HEAL DSpace

Σχέσεις χορού και χώρου στις θεωρήσεις των S. Kracauer και L. Halprin

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μπενιουδάκη, Αγγελική el
dc.contributor.author Benioudaki, Angeliki en
dc.date.accessioned 2024-05-17T09:14:45Z
dc.date.available 2024-05-17T09:14:45Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/59383
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.27079
dc.description Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός, Κατ. Α2: Προωθημένα Ζητήματα Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού. el
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Χορός el
dc.subject Dance en
dc.subject Xώρος el
dc.subject Space en
dc.subject Siegfried Kracauer el
dc.subject Siegfried Kracauer en
dc.subject Lawrence Halprin el
dc.subject Lawrence Halprin en
dc.subject Μαζικός διάκοσμος el
dc.subject Mass ornament en
dc.title Σχέσεις χορού και χώρου στις θεωρήσεις των S. Kracauer και L. Halprin el
dc.title Dance and space correlations in the views of S. Kracauer and L. Halprin en
heal.type masterThesis
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Architecture en
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2023-12-11
heal.abstract Στην έρευνα επιχειρείται η διερεύνηση δύο αντιλήψεων για τον χώρο, μέσα από τις σχέσεις τους με τον χορό, σε δύο αντιπροσωπευτικές ιστορικές στιγμές του 20ου αιώνα, στην περίοδο της εκβιομηχάνισης και στη περίοδο της μεταπολεμικής εποχής. Εκκινώντας από δύο μοντέλα χορού, οι δύο αρχιτέκτονες S. Kracauer και L. Halprin, προχωρούν στη χωρική ανάλυσή τους, εστιάζοντας στα εφήμερα φαινόμενα της πολιτιστικής βιομηχανίας της αντίστοιχης εποχής τους. Οι εξεταζόμενες χαρακτηριστικές προσεγγίσεις της σύνδεσης του χορού και της αρχιτεκτονικής εκπροσωπούν δύο κόσμους, δύο διαφορετικές προσεγγίσεις για την αντίληψη του χώρου, μέσω του χορού και του σώματος. Ο χορός, συνεπώς, στις εν λόγω προσεγγίσεις, γίνεται ερμηνευτικό εργαλείο του χώρου. Η πρώτη αντίληψη αντιστοιχεί στον μοντερνισμό και στον τρόπο που ο αρχιτέκτονας, κοινωνιολόγος και φιλόσοφος Siegfried Kracauer αντιμετωπίζει το μοντέλο χορού των Tiller Girls, που κυριαρχεί την δεκαετία του 1920 στη μεσοπολεμική Γερμανία. Σύμφωνα με αυτόν, τα Tiller Girls συνιστούν ένα φαινόμενο, μια μεταδοτική αισθητική προτίμηση για τη σειριακότητα, την ομοιότητα και τη ρυθμική, οπτική οργάνωση, που αναγάγει τον άνθρωπο σε ένα ουδέτερο και πειθήνιο στοιχείο μιας σειριακής σωματικής μηχανής. Αντλώντας τεχνικές από τη φορντική οργάνωση της παραγωγής, η διάταξη των σωμάτων γίνεται «αυτοσκοπός», αφού η οργάνωση της σχέσης των σωμάτων με τον χώρο χαρακτηρίζεται από μια λατρεία της τάξης για την τάξη και τη σαφή προσήλωση στην αισθητική εκδήλωση της γραμμικής γεωμετρίας. Η δεύτερη αντίληψη αφορά την φαινομενολογική αντιμετώπιση του αρχιτέκτονα τοπίου, σχεδιαστή και καθηγητή Lawrence Halprin, ο οποίος, επιδιώκοντας την κατανόηση και τη σύνθεση πέρα-από-αναπαραστατικές πρακτικές κατοίκησης του χώρου, και επηρεασμένος από την καλλιτεχνική συμβίωσή με τη σύζυγό του, πρωτοπόρο χορεύτρια και χορογράφο Anna Schuman, στρέφεται τις δεκαετίες 1950 και 1960 σε βιωματικές προσεγγίσεις της κίνησης. Εξετάζει τη χωρική ενσωματότητα, εισάγοντας μια χωρική γραφή από το πεδίο του σύγχρονου χορού και αναπτύσσει λεξιλόγιο, μεθοδολογίες και προθέσεις μιας ανοιχτής σημειογραφικής προσέγγισης. Υπό αυτό το πρίσμα υπογραμμίζεται η διαδικασία και η κιναισθησία και γίνεται μια προσπάθεια χορογράφησης εφήμερων σωμάτων σε περιβάλλοντα που πριμοδοτούν το ενδιάμεσο, το χίασμα και την ανταλλαγή προοπτικών ανάμεσά τους. Στον εξανθρωπισμένο μοντερνισμό της φαινομενολογίας προτείνεται ένας χώρος στον οποίο δεν παράγεται απλά ένα θέαμα οπτικό, αλλά αναπτύσσεται η διαντίδραση σώματος και χώρου, ενός συγκεκριμένου χώρου που συνδιαμορφώνεται με τη βιωματική σωματικότητα, απτικότητα και αποσπασματικότητα. Πρόθεση της παρούσας διερεύνησης και εστιασμένης ανάλυσης των εν λόγω δύο σχέσεων αρχιτέκτονα και χορού, είναι η εμβάθυνση στην συνεπαγόμενη έκφραση δύο διαφορετικών τάσεων για την αντίληψη του χώρου, επιδιώκοντας την κριτική ανάγνωση της σχέσης μεταξύ υποκειμένου, σώματος και υλικού κόσμου. el
