heal.abstract |
Κύριος στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η συνολική αποτίμηση της πολλαπλής έγχυσης καυσίμου σε κινητήρες Diesel, με έμφαση στους μεγάλους δίχρονους ναυτικούς κινητήρες, η οποία αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) και σωματιδίων αιθάλης, με ταυτόχρονη μείωση της ειδικής κατανάλωσης καυσίμου.
Σε προγενέστερες ερευνητικές εργασίες στον Τομέα Ναυτικής Μηχανολογίας της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, έχει γίνει βελτιστοποίηση, με χρήση Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής, του προφίλ έγχυσης καυσίμου, στο πλαίσιο της χρήσης διπλού ή τριπλού παλμού. Στην παρούσα εργασία, διερευνάται η περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας δίχρονου ναυτικού κινητήρα Diesel, στην περιοχή του πλήρους φορτίου, με χρήση πενταπλού παλμού έγχυσης. Συγκεκριμένα, διερευνάται η χρήση αριθμού πιλοτικών εγχύσεων από μία έως τρεις (που αντιστοιχούν σε μέγιστο αριθμό μετεγχύσεων ίσο με τρεις και ελάχιστο ίσο με μία). Εδώ, το συνολικό προφίλ διαμορφώνεται συναρτήσει εννέα (9) ανεξάρτητων παραμέτρων, οι οποίες καθορίζουν τον χρονισμό των επιμέρους παλμών έγχυσης, και το αντίστοιχο ποσοστό εγχυόμενης μάζας καυσίμου. Επιπλέον, μπορεί να θεωρηθεί μείωση της συνολικά εγχυόμενης μάζας (σε σχέση με μια περίπτωση αναφοράς χαρακτηριζόμενη από συνεχή έγχυση), με χρήση μίας επιπλέον ανεξάρτητης μεταβλητής.
Τα παρόντα αποτελέσματα δείχνουν ότι, σε σύγκριση με τις προγενέστερες μελέτες (χρήση διπλού ή τριπλού παλμού), μπορεί να προκύψει μικρή μόνο περαιτέρω μείωση των εκπομπών NOx, με συγκρίσιμη μείωση στις εκπομπές σωματιδίων αιθάλης, και παρόμοια επίπεδα ειδικής κατανάλωσης καυσίμου. Σε σχέση με την περίπτωση αναφοράς, η παρούσα μείωση στις εκπομπές NOx είναι τάξης 35%.
Στη συνέχεια, γίνεται μια παραμετρική μελέτη διαφορετικών προφίλ έγχυσης τριπλού παλμού. Εδώ, τα προφίλ έγχυσης διαμορφώνονται με βάση βέλτιστες λύσεις των προβλημάτων βελτιστοποίησης προφίλ έγχυσης με πιλοτική και κύρια έγχυση (Andreadis et al., 2010), και με κύρια έγχυση και μετέγχυση (Stratsianis et al., 2016). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η χρήση τριπλού παλμού δεν μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα αποτελέσματα της χρήσης διπλού παλμού, ιδίως δε αυτά που αφορούν στη χρήση μετέγχυσης.
Τα παρόντα υπολογιστικά αποτελέσματα αναλύονται και χαρακτηρίζονται με χρήση οπτικοποίησης του ροϊκού πεδίου και χαρτών θερμοκρασίας – λόγου ισοδυναμίας καυσίμου-αέρα (χάρτες Τ-φ), σε αντιπροσωπευτικές τιμές της γωνίας στροφάλου. |
el |