dc.contributor.author |
Σφακάκη, Αγλαΐα
|
el |
dc.contributor.author |
Sfakaki, Aglaia
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-01-09T12:36:13Z |
|
dc.date.available |
2024-01-09T12:36:13Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58541 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26237 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Ενοποιημένος αστικός σχεδιασμός |
el |
dc.subject |
Κεντρικότητα |
el |
dc.subject |
Ιεράρχηση δικτύου |
el |
dc.subject |
Χωρική ανάλυση |
el |
dc.subject |
Συντακτική ανάλυση |
el |
dc.subject |
Unified urban planning |
en |
dc.subject |
Centrality |
en |
dc.subject |
Road-network hierarchy |
en |
dc.subject |
Spatial analysis |
en |
dc.subject |
Space syntax |
en |
dc.title |
Διερεύνηση συνδυαστικής μεθοδολογίας σχεδιασμού αστικών παρεμβάσεων στην κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας με χρήση ανοικτών δεδομένων - Η περίπτωση του Δ. Αιγάλεω |
el |
dc.title |
Development of an integrated open-data planning methodology towards sustainable mobility - The case of Egaleo |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Αστικός Σχεδιασμός |
el |
heal.classification |
Urban Planning |
en |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2023-12-08 |
|
heal.abstract |
Οι σύγχρονες πόλεις μετασχηματίζονται, επεκτείνονται και διαχέονται στον χώρο με έντονους ρυθμούς, με αποτέλεσμα την διαμόρφωση ενός αστικού περιβάλλοντος στο οποίο, λόγω των μεγάλων αποστάσεων, κυρίαρχο μέσο μεταφοράς είναι το αυτοκίνητο. Άμεση απόρροια ήταν η υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και συνολικά της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα.
Στο πλαίσιο αυτό, πλέον επικρατούν νέες σχεδιαστικές προσεγγίσεις που υιοθετούν μια εναλλακτική λογική στην οποία η ανάλυση και ο σχεδιασμός αντιμετωπίζονται ως ενιαία διαδικασία. Διαμορφώνονται, έτσι, ολοκληρωμένες μέθοδοι σχεδιασμού στην κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας, της πολυτροπικότητας και ευρύτερα της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης του αστικού χώρου. Στην παρούσα εργασία αναπτύσσεται ένα ολοκληρωμένο μεθοδολογικό πλαίσιο για τον εντοπισμό των αστικών κέντρων, την αναδιαμόρφωση της ιεράρχησης του δικτύου αλλά και την ευρύτερη αναδιοργάνωση του αστικού χώρου, προτείνοντας συγκεκριμένες παρεμβάσεις στην μικροκλίμακα. Η έννοια της κεντρικότητας συνδυάζεται με τα δομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του οδικού χώρου και αξιοποιώντας μεθόδους χωρικής ανάλυσης στοχεύει στον εντοπισμό των υφιστάμενων και πιθανών κέντρων και στην αξιοποίησή τους ως «ζωντανοί» πυρήνες προώθησης της βιώσιμης κινητικότητας.
Η προτεινόμενη μεθοδολογία είναι συνδυαστική και πολυεπίπεδη και μελετά τον αστικό χώρο σε κλίμακα πόλης (ή Δήμου) και γειτονιάς (τοπική κλίμακα). Η διερεύνηση κάθε χωρικού επιπέδου αναφοράς ολοκληρώνεται μέσω τριών βασικών σταδίων, τα οποία δημιουργούν έναν δυνητικά επαναλαμβανόμενο «κύκλο» ερευνητικής διαδικασίας. Πρόκειται για τις διαδικασίες εντοπισμού (χαρτογράφησης), αξιολόγησης (διερεύνησης και ελέγχου αποτελέσματος) και σχεδιασμού (διαμόρφωση πρότασης).
Στο πρώτο επίπεδο σχεδιασμού (πόλη), στην πολεοδομική διάσταση εντοπίζονται τα υφιστάμενα τοπικά κέντρα και αξιολογούνται από άποψη πληρότητας και εμβέλειας. Αφού εντοπιστούν οι ελλείψεις τους αναδιοργανώνεται το πρότυπό τους προκειμένου να επιτευχθεί η αποτελεσματική κάλυψη της περιοχής μελέτης (αξιοποιώντας τα πιθανά κέντρα). Στη συνέχεια για την συγκοινωνιακή διάσταση, εξετάζονται οι δυνατοί τρόποι σύνδεσης μεταξύ των παραπάνω κέντρων (δημόσιες συγκοινωνίες, περπάτημα και ποδηλασία), αξιολογούνται από άποψη πολυτροπικότητας και προσβασιμότητας και αναδιοργανώνονται. Η αναδιοργάνωση αφορά την ιεράρχηση του οδικού δικτύου σύνδεσης, η οποία αφού ολοκληρωθεί ελέγχεται ως προς την «εφικτότητα» υλοποίησής της (βαθμός εφαρμογής). Σειρά έχει η εστίαση στη μικροκλίμακα, όπου στην πολεοδομική διάσταση του σχεδιασμού καταγράφονται τα χαρακτηριστικά των αστικών κέντρων, αξιολογούνται με βάση κριτήρια ζωτικότητας και προτείνονται οι κατάλληλες σχεδιαστικές παρεμβάσεις. Τέλος, στον κυκλοφοριακό τομέα, χαρτογραφούνται ποιοτικά οι διαθέσιμες υποδομές πεζών, αξιολογούνται με βάση κριτήρια περπατησιμότητας και προσβασιμότητας και προτείνεται ένα χρονικό πλαίσιο υλοποίησης των σχετικών παρεμβάσεων.
Τα αποτελέσματα για την περιοχή μελέτης υποδηλώνουν την άμεση ανάγκη για βελτιώσεις και στις δύο κλίμακες αναφοράς. Η διαμόρφωση του παρόντος μεθοδολογικού πλαισίου θεωρήθηκε χρήσιμο να γίνει αποκλειστικά με ανοικτά δεδομένα (διαθέσιμα για τον ευρωπαϊκό αστικό χώρο), ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί σε πόλεις διαφορετικού αστικού και κοινωνικο-οικονομικού περιβάλλοντος. Έτσι, η παρούσα εργασία μπορεί να λειτουργήσει ως μια ολοκληρωμένη στρατηγική, ικανή να αναβαθμίσει τις τυπικές πρακτικές σχεδιασμού. |
el |
heal.abstract |
Contemporary cities transform, expand and sprawl in space with intense rhythm, resulting in urban environments in which, due to long distances, the dominant means of transport is the car. A direct consequence was the deterioration of the urban environment and the overall quality of life in urban centres.
In this context, new planning approaches which adopt an alternative logic in which analysis and planning are treated as a unified process are now dominating. Thus, integrated planning methods keep emerging in the direction of sustainable mobility, multimodality and, more generally, a human-centred approach to urban space. This thesis develops an integrated methodological framework for the identification of urban centres, the reconfiguration of the network hierarchy and the broader re-organisation of urban space, proposing specific interventions at the micro-scale. The concept of centrality is combined with the structural and functional characteristics of the road space and, using spatial analysis methods, aims to identify existing and potential centres and to use them as 'living' cores for promoting sustainable mobility.
The proposed methodology is combinatorial, multi-level and examines urban space at the scale of the city (or municipality) and the neighbourhood (local scale). The investigation of each spatial reference level is completed through three main stages, which create a potentially iterative 'cycle' of research process. These are the processes of identification (mapping), assessment (investigation and result validation) and design (proposal formulation).
At the first planning level (city), the urban dimension identifies existing local centres and assesses them in terms of completeness and scale. Once deficits are detected, their pattern is re-organised making use of the potential centres, in order to achieve effective coverage of the study area. Regarding the transport dimension, the possible ways of connecting the above centres (public transport, walking and cycling) are documented, assessed in terms of multimodality and accessibility and re-organised. The re-organisation concerns the hierarchy of road network and once completed, is checked for its 'feasibility' (extent of implementation). The next step is to focus on the micro-scale, where the urban dimension of the planning process maps the characteristics of urban centres, assesses them according to vitality criteria and proposes appropriate planning interventions. Finally, concerning the transport dimension, the available pedestrian infrastructure is qualitatively mapped, evaluated in terms of walkability and accessibility and a timeframe for implementing the relevant interventions is proposed.
The results for the study area suggest an immediate need for improvements at both reference scales. It was considered useful to formulate this methodological framework exclusively with open data (available for the European urban area), so that it can be applied to cities of different urban and socio-economic environments. Thus, this work can serve as an integrated strategy capable of upgrading formal planning practices. |
en |
heal.advisorName |
Μπακογιάννης, Ευθύμιος |
el |
heal.committeeMemberName |
Πηγάκη, Μαρία |
el |
heal.committeeMemberName |
Χατζηχρήστος, Θωμάς |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
156 |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|