HEAL DSpace

Μελέτη οικονομικής σκοπιμότητας πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου σε μεγάλους όγκους και μεγάλες αποστάσεις

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μαγγιώρος, Μιχαήλ Ιωάννης el
dc.contributor.author Mangioros, Michail Ioannis en
dc.date.accessioned 2024-01-29T10:03:31Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58711
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26407
dc.rights Default License
dc.subject Υδρογόνο el
dc.subject Μεταφορά el
dc.subject Μελέτη σκοπιμότητας el
dc.subject Εναλλακτικά καύσιμα el
dc.subject Liquid hydrogen en
dc.subject Transportation en
dc.subject Alternative fuels en
dc.subject Feasibility study en
dc.title Μελέτη οικονομικής σκοπιμότητας πλοίου μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου σε μεγάλους όγκους και μεγάλες αποστάσεις el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Θαλάσσιες μεταφορές el
heal.dateAvailable 2025-01-28T22:00:00Z
heal.language el
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-09-22
heal.abstract Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας πραγματοποιείται διερεύνηση της εφικτότητας της επένδυσης σε πλοία μεταφοράς υδρογόνου σε υγροποιημένη μορφή. Σκοπός αποτελεί η σύγκριση διαφόρων συστημάτων πρόωσης και καυσίμων που προτείνονται από την διεθνή βιβλιογραφία και η αναζήτηση των προϋποθέσεων, σύμφωνα με τις οποίες η επένδυση θα κρίνεται οικονομικά αξιόλογη και ανταποκρίσιμη στους περιβαλλοντικούς περιορισμούς και απαιτήσεις. Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζονται οι προβλέψεις για την σημασία του υδρογόνου στην μελλοντική οικονομία και αναλύεται ο ρόλος που μπορεί να διατελέσει το υδρογόνο στην επίτευξη των στόχων της Ευρώπης για απανθρακοποίηση της βιομηχανίας έως το 2050. Ακόμα, γίνεται αναφορά στην κινητοποίηση των κρατών και την ενδεχόμενη συνεργασία μεταξύ τους για την μελλοντική καθιέρωση εμπορικών δρόμων μεταφοράς υδρογόνου. Τελικά, γίνεται μια σύντομη περιγραφή των πιο πιθανών μεθόδων μεταφοράς υδρογόνου. Το δεύτερο κεφάλαιο εστιάζει στις τεχνικές προδιαγραφές και προτάσεις που υποδεικνύει ο διεθνής οργανισμός ναυσιπλοΐας για την μεταφορά υγροποιημένου υδρογόνου μέσω πλοίων. Οι συστάσεις αυτές έχουν σκοπό να καλύψουν την απουσία πλαισίου για τις τεχνικές απαιτήσεις που αναφέρονται σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου από την σύμβαση SOLAS και τον κώδικα IGC. Ειδικότερα, γίνεται αναφορά στους βασικούς κινδύνους που επιφυλάσσει η μεταφορά του υδρογόνου πάνω στο πλοίο και παρουσιάζονται τα αντίστοιχα μέτρα αντιμετώπισης που προτείνει ο ΙΜΟ. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύονται τα διάφορα είδη σχεδίασης για δεξαμενές μεταφοράς προϊόντων LPG και LNG που βρίσκουν εφαρμογή σε πλοία, καθώς ορισμένα από αυτά εξετάζονται και για την σχεδίαση των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου. Ακόμη, περιγράφονται οι δυσκολίες που εμφανίζονται κατά την σχεδίαση δεξαμενών κατάλληλων για υδρογόνο σε υγρή μορφή συγκριτικά με τις αντίστοιχες για LNG. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη αναφορά στις προϋπάρχουσες μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί για την χρήση του υδρογόνου στην ναυτιλία, σύμφωνα με την διεθνή βιβλιογραφία και στην συνέχεια πραγματοποιείται αναλυτική περιγραφή των σημαντικότερων ερευνών σχετικά με την θαλάσσια μεταφορά υγροποιημένου υδρογόνου. Στα κεφάλαια πέντε και έξι περιγράφονται οι πιθανές διατάξεις συστημάτων πρόωσης για ένα τέτοιου είδους πλοίο και αναλύονται τα κριτήρια της οικονομικής αξιολόγησης που θα χρησιμοποιηθούν στην συνέχεια της εργασίας για τον καθορισμό της εφικτότητας της επένδυσης. Στο έβδομο κεφάλαιο διερευνάται και αποφασίζεται η διαδρομή στην οποία θα κινείται το υπό μελέτη πλοίο, με βάση την επενδυτική στρατηγική, τις διαθέσιμες υποδομές και την πιθανή συνεργασία μεταξύ των μελλοντικών χωρών εισαγωγής και εξαγωγής υδρογόνου. Στο ίδιο κεφάλαιο, καθορίζονται οι βασικές διαστάσεις και παράμετροι του υπό μελέτη πλοίου, το οποίο βασίζεται στα σχέδια ενός πρότυπου πλοίου LNG Carrier και υπολογίζεται αναλυτικά το βάρος της μεταλλικής κατασκευής, καθώς συνιστά σημαντικό παράγοντα στον υπολογισμό του κόστους κατασκευής. Ακολουθεί η εκτίμηση των εξόδων κτήσεως και των λειτουργικών εξόδων για κάθε σύστημα πρόωσης που εξετάζεται, καθώς και για το πλοίο συνολικά. Στο όγδοο κεφάλαιο πραγματοποιείται οικονομική ανάλυση μέσω της αξιοποίησης των αποτελεσμάτων του προηγούμενου κεφαλαίου για τα έξοδα του υπό μελέτη πλοίου. Συγκεκριμένα, γίνεται εφαρμογή των κριτηρίων της καθαρής παρούσας αξίας, του εσωτερικού βαθμού απόδοσης και του απαιτούμενου ναύλου για τον καθορισμό του προτιμητέου συστήματος πρόωσης. Ακόμα, γίνεται μελέτη ευαισθησίας όσον αφορά τις τιμές των καυσίμων και την προβλεπόμενη φορολόγηση άνθρακα. Στο ένατο κεφάλαιο εξετάζεται η περιβαλλοντική συμμόρφωση των εξεταζόμενων συστημάτων πρόωσης σύμφωνα με το κριτήριο του δείκτη EEDI που εισήγαγε ο ΙΜΟ. Ειδικότερα, υπολογίζεται ο επιτεύξιμος δείκτης EEDI σύμφωνα με τις υποδείξεις του ΙΜΟ και συγκρίνεται με τον απαιτούμενο δείκτη EEDI που αναφέρεται σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς δεν έχει δημοσιευτεί ακόμα αντίστοιχη μεθοδολογία που να εφαρμόζεται σε πλοία μεταφοράς υδρογόνου σε υγροποιημένη μορφή. Τελικά, στο δέκατο κεφάλαιο παρουσιάζονται συνοπτικά τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την ανάλυση που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της εργασίας. el
heal.advisorName Λυρίδης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Λυρίδης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ζαραφωνίτης, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Τσούβαλης, Νικόλαος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Μελέτης Πλοίου και Θαλάσσιων Μεταφορών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 199 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής