mobility |
en |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Ηλεκτροκίνηση και περιβάλλον |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-07-13 |
|
heal.abstract |
Τα τελευταία χρόνια από τη ραγδαία αύξηση οχημάτων εντείνεται όλο και περισσότερο το φαινόμενο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς από τις μεταφορές παράγονται περίπου το ένα τέταρτο του διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που εκλύεται στην ατμόσφαιρα. Για το λόγο αυτό κρίνεται αναγκαίος ο μετριασμός των αέριων εκπομπών που επιτείνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου με όλα τα δυνατά μέσα. Ένα από τα μέσα που διατίθενται για την καταπολέμηση αυτού του εντατικού φαινομένου είναι η ηλεκτροκίνηση, η οποία έχει εισαχθεί τα τελευταία χρόνια διεθνώς.
Βασικός στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η έρευνα με τη χρήση ερωτηματολογίου ανάμεσα σε πολίτες της Αττικής, ώστε να μελετηθεί η εξοικείωσή τους με την ηλεκτροκίνηση λαμβάνοντας υπόψη τα κοινωνικά τους χαρακτηριστικά, όπως το μορφωτικό τους επίπεδο, η οικογενειακή τους κατάσταση και το εισόδημά τους. Τα πρωτογενή δεδομένα που λαμβάνονται από το δείγμα των 253 ατόμων αναλύονται και τεκμηριώνονται ώστε να προκύψουν κατάλληλα συμπεράσματα. Συγκεκριμένα, από την ανάλυση προκύπτει πως ένα μικρό ποσοστό του κοινού είναι διατεθειμένο να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό του κοινού αν και είναι μέτρια ενημερωμένο σχετικά με την ηλεκτροκίνηση, θεωρεί πως ωφελεί το περιβάλλον περισσότερο από τη χρήση συμβατικών οχημάτων. |
el |
heal.abstract |
In recent years, due to the rapid increase in vehicles, the phenomenon of atmospheric pollution is becoming more and more intense, as the transport sector produces about a quarter of carbon dioxide (CO2). For this reason, it is deemed necessary to protect the environment by all possible means. One of the means available to combat this intensive phenomenon is electrification, which has been introduced in recent years from a global to an international level.
The first type of electric car was invented between 1832 and 1839 in Hungary that featured a small electric motor, while in 1881 an electric car was presented for the first time in Paris. Around 1900 electric cars were used as taxis in America and Germany, in countries where transportation was done by horses. At the beginning of the 20th century, electric cars were becoming more popular throughout Europe, thanks to their lower production costs.
Mainly in the last five years, several electric means of transportation have been introduced, such as electric cars, electric bicycles, electric skates, etc. Citizens are gradually becoming familiar with their use and this can be seen every day on the road network. Our country, like several other countries, aims to reduce polluting carbon dioxide gases by the year 2030 by banning the sale of gasoline and diesel vehicles.
The main objective of this thesis is the research using a questionnaire among the citizens of Attica, in order to study their familiarity with electric mobility taking into account their social characteristics, such as their educational level, their family status and their income. The primary data obtained from the sample of 253 individuals are analyzed and documented to arrive at appropriate conclusions. In particular, the analysis shows that a small percentage of the public is willing to buy an electric car, while the majority of the public, although moderately informed about electric mobility, considers that it is beneficial to the environment more than the use of conventional vehicles. |
en |
heal.advisorName |
Παπαδοπούλου, Μαρία |
el |
heal.committeeMemberName |
Κεπαπτσόγλου, Κωνσταντίνος |
el |
heal.committeeMemberName |
Λέκα, Ακριβή |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών. Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
165 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|