HEAL DSpace

Αλγόριθμοι καθοδηγούμενοι από δεδομένα για βελτιστοποίηση ανάθεσης πόρων

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Γουτζούλιας, Νικόλαος el
dc.contributor.author Goutzoulias, Nikolaos en
dc.date.accessioned 2025-01-08T12:22:10Z
dc.date.available 2025-01-08T12:22:10Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60659
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28355
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Μηχανική Μάθηση el
dc.subject Ακέραιος Προγραμματισμός el
dc.subject Βελτιστοποίηση Ανάθεσης Πόρων el
dc.subject Βασικοί ∆είκτες Απόδοσης (ΚΡΙ) el
dc.subject ∆ιαχείριση Χωρητικότητας el
dc.subject Machine Learning en
dc.subject Resource Allocation Optimization en
dc.subject Integer Programming en
dc.subject Capacity Management en
dc.subject Key Performance Indicators (KPIs) en
dc.title Αλγόριθμοι καθοδηγούμενοι από δεδομένα για βελτιστοποίηση ανάθεσης πόρων el
dc.title Data-driven algorithms for resource allocation optimization en
heal.type bachelorThesis
heal.generalDescription Η διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια συνεργασίας με την εταιρεία EmDoT S.A. el
heal.classification Μηχανική Μάθηση el
heal.classification Machine Learning en
heal.language el
heal.language en
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2024-07-09
heal.abstract Στην παρούσα διπλωματική εργασία, παρουσιάζουμε μια ολοκληρωμένη λύση για τη βελτιστοποίηση της ανάθεσης πόρων σε μια ασφαλιστική εταιρεία μέσω της ενσωμάτω- σης προηγμένων τεχνικών μηχανικής μάθησης με ακέραιο προγραμματισμό. Ξεκινάμε με μια εις βάθος εξερεύνηση διαφόρων μοντέλων μηχανικής μάθησης για την πρόβλε- ψη βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs), εστιάζοντας τόσο σε γραμμικά όσο και σε μη γραμμικά μοντέλα παλινδρόμησης. Μεταξύ αυτών, τα μοντέλα δέντρων απόφασης και τυχαίων δασών αποδεικνύονται τα πιο αποτελεσματικά λόγω της ικανότητάς τους να δια- χειρίζονται πολύπλοκες, μη γραμμικές σχέσεις δεδομένων. ́Ετσι, παρέχουν ακριβείς προβλέψεις για τον αριθμό περιστατικών που μπορεί να χειριστεί κάθε συνδυασμός μο- τοσυκλετών και πλατφορμών, διευκολύνοντας τις βέλτιστες αποφάσεις ανάπτυξης. Για την ενίσχυση της λύσης μας, ενσωματώνουμε μια λεπτομερή ανάλυση ακραίων περιπτώσεων και εισάγουμε επιπλέον παραμέτρους όπως η ώρα της ημέρας και ένας προσαρμοσμένος μετρικός δείκτης ̈βαρύτητας ̈. Αυτό διασφαλίζει ότι τα μοντέλα μας μπορούν να προσαρμοστούν σε διαφορετικά επιχειρησιακά σενάρια, παρέχοντας αξι- όπιστες προβλέψεις υπό ποικίλες συνθήκες. Ενσωματώνοντας αυτές τις προβλέψεις μηχανικής μάθησης σε ένα πλαίσιο ακέραιου προγραμματισμού, επιτρέπεται η βελ- τιστοποίηση των προγραμμάτων βάρδιας των οδηγών, λαμβάνοντας υπόψη επιχειρη- σιακούς περιορισμούς όπως τα ωράρια βάρδιας και τις αργίες. Αυτή η προσέγγιση ελαχιστοποιεί τα κόστη ενώ μεγιστοποιεί την αποδοτικότητα των υπηρεσιών. Επιπλέον, απεικονίζονται τα πλεονεκτήματα της χρήσης της Γλώσσας Προγραμματι- σμού Βελτιστοποίησης (OPL) σε σύγκριση με το ευρέως χρησιμοποιούμενο πλαίσιο OR − Tools για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων δρομολόγησης οχημάτων και δια- χείρισης χωρητικότητας. Μέσα από μια λεπτομερή μελέτη περίπτωσης, δείχνουμε ότι η OPL βελτιώνει την ευκρίνεια και την ακρίβεια του μοντέλου ενώ ταυτόχρονα βελτιστο- ποιεί την απόδοση στην επίλυση προβλημάτων μεγάλης κλίμακας. Αυτή η σύγκριση υπογραμμίζει τη σταθερότητα και την αποτελεσματικότητα του OPL στην παροχή υψη- λής ποιότητας λύσεων για σύνθετα σενάρια. Ενδεχόμενη μελλοντική εργασία θα περιλαμβάνει τη βελτίωση αυτών των μοντέλων μηχανικής μάθησης μέσω της εξερεύνησης πιο προηγμένων τεχνικών όπως η βαθιά μάθηση και η ενισχυτική μάθηση για μεγαλύτερη ακρίβεια προβλέψεων και προσαρ- μοστικότητα. Η συνεχής συνεργασία με βιομηχανικούς εταίρους είναι απαραίτητη για την επικύρωση και τη βελτίωση των μοντέλων σε διάφορα επιχειρησιακά περιβάλλοντα, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα και την εφαρμοσιμότητα της λύσης μας. el
heal.abstract In this thesis, we present a comprehensive solution for optimizing resource alloca- tion in an insurance company by integrating advanced machine learning techniques with integer programming. We start with an in-depth exploration of various machine learning models to predict key performance indicators (KPIs), focusing on both linear and non-linear regression models. Among these, decision trees and random forest models demonstrate the highest effectiveness due to their capability to manage com- plex, non-linear data relationships. These models provide accurate predictions for the number of incidents that each combination of motorcycles and platforms can handle, facilitating optimized deployment decisions. To enhance our solution, we incorporate a detailed analysis of edge cases and intro- duce additional parameters such as time of day and a custom "heaviness" metric. This ensures our models can adapt to diverse operational scenarios, providing re- liable predictions under varying conditions. Embedding these machine learning predictions into an integer programming framework allows us to optimize driver shift schedules, taking into account business constraints such as shift lengths and holidays. This approach minimizes costs while maximizing service efficiency, signif- icantly improving operational performance. Furthermore, we illustrate the advantages of using Optimization Programming Lan- guage (OPL) over the commonly used OR-Tools framework for solving complex ve- hicle routing and capacity management problems. Through a detailed case study, we demonstrate that OPL enhances model clarity and maintainability while opti- mizing performance in solving large-scale optimization problems. This comparison underscores the effectiveness of OPL in providing high-quality solutions for complex scenarios. Future work involves refining these machine learning models by exploring more advanced techniques like deep learning and reinforcement learning for greater pre- dictive accuracy and adaptability. Continued collaboration with industry partners is essential to validate and refine the models in various operational environments, ensuring the efficacy and applicability of our solution. en
heal.advisorName Φωτάκης, Δημήτριος el
heal.advisorName Fotakis, Dimitrios en
heal.committeeMemberName Παγουρτζής, Άρης el
heal.committeeMemberName Εμίρης, Ιωάννης el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Τομέας Τεχνολογίας Πληροφορικής και Υπολογιστών el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 130 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα