dc.contributor.author |
Κωστόπουλος, Κοσμάς
|
el |
dc.contributor.author |
Kostopoulos, Kosmas
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-06-17T11:21:41Z |
|
dc.date.available |
2024-06-17T11:21:41Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/59735 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.27431 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Σχεδιασμός και Κατασκευή Υπόγειων Έργων” |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Γεωτεχνική αξιολόγηση |
el |
dc.subject |
Μηχανοποιημένη μέθοδος διάνοιξης σηράγγων |
el |
dc.subject |
Τεχνικογεωλογική αξιολόγηση βραχομαζών |
el |
dc.subject |
Δισδιάστατη ανάλυση εκσκαφής (RS2) |
el |
dc.subject |
Engineering geological evaluation of rock masses |
en |
dc.subject |
2D numerical analysis of excavation (RS2) |
en |
dc.subject |
Tunnel boring machine |
en |
dc.title |
Τεχνικογεωλογική και γεωτεχνική αξιολόγηση βραχομαζών και διερεύνηση κατάλληλου μηχανήματος ολομέτωπης διάνοιξης για την επέκταση μητροπολιτικής σήραγγας προς Ελληνικό |
el |
dc.title |
Engineering geological and geotechnical evaluation of rock masses and investigation of tunnel boring machine selection for the Metro extension to Elliniko |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Σχεδιασμός Υπογείων Έργων |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2024-02 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την τεχνικογεωλογική και γεωτεχνική
αξιολόγηση των σχηματισμών κατά τη διάνοιξη της επέκτασης Μετρό της Γραμμής 2 προς
Ελληνικό. Σκοπός είναι να επιλεχθεί το κατάλληλο μηχάνημα ολομέτωπης εκσκαφής (TBM)
για τη διάνοιξη της σήραγγας σε αστικό περιβάλλον, σύμφωνα με τα γεωτεχνικά
χαρακτηριστικά των γεωλογικών σχηματισμών της περιοχής, προκειμένου να αποφευχθούν
επιφανειακές καθιζήσεις και αστοχίες στο μέτωπο εκσκαφής.
Στο κεφάλαιο 1 αναφέρονται ο σκοπός της διπλωματικής εργασίας, τα διαθέσιμα στοιχεία που
χρησιμοποιήθηκαν και η αναλυτική μεθοδολογία που εφαρμόστηκε για την εκπόνηση της,
καθώς και διάφορα χαρακτηριστικά και σημαντικά στοιχεία που αφορούν το έργο επέκτασης
της Γραμμής 2.
Στο κεφάλαιο 2 αναλύεται το θεωρητικό υπόβαθρο της εργασίας. Πιο συγκεκριμένα,
περιγράφονται τα κύρια γεωτεχνικά χαρακτηριστικά του άρρηκτου βράχου και της
βραχομάζας, η μηχανοποιημένη μέθοδος διάνοιξης σηράγγων (TBM), οι διάφοροι τύποι
μηχανημάτων και τα πεδία εφαρμογής τους. Τέλος, σύμφωνα με βιβλιογραφική έρευνα,
καταγράφονται οι γεωτεχνικές ιδιότητες του Αθηναϊκού Σχιστόλιθου που συνιστά την κύρια
γεωλογική ενότητα στην υπό έρευνα περιοχή, η οποία υποδεικνύει μεγάλη ετερογένεια, λόγω
της έντονης τεκτονικής καταπόνησης και αποσάθρωσης.
Στο κεφάλαιο 3 καταγράφονται οι γεωλογικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας
και στη συνέχεια οι γεωλογικές συνθήκες που αφορούν την περιοχή του έργου. Ειδικότερα,
περιγράφονται τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής, η στρωματογραφία και οι
σχηματισμοί που συναντώνται, η τεκτονική και τα υδρογεωλογικά χαρακτηριστικά των
πετρωμάτων.
Στο κεφάλαιο 4 αναλύονται οι τεχνικογεωλογικές συνθήκες των σχηματισμών του έργου.
Αρχικά, παρουσιάζεται η γεωλογική τομή της περιοχής, η οποία δημιουργήθηκε με τα
διαθέσιμα στοιχεία των δειγματοληπτικών γεωτρήσεων της Ελληνικό Μετρό Α.Ε.. Στη
συνέχεια, με στατιστική ανάλυση των αποτελεσμάτων των εργαστηριακών δοκιμών και
ταξινόμηση των βραχομαζών με το Δείκτη Γεωλογικής Αντοχής (GSI) καταγράφονται οι
τεχνικογεωλογικές ενότητες της περιοχής και οι παράμετροι σχεδιασμού. Επιπρόσθετα,
εκτιμάται η συμπεριφορά των σχηματισμών κατά τη διάνοιξη της σήραγγας, σύμφωνα με το
διάγραμμα TBC (Tunnel Behaviour Chart). Τέλος, αποτυπώνονται οι ζώνες γεωλογικής
επικινδυνότητας που αναμένονται κατά μήκος της χάραξης, σύμφωνα με τα γεωτεχνικά
χαρακτηριστικά των σχηματισμών.
