HEAL DSpace

Αξιολόγηση ποιότητας ανάφλεξης υπολειμματικών καυσίμων

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Νταντάσιος, Γεώργιος el
dc.contributor.author Ntantasios, Georgios en
dc.date.accessioned 2024-03-12T08:37:20Z
dc.date.available 2024-03-12T08:37:20Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/58985
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26681
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Υπολειμματικά καύσιμα el
dc.subject Ποιότητα ανάφλεξης el
dc.subject Δείκτης αρωματικότητας el
dc.subject Εκτιμώμενος αριθμός κετανίου (ECN) el
dc.subject Πρότυπο IP 541/06 el
dc.subject Residual fuels en
dc.subject Ignition quality en
dc.subject Calculated carbon aromaticity index (CCAI) en
dc.subject Estimated cetane number (ECN) en
dc.subject Standard IP 541/06 en
dc.title Αξιολόγηση ποιότητας ανάφλεξης υπολειμματικών καυσίμων el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Ενέργεια el
heal.classification Χημική μηχανική el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-10-04
heal.abstract Σκοπό της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η αξιολόγηση της ποιότητας ανάφλεξης των υπολειμματικών καυσίμων, μέσω της χρήσης συσκευής θαλάμου καύσης σταθερού όγκου (Constant Volume Combustion Chamber – CVCC), που μετρά την καθυστέρηση ανάφλεξης και την καθυστέρηση καύσης υπολειμματικών καυσίμων, σύμφωνα με το πρότυπο IP 541/06. Γενικά, για τον προσδιορισμό της ποιότητας ανάφλεξης των υπολειμματικών καυσίμων χρησιμοποιείται ο δείκτης αρωματικότητας (CCAI – Calculated Carbon Aromaticity Index), ο οποίος βρίσκεται υπολογιστικά, μέσω εξίσωσης που χρησιμοποιεί ως δεδομένα την πυκνότητα και το κινηματικό ιξώδες του καυσίμου. Είναι ένα αδιάστατο μέγεθος και το εύρος τιμών του κυμαίνεται από 790 μέχρι 950 περίπου. Όσο μικρότερη είναι η τιμή του δείκτη αυτού τόσο καλύτερη είναι η ποιότητα ανάφλεξης των υπολειμματικών καυσίμων, ενώ όσο αυξάνεται η τιμή του, μειώνεται η ποιότητα ανάφλεξής τους. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που τα αποτελέσματα του δείκτη αρωματικότητας για αρκετά υπολειμματικά καύσιμα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Για τον λόγο αυτό, καλό είναι να αποτελεί απλά μία πρώτη ένδειξη για την ποιότητα των υπολειμματικών καυσίμων και όχι το μοναδικό κριτήριο για την ποιότητά τους. Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, γίνεται χρήση της συσκευής θαλάμου καύσης σταθερού όγκου, που μετρά την καθυστέρηση ανάφλεξης και την καθυστέρηση καύσης των υπολειμματικών καυσίμων και το αποτέλεσμα που δίνει, μετά το τέλος της καύσης, είναι ο δείκτης ECN (Estimated Cetane Number – Εκτιμώμενος Αριθμός Κετανίου). Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που γίνεται προσπάθεια αξιολόγησης της ποιότητας ανάφλεξης υπολειμματικών καυσίμων με τη χρήση τέτοιας συσκευής. Αναφορικά με το πειραματικό μέρος, προσδιορίστηκε αρχικά το κινηματικό ιξώδες και η πυκνότητα των δειγμάτων καυσίμου, με σκοπό να υπολογιστεί ο δείκτης αρωματικότητάς τους. Στη συνέχεια, ακολούθησαν οι μετρήσεις στη συσκευή FIA – 100/FCA, για τον προσδιορισμό του δείκτη ECN και στο τέλος προσδιορίστηκε η περιεκτικότητα των δειγμάτων αυτών σε θείο. Από τα αποτελέσματα των μετρήσεων ελήφθησαν βασικά στοιχεία και διαγράμματα για τη συμπεριφορά των δειγμάτων καυσίμων κατά την καύση τους και υπήρχε η δυνατότητα σύγκρισής τους με τα αποτελέσματα του δείκτη αρωματικότητας. Η συσχέτιση μεταξύ των δύο βρέθηκε όχι ιδιαίτερα ικανοποιητική, στηρίζοντας ακόμα περισσότερο τα υφιστάμενα αποτελέσματα ερευνών σχετικά με τις αποκλίσεις του δείκτη αρωματικότητας από την πραγματικότητα. Οι μετρήσεις ως προς την περιεκτικότητα των καυσίμων σε θείο, έδειξαν ότι ως επί το πλείστον τα δείγματα που μετρήθηκαν ήταν υπολειμματικά καύσιμα υψηλού θείου. Τέλος, παρατηρείται ότι η μέθοδος IP 541/06 δεν αποτελεί έως τώρα προδιαγραφή στο πρότυπο ISO 8217, γεγονός που μπορεί να οφείλεται στις σταθερές συνθήκες κατά τη διάρκεια της μέτρησης. el
heal.abstract The aim of this thesis is to evaluate the ignition quality of residual fuels through the use of a Constant Volume Combustion Chamber (CVCC) instrument that measures the ignition delay and combustion delay of residual fuels, according to IP 541/06. In general, the Calculated Carbon Aromaticity Index (CCAI) is used to determine the ignition quality of residual fuels, which is calculated by an equation using the density and kinematic viscosity of the fuel as data. It is a dimensionless value and its range of values varies from approximately 790 to 950. The lower the value of this index, the better the ignition quality of the residual fuels, while the higher the value, the lower the ignition quality of the residual fuels. However, there are many times when the results of the aromaticity index for several residual fuels do not correspond to reality. In this respect, that aromaticity index is only recommended as a first indication of the quality of residual fuels and not the sole criterion for their quality. The use of a constant volume combustion chamber device is introduced to measure the ignition delay and the combustion delay of the residual fuel. As a result, at the end of the combustion, the Estimated Cetane Number – ECN will emerge. It is worth mentioning that this is the first time in Greece that an attempt has been made to evaluate the ignition quality of residual fuels by using such a device. Regarding the experimental part, the kinematic viscosity and density of the fuel samples were first determined in order to calculate their aromaticity index. This was followed by tests on the FIA - 100/FCA apparatus to determine the ECN index. Finally, the sulphur content of these samples was determined. Significant data and diagrams were obtained from the results of the tests, on the behavior of the fuel samples during combustion and it was possible to compare them with the results of the aromaticity index. The correlation between the two was found to be not very satisfactory, further corroborating the results from previous research on the deviation of the aromaticity index from reality. The measurements of the sulphur content of the fuels showed that the most of the samples taken into consideration high-sulphur residual fuels. Finally, it is observed that the IP 541/06 method is currently not a specification in ISO 8217, which may be due to the stable conditions during the test. en
heal.advisorName Καρώνης, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ζαννίκος, Φανούριος el
heal.committeeMemberName Μπουρουσιάν, Μιρτάτ el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Σύνθεσης και Ανάπτυξης Βιομηχανικών Διαδικασιών (IV). Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 144 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα