dc.contributor.author |
Δημουλάς, Αθανάσιος
|
el |
dc.contributor.author |
Dimoulas, Athanasios
|
en |
dc.date.accessioned |
2024-12-17T14:46:35Z |
|
dc.date.available |
2024-12-17T14:46:35Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60543 |
en |
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28239 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μεταπτυχιακή εργασία. Διεπιστημονικό - Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) "Αρχιτεκτονική - Σχεδιασμός του Χώρου : Πολεοδομία - Χωροταξία (Κατ. Β')" |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Χαλκίδα |
el |
dc.subject |
Αστική διάχυση |
el |
dc.subject |
Αστική ανάπτυξη |
el |
dc.subject |
Χωροταξία |
el |
dc.subject |
Πολεοδομία |
el |
dc.subject |
Chalkida |
en |
dc.subject |
Urban sprawl |
en |
dc.subject |
Urban development |
en |
dc.subject |
Spatial planning |
en |
dc.subject |
Urban planning |
en |
dc.title |
Χαλκίδα. Αστική διάχυση και ανάπτυξη εκατέρωθεν του Πορθμού του Ευρίπου |
el |
dc.title |
Chalkis. Urban expansion and development on both sides of Euripus Strait |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Πολεοδομία |
el |
heal.classification |
Χωροταξία |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.language |
el |
|
heal.access |
free |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2024-11-07 |
|
heal.abstract |
Η μελέτη εξετάζει την αστική διάχυση και ανάπτυξη της πόλης της
Χαλκίδας, ενός σημαντικού αστικού και οικονομικού κέντρου στην Περιφέρεια
Στερεάς Ελλάδας. Η έρευνα επικεντρώνεται στην ιστορική εξέλιξη της πόλης, τις
κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές, τη χωρική δομή, και τις επιπτώσεις της
αστικής διάχυσης. Παράλληλα, εξετάζονται οι πολιτικές και τα μέσα για την
καταπολέμηση της αστικής επέκτασης, τα πολεοδομικά χαρακτηριστικά της
Χαλκίδας και οι προοπτικές της ως «έξυπνη πόλη».
Η εισαγωγή της μελέτης περιγράφει τον σκοπό και τη σημασία της έρευνας,
ενώ παράλληλα αναλύει τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε. Η κατανόηση της
αστικής διάχυσης στη Χαλκίδα και των επιπτώσεών της αποτελεί τον κύριο στόχο
της μελέτης, θέτοντας τις βάσεις για την ανάλυση που ακολουθεί. Η ιστορική
εξέλιξη της Χαλκίδας παρουσιάζεται μέσω μιας αναδρομής που περιλαμβάνει την
ανάπτυξη της πόλης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Η Χαλκίδα, λόγω της
στρατηγικής της θέσης και του λιμανιού της, έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο
ως εμπορικό κέντρο. Οι κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές που σημειώθηκαν
κατά τη διάρκεια των αιώνων επηρέασαν σημαντικά τη δομή και την ανάπτυξη της
πόλης. Ιδιαίτερα μετά την ανεξαρτησία της Ελλάδας, η πόλη σημείωσε σταθερή
ανάπτυξη, προσελκύοντας πληθυσμό και επενδύσεις.
Η αστική διάχυση στη Χαλκίδα αναλύεται με βάση τη χωρική δομή της
πόλης, την ιστορία της αστικής διάχυσης, τα μοντέλα πόλεων και τις χωρικές
διατάξεις. Η ανάπτυξη νέων περιοχών και η δημιουργία σύγχρονων κατοικιών
έχουν οδηγήσει σε σημαντικές αλλαγές στη χωρική δομή της πόλης. Η αστική
διάχυση έχει επιφέρει τόσο θετικές όσο και αρνητικές επιπτώσεις, όπως η αύξηση
της οικονομικής δραστηριότητας αλλά και η περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Η μελέτη εξετάζει επίσης τις πολιτικές και τα μέσα για την καταπολέμηση
της αστικής επέκτασης. Διαφορετικές στρατηγικές, όπως η Πράσινη Ζώνη, η
Συμπαγής Πόλη, η Έξυπνη Ανάπτυξη και η Νέα Πολεοδομία, αναλύονται με στόχο
την αντιμετώπιση των προκλήσεων που προκύπτουν από την αστική διάχυση. Η
δομή και ο προσδιορισμός του οικιστικού δικτύου, καθώς και οι βασικές θεωρήσεις
οργάνωσης του, είναι κρίσιμες για τη διαχείριση της αστικής ανάπτυξης.
Η ανάλυση της Χαλκίδας ως περιοχή μελέτης περιλαμβάνει την εξέταση
των πολεοδομικών χαρακτηριστικών της πόλης από το 1985 έως σήμερα. Η
χωροταξική θεώρηση της πόλης, οι όροι δόμησης, οι πληθυσμιακές μεταβολές, η
εμπορικότητα των δρόμων και η ζώνη μετακινήσεων από την κατοικία στην
εργασία αποτελούν βασικά σημεία της ανάλυσης. Επιπλέον, η μελέτη των
οικονομικών δραστηριοτήτων της Χαλκίδας παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της
οικονομικής δυναμικής της πόλης.
Η μελέτη εξετάζει επίσης τα κύρια ζητήματα της πόλης, όπως η σχέση με
τον σχεδιασμό των μεταφορικών δικτύων και η ανάλυση των κυκλοφοριακών
φορτίων στα κύρια οδικά δίκτυα και τη σύνθεση της κυκλοφορίας. Οι βελτιώσεις
στις υποδομές μεταφορών είναι κρίσιμες για την ενθάρρυνση της ανάπτυξης νέων
περιοχών και την κατασκευή κατοικιών. Τέλος, η μελέτη εξετάζει την ανάπτυξη της
Χαλκίδας ως «έξυπνη πόλη». Η υιοθέτηση καινοτόμων προσεγγίσεων, όπως οι
εμπορικές οδοί (Transit Mall), τα πάρκα δρόμου (Parklets) και τα υπεροικοδομικά
τετράγωνα (Superblocks), συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην
προώθηση της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης.
Η αστική διάχυση και η ανάπτυξη της Χαλκίδας είναι ένα πολυσύνθετο
φαινόμενο που επηρεάζει τη δομή και τη λειτουργία της πόλης. Η πληθυσμιακή
αύξηση και η εγγύτητα με την Αθήνα αποτελούν σημαντικούς παράγοντες που
οδηγούν στην ανάπτυξη νέων περιοχών και τη δημιουργία σύγχρονων κατοικιών.
Η αστική διάχυση επηρεάζει επίσης τις χρήσεις γης στο ιστορικό κέντρο και το
παράκτιο μέτωπο, ενισχύοντας την οικονομική δραστηριότητα και την ανάπτυξη
του τουρισμού.
Ωστόσο, η αστική διάχυση φέρνει και προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος
κατοικίας, η περιβαλλοντική επιβάρυνση και η ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη. Οι
τοπικές αρχές και οι πολεοδόμοι πρέπει να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις
μέσω στρατηγικών βιώσιμης ανάπτυξης, βελτιώνοντας τις υποδομές και
προστατεύοντας το περιβάλλον.
Η συνέχιση της αστικής ανάπτυξης στη Χαλκίδα, με έμφαση στη βιώσιμη
ανάπτυξη και την παροχή σύγχρονων κατοικιών, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση
της ποιότητας ζωής των εργαζομένων και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
Με τη σωστή διαχείριση και προγραμματισμό, η Χαλκίδα μπορεί να εξελιχθεί σε
ένα πρότυπο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, προσφέροντας ένα καλύτερο μέλλον για
τους κατοίκους της και τις επόμενες γενιές. |
el |
heal.abstract |
The study examines the urban diffusion and development of the city of
Chalkida, an important urban and economic center in the Region of Central Greece.
The research focuses on the historical development of the city, the social and
economic changes, the spatial structure, and the effects of urban diffusion. At the
same time, it examines the policies and means to combat urban sprawl, the urban
characteristics of Chalkida and its prospects as a "smart city".
The introduction to the study describes the purpose and significance of the
research, while also discussing the methodology followed. Understanding urban
sprawl in Chalkida and its effects is the main objective of the study, setting the basis
for the analysis that follows. The historical development of Chalkida is presented
through a retrospective overview that includes the development of the city from
antiquity to the present day. Chalkida, due to its strategic location and its port, has
played an important role as a commercial center. The social and economic changes
that have taken place over the centuries have had a significant impact on the
structure and development of the city. Particularly after the independence of Greece,
the city has experienced steady growth, attracting population and investment.
Urban sprawl in Chalkida is analyzed based on the spatial structure of the
city, the history of urban sprawl, city models and spatial arrangements. The
development of new areas and the creation of modern housing have led to
significant changes in the spatial structure of the city. Urban sprawl has brought
both positive and negative impacts, such as increased economic activity and
environmental pollution.
The study also examines policies and instruments to combat urban sprawl.
Different strategies, such as Green Belt, Compact City, Smart Growth and New
Urbanism, are analysed in order to address the challenges posed by urban sprawl.
The structure and definition of the settlement network, as well as the basic considerations of its organization, are crucial for the management of urban
development.
The analysis of Chalkida as a study area includes an examination of the
urban characteristics of the city from 1985 to the present day. The spatial planning
of the city, building conditions, population changes, commerciality of the streets
and the commuting zone from residence to work are key points of the analysis. The
study of the economic activities of Chalkida provides a comprehensive picture of
the economic dynamics of the city.
The study also addresses the main issues of the city, such as the relationship
with transport network planning and the analysis of traffic loads on the main road
networks and traffic composition. Improvements to transportation infrastructure are
critical to encouraging new development and housing. Finally, the study examines
the development of Chalkida as a 'smart city'. The adoption of innovative
approaches, such as Transit Mall, Parklets and Superblocks, help to improve quality
of life and promote sustainable urban development.
Urban sprawl and development in Chalkida is a complex phenomenon that
affects the structure and function of the city. Population growth and proximity to
Athens are important factors leading to the development of new areas and the
creation of modern housing. Urban sprawl also affects land use in the historic center
and the coastal front, boosting economic activity and tourism development.
However, urban sprawl also brings challenges, such as high housing costs,
environmental pollution and the need for sustainable development. Local authorities
and urban planners need to address these challenges through sustainable
development strategies, improving infrastructure and protecting the environment.
Continued urban development in Chalkida, with a focus on sustainable
development and the provision of modern housing, can help to improve the quality
of life of workers and strengthen the local economy. With proper management and
planning, Chalkida can become a model of sustainable urban development, offering
a better future for its residents and future generations. |
en |
heal.advisorName |
Μάρκου, Μαρία |
el |
heal.committeeMemberName |
Κουτρολίκου, Παναγιώτα |
el |
heal.committeeMemberName |
Λυκογιάννη, Σταυρούλα |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
160 |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|