dc.contributor.author | Χριστοφορίδης, Λάζαρος | el |
dc.contributor.author | Christoforidis, Lazaros | en |
dc.date.accessioned | 2024-02-13T10:11:46Z | |
dc.date.available | 2024-02-13T10:11:46Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58880 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26576 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | LSTM | en |
dc.subject | Έδρανα Κύλισης | el |
dc.subject | Υπολειπόμενη ωφέλιμη διάρκεια ζωής | el |
dc.subject | Μηχανική Μάθηση | el |
dc.subject | Ανίχνευση βλάβης | el |
dc.subject | Remaining Useful Life | en |
dc.subject | Fault Detection | en |
dc.subject | Machine Learning | en |
dc.title | Ανάπτυξη μοντέλου εκτίμησης υπολειπόμενης ωφέλιμης διάρκειας ζωής εδράνων κύλισης | el |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Μηχανική Μάθηση | el |
heal.classification | Προγνωστική | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2023-10-18 | |
heal.abstract | Η ασφαλής λειτουργία των περιστρεφόμενων μηχανών, συνδέεται άμεσα με την ασφαλή λειτουργία των εδράνων κύλισης, το οποίο είναι το κύριο μηχανολογικό εξάρτημα και πρωταρχικό αίτιο αστοχίας των περιστρεφόμενων μηχανών. Σκοπός της εργασία αυτής, είναι η εκτίμηση της υπολειπόμενης ωφέλιμης διάρκειας ζωής (remaining useful life) των εδράνων κύλισης από μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, βασισμένα σε πειραματικά δεδομένα (Data Driven Model). Οι μετρήσεις που χρησιμοποιήθηκαν για την ανάλυση προέρχονται από ένα πείραμα που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, όπου επιταχυνσιόμετρα καταγράφουν κραδασμούς των εδράνων κύλισης, μέχρι την τελική τους αστοχία. Αρχικά, γίνεται αποθορυβοποίηση των μετρήσεων, με την μέθοδο αποσύνθεσης Wavelet, και από το πλέον επεξεργασμένο σήμα, εξάγονται χαρακτηριστικά του σήματος από το το πεδίο του χρόνου και συχνοτήτων. Η τελική επιλογή των κατάλληλων χαρακτηριστικών, που έχουν άμεση συσχέτιση με το RUL, γίνεται χρησιμοποιώντας τα στατιστικά τεστ F-test και MI-test. Στην συνέχεια, αναπτύσσεται μοντέλο απλού νευρωνικού δικτύου, για την ανίχνευση της κατάστασης του έδρανου κύλισης όπου και γίνεται βελτιστοποίηση στην αρχιτεκτονική του. Έπειτα, αναπτύσσονται και βελτιστοποιούνται τρία μοντέλα νευρωνικών δικτύων με νευρώνες LSTM, για την εκτίμηση του RUL για τις τρεις κύριες βλάβες του έδρανου κύλισης. Το μοντέλο ανίχνευσης βλάβης παρουσιάζει ακρίβεια 99.1%, ενώ το μοντέλο εκτίμησης του υπολοιπόμενου ωφέλιμου χρόνου ζωής παρουσιάζει ακρίβεια σφάλματος εντός του διανύσματος [-6%,+9%] του συνολικού χρόνου αστοχίας. Η ανάπτυξη του μοντέλου εκτίμησης του RUL, είναι σημαντική για την ασφάλεια των συστημάτων, αλλά επιπλέον μπορεί μελλοντικά να βοηθήσει στην ανάπτυξη συστημάτων προληπτικής συντήρησης, με σκοπό τη μείωση των εξόδων συντήρησης. | el |
heal.abstract | The safe operation of rotating machinery is directly related to the safe operation of bearings, which are the main mechanical component and primary cause of failure in rotating machinery. The purpose of this work is to estimate the remaining useful life (RUL) of bearings using artificial intelligence models based on experimental data (Data Driven Model). The measurements used for the analysis originate from an experiment conducted at the University of Cincinnati, where accelerometers record vibrations of the bearings until their final failure. Initially, the measurements are denoised using the Wavelet decomposition method, and from the processed signal, time and frequency domain features are extracted. The final selection of relevant features that have a direct correlation with the RUL is made using statistical tests such as the F-test and MI-test. Subsequently, a simple neural network model is developed to detect the condition of the bearings, and its architecture is optimized. Then, three Long Short-Term Memory (LSTM) neural network models are developed and optimized for RUL estimation for the three main bearing faults. The fault detection model achieves an accuracy of 99.1%$, while the RUL estimation model has an error accuracy within the range of [-6%, +9%] of the total failure time. The development of a model that estimates the RUL is significant for system safety and can also assist in the development of predictive maintenance systems, aiming to reduce maintenance costs in the future. | en |
heal.advisorName | Μπενάρδος, Πανώριος | el |
heal.committeeMemberName | Βοσνιάκος, Γεώργιος - Χριστόφορος | el |
heal.committeeMemberName | Χασαλεύρης, Αθανάσιος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Τεχνολογίας των Κατεργασιών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 93 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: