heal.abstract |
Η φύση αποτελεί για τον άνθρωπο το πιο άμεσο περιβάλλον της ύπαρξής του. Για αυτό και πολλές φορές την οικειοποιείται και τη συνδέει με τις εμπειρίες και τα βιώματά
του, ενώ κάθε φορά που επισκέπτεται ένα γνώριμο τοπίο ξαναθυμάται τι είχε βιώσει και επαναφέρει τις εικόνες και τα συμβάντα εκ νέου στη μνήμη του και τοποθετεί τον εαυτό
του και το περιβάλλον στην προηγούμενη χρονική περίοδο που είχε βρεθεί εκεί. Έτσι η φύση, το τοπίο και όλο το περιβάλλον γενικότερα λαμβάνει μορφή μέσα από τις
αναμνήσεις του και τις εμπειρίες που έχει ήδη αποκτήσει. Από την άλλη είναι γνωστό, πως τα αρχιτεκτονικά έργα διακατέχονται από μνήμες, διαφόρων εποχών και συμβάντων,
προβάλλοντας έτσι στιγμιότυπα από το ιστορικό και προσωπικό παρελθόν της κάθε κοινωνίας. Για αυτό και έχουν ως αποτέλεσμα να εμπνέουν, να παρακινούν την φαντασία
μας και να αναπολούμε στιγμές.
Μέσα από αυτή τη διπλωματική εργασία λοιπόν, γίνεται μια προσπάθεια να προσεγγιστεί η σύνδεση του ανθρώπου με τη φύση την αρχιτεκτονική και την ψυχολογία. Το πως η αρχιτεκτονική, ο τόπος και οι μνήμες μπορούν να επηρεάσουν τον άνθρωπο, να δημιουργήσουν συναισθήματα και ερεθίσματα.
Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο, πραγματοποιείται εννοιολογική προσέγγιση αρχικά του ανθρώπου περί κατοίκισης, στη συνέχεια του τόπου και του τοπίου και της αρχιτεκτονικής. Στο δεύτερο κεφάλαιο που ακολουθεί, πραγματοποιείται αναφορά στο συνδυασμό των παραπάνω εννοιών. άνθρωπος-φύση, άνθρωπος-αρχιτεκτονική και αρχιτεκτονική-φύση, αντίστοιχα, με σκοπό να διαπιστωθεί το κατά πόσο υπάρχει επιρροή μεταξύ τους και σε ποιο βαθμό. Στο τρίτο κεφάλαιο το ενδιαφέρον στρέφεται στο ζήτημα της οικολογικής σκέψης, της αειφόρου ανάπτυξης και στον παράγοντα της αρχιτεκτονικής, στο βιοκλιματικό σχεδιασμό, ενώ στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο προσεγγίζεται το θέμα της αρχιτεκτονικής σε σχέση με την ψυχολογία. Εξετάζεται ποια είναι η επίδραση του τοπίου και του φυσικού περιβάλλοντος, ποια είναι η επίδραση της αρχιτεκτονικής και πως ορίζεται το οικείο και το ανοίκειο. Ως συμπεράσματα, προσεγγίζουμε όλο το εννοιολογικό κομμάτι με μία προσπάθεια μετάφρασης του σε ψυχική και υλική μορφή σχεδιασμών, προβάλλοντας συναισθήματα μέσω της αρχιτεκτονικής σχεδίασης και του τοπίου. |
el |