heal.abstract |
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο προσδιορισμός των
παραμέτρων που επηρεάζουν τους οδηγούς σε ό,τι αφορά τη χρήση των Πινακίδων
Μεταβλητών Μηνυμάτων (ΠΜΜ) και των εφαρμογών πλοήγησης, αλλά και στην
απόκριση αυτών, σε ό,τι αφορά την πληροφόρηση που λαμβάνουν από τις ΠΜΜ και
τις εφαρμογές πλοήγησης, σε ό,τι αφορά στην αλλαγή της διαδρομής τους. Για τον
σκοπό αυτό διεξήχθη έρευνα πεδίου στην περιοχή της Αττικής με τη χρήση
ερωτηματολογίου. Πιο συγκεκριμένα ο σχεδιασμός του ερωτηματολογίου
πραγματοποιήθηκε με δύο μεθόδους: τη μέθοδο των εκδηλωμένων και τη μέθοδο
των δεδηλωμένων προτιμήσεων. Η μέθοδος εκδηλωμένων προτιμήσεων
αποτελούνταν από ερωτήσεις οι οποίες διερευνούσαν τα χαρακτηριστικά των
μετακινήσεων των ερωτώμενων και τις απόψεις τους σχετικά με τις ΠΜΜ και τις
εφαρμογές πλοήγησης Τμήμα του ερωτηματολογίου αφορούσε πείραμα
δεδηλωμένων προτιμήσεων για τη διερεύνηση της πιθανότητας χρήσης των ΠΜΜ
και των εφαρμογών πλοήγησης και της πιθανότητας απόκρισης των οδηγών μέσω
αλλαγής διαδρομής με βάση την πληροφόρηση των ΠΜΜ και των εφαρμογών
πλοήγησης σε ένα πλήθος σεναρίων. Τα σενάρια που αφορούσαν τη χρήση
σχεδιάστηκαν με την αξιοποίηση τριών παραμέτρων: σκοπός μετακίνησης,
συχνότητα πραγματοποίησης της μετακίνησης και εξοικείωση με τη διαδρομή, ενώ τα
σενάρια που αφορούσαν την απόκριση σχεδιάστηκαν με χρήση των παραμέτρων:
σκοπός μετακίνησης, συχνότητα πραγματοποίησης της μετακίνησης και
καθυστερήσεις στη διαδρομή. Η έρευνα έλαβε χώρα τον Μάρτιο του 2024 και
συμμετείχαν 322 οδηγοί οι οποίοι έλαβαν το ερωτηματολόγιο είτε με χρήση QR
κωδικού, είτε μέσω link το οποίο αναρτήθηκε σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης
και διαμοιράστηκε μέσω προσωπικού μηνύματος, καθώς ήταν σε ηλεκτρονική
μορφή. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η στατιστική ανάλυση των δεδομένων που
συλλέχθηκαν από το ερωτηματολόγιο, καθώς και η εκτίμηση του πολυωνυμικού
μοντέλου logit με χρήση της γλώσσας προγραμματισμού R Statistics στο περιβάλλον
RStudio. Όσον αφορά το πολυωνυμικό μοντέλο Logit, δοκιμάστηκαν διάφορες
μεταβλητές, με τις στατιστικά σημαντικές να συμπεριλαμβάνονται στο μοντέλο. Τα
αποτελέσματα υποδεικνύουν πως οι ΠΜΜ αποτελούν ένα εργαλείο διαχείρισης της
κυκλοφορίας το οποίο συνεχίζει να αξιοποιείται από τους μετακινούμενους παρόλο
που και οι εφαρμογές πλοήγησης έχουν μεγάλα ποσοστά ανταπόκρισης. Από την
ανάλυση προέκυψε πως η εξοικείωση με τη διαδρομή, η συχνότητα και οι
καθυστερήσεις είναι οι τρεις βασικές παράμετροι οι οποίες ωθούν τους οδηγούς να
συμβουλευτούν, αλλά και να αλλάξουν τη διαδρομή τους με βάση τα εξελιγμένα
συστήματα πληροφόρησης οδηγού. Τέλος, άλλοι σημαντικοί παράγοντες επιρροής
είναι η επιρροή της διάρκειας διαδρομής στις επιλογές μετακίνησης, το άγχος κατά
την οδήγηση, το επίπεδο εκπαίδευσης και η ηλιακή ομάδα. |
el |