Στο κεφάλαιο 5 περιγράφεται η αξιολόγηση εφαρμοσιμότητας των μηχανημάτων ολομέτωπης
διάνοιξης σηράγγων. Συγκεκριμένα, μελετάται το πεδίο εφαρμογής των TBM με σκοπό την
τελική επιλογή μηχανήματος με την καλύτερη εφαρμοσιμότητα και το μικρότερο βαθμό
διακινδύνευσης κατά μήκος της χάραξης, σύμφωνα με τις ζώνες γεωλογικής επικινδυνότητας
και τα γεωτεχνικά χαρακτηριστικά των σχηματισμών.
Τέλος, στο κεφάλαιο 6 παρατίθενται τα αποτελέσματα από δισδιάστατες αριθμητικές
αναλύσεις με τη μέθοδο των πεπερασμένων στοιχείων (RS2) για τη προσομοίωση της
εκσκαφής σε διάφορες γεωτεχνικές συνθήκες. Σκοπός των αναλύσεων είναι η καταγραφή της
μέγιστης επιφανειακής καθίζησης και η εύρεση της απαιτούμενης πίεσης υποστήριξης στο
μέτωπο εκσκαφής, προκειμένου οι καθιζήσεις να μη ξεπερνούν τα επιτρεπόμενα όρια που
θέτει η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. για τις οδούς, τις συνήθεις κατασκευές και τα ευαίσθητα κτήρια. |
el |
heal.abstract |
This thesis deals with the geological and geotechnical evaluation of the rock mass during the
excavation of the extension of Metro Line 2. The aim of the thesis is to select the appropriate
tunnel boring machine (TBM) for the excavation of the Metropolitan tunnel according to the
geotechnical characteristics of the geological formations in order to avoid surface subsidence
and failures at the excavation face.
Chapter 1 presents the available data used and the analytical methodology applied for the
preparation of the study, as well as various characteristics and important data concerning the
Line 2 extension project.
Chapter 2 analyses the theoretical background of the thesis. In particular, the main
geotechnical characteristics of intact rock and rock mass, the mechanised tunnelling method,
the different types of tunnel boring machines and their fields of application are described.
Finally, the geotechnical properties of the “Athenian Schist” are analysed, which constitutes
the geological unit that indicates great heterogeneity, due to intense tectonic stress and
weathering.
Chapter 3 describes the geological conditions of the wider Athens area and then the geological
conditions of the project area. In particular, the geomorphological characteristics, the
stratigraphy and the geological formations encountered, the tectonics and the hydrogeological
characteristics of the rocks are described.
Chapter 4 analyses the geotechnical units. Initially, the geological section of the project is
presented, which was created with the available data of the sampling boreholes of Hellenic
Metro S.A. Then, by statistical analysis of the laboratory tests and classification of the rock
masses with the Geological Strength Index (GSI), the technical-geological units of the area
and their design parameters are indicated. In addition, the behaviour of the formations during
tunnel excavation is assessed, according to the Tunnel Behaviour Chart (TBC). Finally, the
geological hazard zones expected along the alignment are mapped according to the
geotechnical characteristics of the geological formations.
Chapter 5 describes the feasibility assessment of the tunnel boring machines. In particular,
the range of application of TBMs is studied in order to select the one with the best feasibility
and the lowest degree of risk according to the geological hazard zones and geotechnical
characteristics of the rock masses.
Finally, chapter 6 presents the results of two-dimensional numerical analyses with the finite
element method (RS2) for the simulation of excavation under various geological conditions.
The purpose of the analyses is to estimate the maximum surface subsidence and to find the
required support pressure at the excavation face in order to ensure that the subsidence does
not exceed the allowable limits set by Hellenic Metro S.A. for roads, normal structures and
sensitive buildings. |
en |
heal.advisorName |
Μαρίνος, Βασίλειος |
el |
heal.committeeMemberName |
Μπενάρδος, Ανδρέας |
el |
heal.committeeMemberName |
Νομικός, Παύλος |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανικών Μεταλλείων Μεταλλουργών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
233 σ. |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|