dc.contributor.author | Θανοπούλου, Λουίζα![]() |
el |
dc.contributor.author | Thanopoulou, Louiza![]() |
en |
dc.date.accessioned | 2024-12-17T14:24:46Z | |
dc.date.available | 2024-12-17T14:24:46Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60541 | en |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28237 | |
dc.description | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" | el |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Πειραιάς | el |
dc.subject | Γεωπολιτική | el |
dc.subject | Υποδομές | el |
dc.subject | Εμπορικά λιμάνια | el |
dc.subject | Piraeus | en |
dc.subject | Commercial Ports | en |
dc.subject | Geopolitics | en |
dc.subject | Infrastructure | en |
dc.subject | Logistics | el |
dc.subject | Διαμετακομιστικό Εμπόριο | el |
dc.title | Ο εμπορικός λιμένας του Πειραιά υπό το πρίσμα συναρθρώσεων γεωπολιτικής, υποδομών και οικονομίας | el |
dc.title | The commercial port of Piraeus through the articulation of geopolitics, infrastructure and economy | en |
heal.type | masterThesis | |
heal.classification | Πολεοδομία | el |
heal.language | el | |
heal.access | free | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2024-11-06 | |
heal.abstract | Με δεδομένο τον κομβικό ρόλο των υποδομών στην κίνηση κεφαλαίου και την ιστορική διαπλοκή τους σε οικονομικές διαδρομές στα πλαίσια ιμπεριαλιστικών και αποικιοκρατικών σχέσεων επιχειρείται να κατανοηθεί το παράδειγμα του ιδιωτικοποιημένου εμπορικού λιμένα του Πειραιά. Ως λιμένας που λειτουργεί σαν διαμετακομιστικό hub στη Μεσόγειο αποκτά ολοένα αυξανόμενο ρόλο στα πλαίσια του παγκόσμιου πλωτού εμπορίου, με τον χαρακτήρα του να διαμορφώνεται εν μέσω συνιστωσών που ακροβατούν μεταξύ της κλίμακας της παγκόσμιας γεωπολιτικής και αυτής των τοπικών πρακτικών. Επιχειρείται μια ανάλυση που αποσκοπεί να διερευνήσει κατά πόσο και πώς τα υλικά και άυλα τοπικά δίκτυα υποδομών, κίνησης κεφαλαίου, εργασίας αλληλεπιδρούν με τον στρατηγικό σχεδιασμό του εμπορικού τμήματος του ΟΛΠ, επωφελούνται, αναδιαρθρώνονται, αποσβένουν τους κραδασμούς, ή και πλήττονται από αυτόν. Στον δημόσιο λόγο η εν λόγω υποδομή αποτυπώνεται άλλοτε ως θύλακας, κι άλλοτε ως επίκεντρο μιας οικονομικής διεργασίας της οποίας τα οφέλη μπορούν να διαχυθούν. Στόχο θα αποτελέσει να ανιχνευτούν οι σχεδιασμοί για το λιμάνι σε συνδυασμό με άμεσα χωρικά και λειτουργικά δεδομένα, σε μια αφήγηση που δεν παραβλέπει παράγοντες όπως ο παγκοσμιοποιημένος χαρακτήρας του καπιταλισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας, η απορρύθμιση και ο μετασχηματισμός της εργασίας, οι αποσυνδεδεμένες ή ανταγωνιστικές διαδρομές των διαφορετικών επιχειρηματικών συμφερόντων. Ο εμπορικός λιμένας του Πειραιά αποτελεί μια υποδομή κρίσιμης σημασίας για το πλωτό εμπόριο στον ελλαδικό χώρο και ευρύτερα στην Μεσόγειο. Για την προσέγγιση της στην παρούσα εργασία επιλέγεται μια τριμερής δομή, η οποία εξερευνά τις συναρθρώσεις της με παράγοντες γεωπολιτικούς, υποδομών και οικονομίας. Η κάθε ενότητα μεταπηδά από την θεωρία στην μελέτη περίπτωσης, διαπλέκοντας στην αφήγηση βιβλιογραφικές αναφορές, ποσοτικά δεδομένα και στοιχεία επιτόπιας έρευνας για την τεκμηρίωση των εν λόγω συσχετισμών. Στο τέλος κάθε ενότητας επανέρχεται το παράδειγμα του Πειραιά απαντώντας στα επιμέρους ερευνητικά ερωτήματα που τίθενται. | el |
heal.abstract | Given the key role of infrastructure in the movement of capital and its historical intertwining in economic routes in the context of imperialist and colonialist relations, an attempt is made to understand the example of the privatized commercial port of Piraeus. As a port that functions as a transshipment hub in the Mediterranean, it is acquiring an increasingly important role in the context of global waterborne trade, with its character being shaped through components that oscillate between the scale of global geopolitics and that of local practices. An analysis is attempted that seeks to explore whether and how the tangible and intangible local networks of infrastructure, capital movement, and labor interact with, benefit from, are restructured, shock-absorbed, or are affected by the strategic planning of the PPA's commercial segment. In public discourse, this infrastructure is sometimes depicted as an enclave, sometimes as the centre of an economic process whose benefits can be diffused. The aim will be to trace port planning in conjunction with immediate spatial and functional data, in a narrative that does not overlook factors such as the globalised nature of supply chain capitalism, the deregulation and transformation of labour, the disconnected or competing routes of different business interests. The commercial port of Piraeus is an infrastructure of critical importance for waterborne trade in Greece and the wider Mediterranean. A tripartite structure is chosen for its approach in this thesis, which explores its articulations with geopolitical, infrastructural and economic factors. Each section jumps from theory to case study, interweaving in the narrative bibliographical references, quantitative data and fieldwork evidence to substantiate these correlations. At the end of each section, the example of Piraeus returns to answer the individual research questions posed. | en |
heal.advisorName | Κουτρολίκου, Πέννυ | el |
heal.advisorName | Koutrolikou, Penny | en |
heal.committeeMemberName | Μπελαβίλας, Νίκος | el |
heal.committeeMemberName | Κανδύλης, Γιώργος | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: