dc.contributor.author |
Ανδριανού, Ευθαλία
|
el |
dc.contributor.author |
Αντωνιάδη, Χριστίνα
|
el |
dc.contributor.author |
Andrianou, Efthalia
|
en |
dc.contributor.author |
Antoniadi, Christina
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-08-27T10:07:59Z |
|
dc.date.available |
2024-08-27T10:07:59Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60016 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.27712 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Βιοκλιματικός σχεδιασμός |
el |
dc.subject |
Σχολεία |
el |
dc.subject |
Βλάστηση |
el |
dc.subject |
Πράσινα δώματα |
el |
dc.subject |
Πράσινες όψεις |
el |
dc.subject |
Βιώσιμη αρχιτεκτονική |
el |
dc.subject |
Αειφορία |
el |
dc.subject |
Bioclimatic design |
en |
dc.subject |
Schools |
en |
dc.subject |
Vegetation |
en |
dc.subject |
Green roofs |
en |
dc.subject |
Green facades |
en |
dc.subject |
Sustainable architecture |
en |
dc.subject |
Sustainability |
en |
dc.title |
Βιοκλιματικός σχεδιασμός - πράσινες επιφάνειες σε σχολεία |
el |
dc.title |
Bioclimatic design – green surfaces in schools |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Architecture--Environmental aspects |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2024-07-06 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα ερευνητική εργασία επικεντρώνεται στον βιοκλιματικό
σχεδιασμό και τη σημασία της χρήσης πράσινων επιφανειών στην
αρχιτεκτονική των σχολείων. Σκοπός της μελέτης είναι να αναδείξει τα οφέλη και τις προκλήσεις που προκύπτουν από την ενσωμάτωση στοιχείων βλάστησης στο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Αρχικά, πραγματοποιείται μια θεωρητική ανάλυση και μελέτη των όρων κλιματική αλλαγή, βιωσιμότητα και ανθεκτικότητα (resilience). Στη συνέχεια, αναλύονται το κλίμα, το μικροκλίμα και ο βιοκλιματικός σχεδιασμός, επεξηγώντας πώς αυτοί οι παράγοντες καθορίζουν και συνδέονται με την αρχιτεκτονική. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην παρουσία των πράσινων επιφανειών στην αρχιτεκτονική των κτιρίων και στα οφέλη τους, καθώς και στην εφαρμογή τους σε σχολεία. Ακολουθεί η παρουσίαση μιας σειράς παραδειγμάτων βιοκλιματικών σχολείων, τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό, στα οποία δίνεται έμφαση στις πράσινες επιφάνειές. Στο τέλος, παρατίθενται τα συμπεράσματα και οι προβληματισμοί που προκύπτουν από την εργασία, με εστίαση στα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά οφέλη, καθώς και στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την ενσωμάτωση των πράσινων επιφανειών στον σχεδιασμό σχολείων. |
el |
heal.abstract |
This dissertation focuses on bioclimatic design and the importance of using green surfaces in school architecture. The aim of the study is to highlight the benefits and challenges that arise from integrating these surfaces into the educational environment. Initially, a theoretical analysis and study of the terms climate change, sustainability, and resilience is conducted. Subsequently, climate, microclimate, and bioclimatic design are analysed, explaining how these factors determine and connect with architecture. Particular emphasis is placed on the presence of green surfaces in building architecture and their benefits, as well as their application in schools. This is followed by the presentation of a series of examples of bioclimatic schools, from both Greece and abroad, with an emphasis on their green surfaces. Finally, the conclusions and considerations arising from the study are presented, focusing on the environmental, social, and educational benefits, as well as the challenges that need to be addressed for the integration of green surfaces in school design. |
en |
heal.tableOfContents |
Πίνακας περιεχομένων
Περίληψη 8
Λέξεις-κλειδιά: 8
Abstract 9
Keywords 9
ΕΙΣΑΓΩΓΗ 10
α. Αντικείμενο και στόχοι της εργασίας 10
β. Μεθοδολογία προσέγγισης 11
γ. Διάρθρωση κεφαλαίων εργασίας 12
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 | ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ, ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ, ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ 14
1.1 Γενικά στοιχεία 14
1.2 Κλιματική αλλαγή 14
1.2.1 Ορισμός 14
1.2.2 Αιτίες της Κλιματικής Αλλαγής 15
1.2.3 Επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής 17
1.2.4 Αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής 19
1.3 Βιωσιμότητα 21
1.3.1 Γενικά στοιχεία 21
1.3.2 Ορισμός και Αρχές της Βιωσιμότητας στην Αρχιτεκτονική 22
1.4 Ανθεκτικότητα, Resilience 23
1.4.1 Γενικά στοιχεία 23
1.4.2 Η Έννοια της Ανθεκτικότητας 23
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 | ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 26
2.1 Κλίμα 26
2.1.1 Γενικά Στοιχεία 26
2.2 Μικροκλίμα 27
2.2.1 Γενικά Στοιχεία 27
2.2.2 Η σημασία του μικροκλίματος στην αρχιτεκτονική 27
2.3 Βιοκλιματικός σχεδιασμός 28
2.3.1 Γενικά Στοιχεία 28
2.3.2 Οφέλη του Βιοκλιματικού Σχεδιασμού 30
2.4 Βασικές αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού 31
2.4.1 Ανάλυση κλίματος 32
2.4.2 Ανάλυση περιβάλλοντος – Μικροκλίματος 33
2.4.3 Ογκοπλασία – Χωροθέτηση 34
2.4.4 Λειτουργικότητα 35
2.4.5 Κτιριακό Κέλυφος 37
2.4.6 Ηλιασμός – Σκιασμός 40
2.4.7 Φυσικός Φωτισμός/ Φυσικός αερισμός 44
2.5 Πως τα Διαφορετικά Κλίματα Επηρεάζουν τον Βιοκλιματικό Σχεδιασμό; 48
2.5.1 Επιπλέον στοιχεία Βιοκλιματικού Σχεδιασμού σε Διάφορα Μεσοκλίματα 49
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΠΡΑΣΙΝΟ - ΒΛΑΣΤΗΣΗ - ΒΙΟΚΛΙΜΑΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 52
3.1 Βιοκλιματικός σχεδιασμός με τη χρήση πρασίνου 52
3.1.1 Γενικά Στοιχεία 52
3.2 Εφαρμογές πρασίνου και βλάστησης στα κτίρια 54
3.2.1 Πράσινα δώματα 54
3.2.2 Πράσινες όψεις 57
3.2.3 Στοιχεία βλάστησης στον άμεσο περιβάλλοντα χώρο 60
3.3 Οφέλη του Βιοκλιματικού Σχεδιασμού με Χρήση Πράσινου και Βλάστησης 62
3.4 Βιοκλιματικός σχεδιασμός με εφαρμογές πρασίνου σε σχολεία 64
3.4.1 Γενικα Στοιχεία 64
3.4.2 Κύριες Αρχές του Βιοκλιματικού Σχεδιασμού με Χρήση Πράσινου και Βλάστησης - Σχολεία 65
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 | ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ 68
4.1 Μέθοδος | Κριτήρια επιλογής παραδειγμάτων 68
4.2 Παραδείγματα από Ελλάδα | Αποπερατωμένα έργα 69
4.2.1 Νηπιαγωγείο «Ιωάννης Μ. Καρράς» 69
4.2.2 8ο Νηπιαγωγείο Κορυδαλλού 74
4.2.3 6ο Νηπιαγωγείο Παλαιού Φαλήρου 77
4.2.4 Πρότυπο Βιοκλιματικό Σχολείο στην Κοζάνη 80
4.3 Παραδείγματα από Ελλάδα | Μελέτες 84
4.3.1 Καινοτόμο Βιοκλιματικό Ευρωπαϊκό Σχολείο στην Κρήτη 84
4.3.2 Βιοκλιματικό Ευρωπαϊκό Σχολικό Συγκρότημα στην Κρήτη 88
4.3.3 Δημοτικό και Γυμνάσιο στην Κρήτη 92
4.3.4 Βιοκλιματικο σχολείο στην Θεσσαλονίκη 95
4.4 Παραδείγματα από Εξωτερικό | Αποπερατωμένα έργα 99
4.4.1 Σχολείο Hackbridge Primary School 99
4.4.2 Σχολείο Paul Chevallier 103
4.4.3 Σχολείο Sterren College 106
4.4.4 Σχολείο Marcel Sembat 109
4.5 Παραδείγματα από Εξωτερικό | Μελέτες 113
4.5.1 Σχολείο Herningsholm Vocational School 113
4.5.2 Σχολείο Garden School 117
4.5.3 Σχολείο Vilhelmsro primary school 120
4.5.4 Σχολείο Elementary School Komorany / 1ο βραβείο σε Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό 2021 123
4.6 Συνοπτική παρουσίαση στοιχείων παραδειγμάτων 128
4.7 Συμπεράσματα παραδειγμάτων 129
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 | ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 132
5.1 Συμβολή των πράσινων επιφανειών στην κλιματική αλλαγή, την βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα 132
5.2 Πώς ο βιώσιμος σχεδιασμός συμβάλλει στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της σύγχρονης πόλης 133
5.3 Πράσινες επιφάνειες και Βιοκλιματικός σχεδιασμός 136
5.4 Προκλήσεις και προβληματισμοί 139
5.5 Ο εκπαιδευτικός ρόλος των πράσινων επιφανειών στα σχολεία 140
5.6 Προβληματισμός σχετικά με την αντιμετώπιση των πράσινων επιφανειών στον σχεδιασμό 141
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 144
Ελληνική βιβλιογραφία : 144
Ξένη βιβλιογραφία : 145
Διαλεξεις και Διπλωματικές Εργασίες : 146
Ιστοσελίδες : 147
Άλλες πηγές : 151 |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|