HEAL DSpace

Χωρικοί μετασχηματισμοί της οικειότητας στην ελληνική μεταπολεμική κατοικία

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μάτσα, Σάρρα el
dc.contributor.author Matsa, Sarra en
dc.date.accessioned 2024-04-22T10:25:56Z
dc.date.available 2024-04-22T10:25:56Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/59243
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.26939
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Διατριβή. el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Οικειότητα el
dc.subject Κατοίκηση el
dc.subject Αντωνακάκης, Δημήτρης el
dc.subject Αντωνακάκη, Σουζάνα el
dc.subject Μεταπολεμική ελληνική αρχιτεκτονική el
dc.subject Intimacy en
dc.subject Habitaiton en
dc.subject Antonakakis, Dimitris en
dc.subject Antonakaki, Suzana en
dc.subject Post-war Greece en
dc.title Χωρικοί μετασχηματισμοί της οικειότητας στην ελληνική μεταπολεμική κατοικία el
dc.title Spatial transformations of intimacy in greek post-war habitation en
heal.type doctoralThesis
heal.secondaryTitle Το έργο των Σουζάνας και Δημήτρη Αντωνακάκη el
heal.secondaryTitle The work of Suzana and Dimitris Antonakakis en
heal.classification Ανθρωπιστικές επιστήμες, διεπιστημονική προσέγγιση el
heal.access campus
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-10-04
heal.abstract Η παρούσα διδακτορική διατριβή πραγματεύεται την έννοια της οικειότητας στη σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική. Αρχικά ορίζεται το κυρίαρχο εννοιολογικό πλαίσιο ως προς τις χωρικές εκφάνσεις της οικειότητας στο πεδίο της Αρχιτεκτονικής, ενώ στη συνέχεια η έρευνα εξειδικεύει στο παράδειγμα μελέτης του αρχιτεκτονικού γραφείου Atelier 66, μέσα από τη συγκρότηση ενός αναλυτικού μεθοδολογικού μοντέλου υπό μορφή τριπτύχου (υποκείμενο - ρήμα - αντικείμενο). Oι θεωρητικές αναλύσεις επί της οικειότητας, με έμφαση στα πεδία της φιλοσοφίας, της ψυχολογίας και της κοινωνιολογίας, χρησιμοποιούνται ως εννοιολογικά πρίσματα ανάγνωσης επιλεγμένων παραδειγμάτων της ελληνικής μεταπολεμικής αρχιτεκτονικής. Μέσα από ιστορικές διερευνήσεις, αναζητούμε τη σημασία του συναισθήματος ως μέσου αντίστασης στη δυναμική του άκαμπτου ορθολογισμού, αρχικά στη δυτικοευρωπαϊκή και μετέπειτα στην ελληνική κοινωνία, από τις αρχές του περασμένου αιώνα. Αναφορικά με το ειδικό αντικείμενο μελέτης του αρχιτεκτονικού έργου της Σουζάνας και του Δημήτρη Αντωνακάκη, διερευνώνται τα πρόσωπα που παράγουν αρχιτεκτονική, μέσα από ανθρωπολογικές παραμέτρους, ψυχαναλυτικές δομές και έμφυλους ρόλους. Έπειτα, εξετάζεται η διαλεκτική διαδικασία του σχεδιάζειν μέσα από τον προσδιορισμό χωρικών και εννοιολογικών εργαλείων που συνιστούν το ειδικό αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο σύνθεσης. Τέλος, αναφερόμενοι στην υλική παραγωγή του κτισμένου έργου, διαμέσου μιας εξελικτικής πορείας διαβάθμισης από τον δημόσιο στον ιδιωτικό χώρο, πραγματοποιούνται τυπολογικές και κτηριολογικές αναλύσεις παραδειγμάτων του πραγματοποιημένου αρχιτεκτονικού έργου των Αντωνακάκη. Οι συμπερασματικές προτάσεις απαντούν στο ερώτημα εάν η οικεία αρχιτεκτονική δεσμεύεται από την κριτική στάση του δημιουργού της, καθώς και από τον τόπο και τον χρόνο εκτέλεσής της και όχι από κατοχυρωμένες, ταξινομημένες συνθετικές και μορφολογικές προτάσεις του παρελθόντος, αποσυνδεδεμένες από το ιστορικό και κοινωνικοπολιτικό πλαίσιό τους. el
heal.abstract This doctoral thesis investigates the notion of intimacy in contemporary Greek architecture. First, the research sets its primary conceptual framework in relation to different spatial manifestations of intimacy in the field of architecture. Then, the study focuses on the architectural office Atelier 66, through establishing an analytical methodological model in the form of a triptych (subject - verb - object). The theoretical analysis of intimacy, especially in the fields of philosophy, psychology, and sociology, is used as a conceptual prism for understanding selected examples of the Greek post-war architecture. Through historical research, we investigate the importance of emotion as a means of resisting the dynamics of rigid rationalism, both in the western European and the Greek society, since the beginning of the last century. Regarding the specific case study of Suzana and Dimitris Antonakakis’ architectural work, the research analyzes the persons themselves through anthropological parameters, psychoanalytical structures, and gender roles. Afterwards, the dialectical process of design is examined through the identification of spatial and conceptual tools that constitute an identifiable vocabulary of architectural composition. Lastly, Atelier 66 built work is studied through typological and constructional analysis following an evolutionary transition from examples of public to private realm. The thesis’ conclusion answers the question whether intimate architecture is bound by the critical approach of its creator, as well as by the place and time of its execution and not by registered, categorized compositional and morphological suggestions of the past that are detached from their historical and socio-political context. en
heal.advisorName Τερζόγλου, Νικόλαος Ίων el
heal.advisorName Κοτιώνης, Ζήσης el
heal.advisorName Ξηροπαΐδης, Γεώργιος el
heal.advisorName Terzoglou, Nikolaos Ion en
heal.advisorName Kotionis, Zisis en
heal.advisorName Xiropaidis, Georgios en
heal.committeeMemberName Πάγκαλος, Παναγιώτης el
heal.committeeMemberName Σταυρίδης, Σταύρος el
heal.committeeMemberName Μουτσόπουλος, Αθανάσιος el
heal.committeeMemberName Ντάφλος, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Pagalos, Panagiotis en
heal.committeeMemberName Stavridis, Stavros en
heal.committeeMemberName Moutsopoulos, Athanasios en
heal.committeeMemberName Daflos, Konstantinos en
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα