dc.contributor.author | Ανδριανάκου, Ναταλία | el |
dc.contributor.author | Γιαννακάκου, Ευτυχία | el |
dc.contributor.author | Andrianakou, Natalia | en |
dc.contributor.author | Giannakakou, Eftychia | en |
dc.date.accessioned | 2024-11-19T13:28:36Z | |
dc.date.available | 2024-11-19T13:28:36Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60423 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28119 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Κιναισθησία | el |
dc.subject | Ιδιοδεκτικότητα | el |
dc.subject | Βαθύτερα βιώματα | el |
dc.subject | Αρχιτεκτονικός χώρος | el |
dc.subject | Κιναισθητική αρχιτεκτονική | el |
dc.subject | Kinaesthesia | en |
dc.subject | Proprioception | en |
dc.subject | Deeper experiences | en |
dc.subject | Kinesthetic architecture | en |
dc.subject | Architectural space | en |
dc.title | Κιναισθησία, ιδιοδεκτικότητα & αρχιτεκτονικός χώρος | el |
dc.title | Kinaesthesia, proprioception & architectural space | en |
dc.type | Διάλεξη | |
heal.type | learningMaterial | el |
heal.classification | Architecture | en |
heal.classification | Αρχιτεκτονική | el |
heal.language | el | el |
heal.access | campus | el |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2024-07-02 | |
heal.abstract | Στην αναζήτηση μίας αρχιτεκτονικής με βαθύτερο νόημα, η οποία συνομιλεί και αλληλεπιδρά ενεργά με τον άνθρωπο αλλά φέρνει στην ζωή και το όραμα του αρχιτέκτονα αποφασίσαμε να ερευνήσουμε περαιτέρω τις πολλά υποσχόμενες έννοιες, Κιναισθησία και Ιδιοδεκτικότητα. Από τις αρχές του 18ου αιώνα αρχίζει να συγκροτείται η έννοιολογία της καιναισθησίας και της ιδιοδεκτικότητας και έτσι ανακαλύπτεται η στενή σχέση των δύο, μέσα από επιστημονικά κείμενα φαινομενολογίας, νευρολογίας και φυσιολογίας. Με τέσσερις σταθμούς πυλώνες στην ιστορία: 1. τον George Berkeley, εμπειριστής φίλοσοφος που εισάγει τον όρο feeling περιγράφοντας το sensory awareness της κίνησης του ιδίου, 2. Τον Charles Bell, φυσιολόγος που διαχωρίζει την έννοια της αφής και της μυοσκελετικής αίσθησης, 3. Τον Charlton Bastian, νευρολόγος που εισάγει για πρώτη φορά στον όρο κιναισθησία και 4. Τον Charles Scott Sherrington, φυσιολόγος που δημιουργεί και αναλύει τον όρο ιδιοδεκτικότητα. Έτσι, δομείται σταδιακά μία πλούσια γενεολογία, της οποίας η ανάλυση θα οδηγήσει στην δημιουργία ενός νέου συστήματος του οργανισμού, το Ιδιοδεκτικό. Μέσα από αυτή την εμβάθυνση απορρέουν δίπολα όπως τα εξής, συνειδητό – μη συνειδητό, αρχιτέκτονας – χρήστης, σταθερό – μεταβλητό και ενεργητικό – παθητικό. Αυτά τα δίπολα σε συνδυασμό με το Ιδιοδεκτικό σύστημα συνθέτουν ένα μητρώο ανάλυσης της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τον χώρο. Έτσι ξεκλειδώνεται ένα νέο αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο, που παρέχει στον αρχιτέκτονα επιπλέον εργαλεία εμπλουτισμού του βιώματος που προσφέρει. Η δημιουργία τέτοιων χώρων υποδηλώνει την ύπαρξη ενός σχεδιασμού ο οποίος στοχεύει στην ενεργοποίηση της κιναισθησίας και στην επίτευξη ενός βαθύτερου βιώματος, τον οποίο εμείς ονομάζουμε Κιναισθητική αρχιτεκτονική. | el |
heal.abstract | In the present paper, we will explore the promising concepts of kinesthesia and proprioception in the search of a kind of architecture that has a deeper meaning and that actively communicates and interacts with humans while also bringing to life the vision of the architect. Since the early 18th century, the terminology surrounding kinesthesia and proprioception began to take shape, and through scientific texts on phenomenology, neurology, and physiology, the close relationship between the two was discovered. There are four key figures in this historical journey: 1. George Berkeley, an empiricist philosopher who introduced the term "feeling" to describe sensory awareness of one’s own movement. 2. Charles Bell, a physiologist who separated the sense of touch and the muscular sense. 3. Charlton Bastian, a neurologist who first introduced the term "kinesthesia" 4. Charles Scott Sherrington, a physiologist who developed and analyzed the concept of proprioception. This way a rich genealogy is gradually formed, the analysis of which will lead to the creation of a new system of the body, the proprioceptive system. Through this deep exploration, dualities emerge, such as conscious-unconscious, architect-user, stable- variable, and active-passive. These dualities, combined with the proprioceptive system, create a framework for analyzing human interaction with space. We argue that based on the above concepts, a new architectural vocabulary is unlocked, providing architects with additional tools to enhance the experience they could offer. The creation of such spaces suggests a design process aimed at activating kinesthesia and achieving a deeper experience, which we call kinesthetic architecture. | en |
heal.tableOfContents | 0. ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1. ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣ ΕΝΑ ΒΑΘΥΤΕΡΟ ΒΙΩΜΑ 1.1. Το Βαθύτερο Βίωμα και η Κιναισθησία 1.2. Παθητική Αρχιτεκτονική 2. ΚΙΝΑΙΣΘΗΣΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ 2.1. Από την όραση στην αφή 2.2. Η μυϊκή αίσθηση 2.3. Κιναισθησία και είδη κινήσεων 2.4. Ιδιοδεκτικότητα 2.5. Οι έννοιες της Κιναισθησίας και της Ιδιοδεκτικότητας 3. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ 3.1. Συνομιλώντας Ιδιοδεκτικά 3.2. Οι κινήσεις 3.3. Το χωρικό βίωμα 3.4. Κιναισθητική αρχιτεκτονική 4. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: