dc.contributor.author |
Γκικαπέππας, Άρης
|
el |
dc.contributor.author |
Gikapeppas, Aris
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-11-07T11:17:32Z |
|
dc.date.available |
2024-11-07T11:17:32Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60380 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28076 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Αρχαιολογικό Μουσείο |
el |
dc.subject |
Ζάκρος |
el |
dc.subject |
Κρήτη |
el |
dc.title |
Αναζητώντας το μονοπάτι του Μίνωα: Αρχαιολογικό Μουσείο Ζάκρου |
el |
dc.title |
In search of the Minoan path: Zakros Archaeological Museum |
en |
dc.contributor.department |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.type |
bachelorThesis |
|
heal.classification |
Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
campus |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2024-09-26 |
|
heal.abstract |
Αντικείμενο της διπλωματικής εργασίας αποτέλεσε ο σχεδιασμός αρχαιολογικού μουσείου στη Ζάκρο της Κρήτης. Πρόκειται για μια περιοχή όπου αποτέλεσε το κατώφλι εισόδου για πολλούς λαούς στο δυτικό κόσμο από αρχαιοτάτων χρόνων. Εκεί συναντάται και το τέταρτο Μινωικό ανάκτορο, όμοιας τυπολογίας κεντρικής αιθριακής αυλής αντίστοιχΗ με τα υπόλοιπα ανάκτορα της Κνωσού, της Φαιστού και των Μάλλιων. Στο έντονο βραχώδες τοπίο έχει δημιουργηθεί σπηλαιώδης εσοχή μεγάλης κλίμακας, κοινώς επονομαζόμενη ως "Σπηλιάρα", η οποία βρίσκεται σε άμεση οπτική αξονική σχέση και εξάρτηση με το μινωικό ανάκτορο της περιοχής. Στην ευρύτερη πεδιάδα και πλησίον της περιοχής μελέτης, υπάρχει το φαράγγι των νεκρών, ένας φυσικός σχηματισμός με πολλαπλές εσοχές στις παρειές του, ίχνη που μαρτυρούν χώρους ταφών και τελετουργιών για τους Μινωίτες.
Κεντρικό ζήτημα της διπλωματικής αποτέλεσε η δημιουργία ενός μουσείου το οποίο αποτελεί μέρος μιας βιωματικής διαδρομής, εκκινώντας από το ανάκτορο, διασχίζοντας τα αρχαία ίχνη, ακολουθώντας τις γεωμετρικές καλλιέργειες του τόπου, καταλήγει στον κεντρικό αύλειο χώρο του μουσείου. Η σύνθεση αποτελεί ένα μη κτίριο, μια υπόσκαφη κατασκευή που στόχο έχει την μη διατάραξη του τοπίου, μια τοπιακή χειρονομία ως ο σχεδιασμός ενός κενού χώρου. Κρίθηκε σκόπιμη, αφενός η μη σύγκριση με το ανάκτορο και αφετέρου επιδιώχθηκε μια μεταγραφή της ανάγνωσης του τόπου και των χαρακτηριστικών διατάξεων του μινωικού πολιτισμού. Το μουσείο διατάσσεται γύρω από μια κεντρική αυλή, ίδιας γεωμετρίας με αυτή του Μινωικού ανακτόρου, σε δυο πτέρυγες – ενότητες: χώρο μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων καθώς και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων η οποία δύνανται να λειτουργεί και ξεχωριστά.
Το αρχιτεκτονικό συντακτικό του μουσείου αποτελείται από δυο τοίχους, ο ένας αποδοσμένος με μια πιο φυσική - ελεύθερη τεθλασμένη μορφή βράχου με σχηματισμούς κοιλοτήτων αντίστοιχων του φαραγγιού, ενώ ο άλλος, ένας τοίχος μεγάλης διατομής βάσης με διάφορα μικρής κλίμακας ανοίγματα, με σκοπό τη δίοδο του φωτός σε δέσμες και τη δημιουργία ενός χθόνιου - δραματικού χαρακτήρα.
Οι υλικότητες αποτελούνται από τη μεταγραφή της τερακότας - αντίστοιχη των πήλινων ευρημάτων από τις αρχαιολογικές ανασκαφές.
Πρόσθετος στόχος του θέματος είναι η δημιουργία μεταβατικών χωρών ως αποκάλυψη συμβάντων μέσα στο χώρο του μουσείου καθώς και ότι αποτελεί μια βιωματική εμπειρία και μεταγραφή του ίδιου του τόπου, ως μια μοναδικότητα. |
el |
heal.abstract |
The subject of the thesis was the design of an archaeological museum in Zakros, Crete. It is an area where it has been the entry point for many people to the western world since ancient times. The fourth Minoan palace can be found there, with a similar typology of a central atrium corresponding to the other palaces of Knossos, Phaistos and Mallia. A large-scale cavernous recess, commonly known as "Speliara", has been created in the intense rocky landscape, which is in direct visual axial relation and dependence with the Minoan palace of the area. In the wider plain and close to the study area, there is the canyon of the dead, a natural formation with multiple indentations on its sides, traces that testify to burial and ritual sites for the Minoans.
The central issue of the diplomacy was the creation of a museum which is part of an experiential route, starting from the palace, crossing the ancient traces, following the geometric cultures of the place, ending in the central courtyard area of the museum. The composition is a non-building, a cave like construction aimed at not disturbing the landscape, a local gesture as the design of an empty space. It was considered appropriate, on the one hand, not to compare it with the palace, and on the other hand, a transcription of the reading of the place and the characteristic provisions of the Minoan culture was sought. The museum is arranged around a central courtyard, with the same geometry as that of the Minoan palace, in two wings - units: a space for permanent and periodical exhibitions as well as a multi-purpose room which can also function separately. The architectural composition of the museum consists of two walls, one rendered with a more natural - free rock form with formations of cavities corresponding to the canyon, while the other, a wall of large cross-section base with various small-scale openings, with the purpose of the passage of light in bundles and the creation of a chthonic - dramatic character. The materialities consist of the transcription of the terracotta - corresponding to the clay finds from the archaeological excavations. An additional goal of the subject is the creation of transitional countries as a revelation of events within the museum space as well as being an experiential experience and transcription of the place itself, as a uniqueness. |
en |
heal.advisorName |
Τσιράκη, Σοφία |
el |
heal.advisorName |
Tsiraki, Sophia |
en |
heal.committeeMemberName |
Λαμπρινού, Ελένη |
el |
heal.committeeMemberName |
Θεοδωρά, Παναγιώτα |
el |
heal.committeeMemberName |
Καραμανέα, Παναγιώτα |
el |
heal.committeeMemberName |
Κωστόπουλος, Κωνσταντίνος |
el |
heal.academicPublisher |
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|