heal.abstract This thesis investigates two perceptions of space through their correlations with dance, in two representative historical moments of the 20th century, during the industrialization and post-war periods. Initiating from two dance models, the two architects S. Kracauer and L. Halprin proceed with their spatial analysis with a focus on the ephemeral phenomena of the cultural industry in their respective times. The considered characteristic approaches of the correlations of dance and architecture represent two worlds, two different approaches to the perception of space, through dance and the body. Therefore, dance becomes an interpretative tool of space in the aforementioned approaches. The first approach is associated with modernism and the way the architect, sociologist and philosopher Siegfried Kracauer tackles the Tiller Girls dance model, which dominates during the 1920s in interwar Germany. According to him, the Tiller Girls constitute a phenomenon, a contagious aesthetic preference for seriality, similarity and rhythmic, visual organization, which reduces man to a neutral and docile element of a serial bodily machine. Drawing techniques from the fordist organization of production, the arrangement of bodies becomes an "end in itself", since the organization of the relationship of bodies to space is characterized by a worship of order for order's sake and a clear commitment to an aesthetic expression of linear geometry. The second approach concerns the phenomenological consideration of the landscape architect, designer and professor Lawrence Halprin, who focuses to experiential approaches of movement during the 1950s and 1960s, as he was seeking to understand and synthesize more-than-representational practices of inhabiting the space, with a direct influence from the artistic symbiosis with his wife, the avant-garde dancer and choreographer, Anna Schuman. He examines spatial embeddedness, introducing a spatial score from the field of contemporary dance, and develops the vocabulary, methodologies and intentions of an open notational approach. In this light, process and kinaesthesia are emphasized, along with endeavours to choreograph ephemeral bodies in environments that subsidize the in-between, the chiasm and the exchange of perspectives between them. In the humanized modernism of phenomenology, a space is proposed in which the produced spectacle is not simply visual, but an interaction of body and space is developed, in a specific space that is shaped with experiential corporeality, tactility and detachment. The aspiration of this investigation and focused analysis of these two relationships of architect and dance, is to delve into the implied expression of two different predilections for the perception of space, pursuing a critical examination of the relationship between subject, body and material world. en
heal.advisorName Γρηγοριάδης, Ιωάννης el
heal.advisorName Grigoriadis, Ioannis en
heal.committeeMemberName Σταυρίδης, Σταύρος el
heal.committeeMemberName Stavrides, Stavros en
heal.committeeMemberName Γυπαράκης, Γεώργιος el
heal.committeeMemberName Gyparakis, Georgios en
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 140
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα