dc.contributor.author | Τσιάμα, Δήμητρα | el |
dc.contributor.author | Tsiama, Dimitra | en |
dc.date.accessioned | 2025-01-17T11:49:14Z | |
dc.date.available | 2025-01-17T11:49:14Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/60872 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28568 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Οδηγία 91/271 | el |
dc.title | Αξιολόγηση της εφαρμογής της οδηγίας 91/271/ΕΟΚ για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων και της επικείμενης αναθεώρησής της | el |
heal.type | bachelorThesis | |
heal.classification | Υδραυλική | el |
heal.language | el | |
heal.access | campus | |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2024-07-16 | |
heal.abstract | Αντικείμενο της παρούσας διπλωματικής εργασίας αποτελεί η κριτική αξιολόγηση της Οδηγίας 91/271/ΕΟΚ και της επικείμενης αναθεώρησής της (COM(2022)541). Στην εργασία αυτή, πραγματοποιήθηκε εκτενής αναζήτηση, διερεύνηση και αξιολόγηση δεδομένων, σχετικά με τη συλλογή των αστικών λυμάτων, τη συμμόρφωση των κρατών μελών με την δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια επεξεργασία και την χρήση μεμονωμένων ή άλλων κατάλληλων συστημάτων (IAS). Παρουσιάζονται οι θετικές επιπτώσεις της Οδηγίας 91/271/ΕΟΚ, αλλά και οι παραλείψεις της, οι οποίες οδήγησαν στην νέα Αναθεωρημένη Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ συγκρίνονται οι δύο οδηγίες. Προκειμένου να εκπονηθεί η διπλωματική αυτή εργασία, συλλέχθηκαν πληροφορίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και από τη διεθνή και την ελληνική βιβλιογραφία και εξετάστηκε το παραπάνω ζήτημα λεπτομερώς. Το έτος 2018, το ποσοστό συμμόρφωσης που παρουσιάζει συνολικά σε όλες τις απαιτήσεις της η Οδηγία 91/271/ΕΟΚ, (συλλογή λυμάτων, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια επεξεργασία) είναι 76%. Τα περισσότερα κράτη μέλη αύξησαν την συμμόρφωση τους με την δευτεροβάθμια επεξεργασία. Η Κροατία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία διαθέτουν τα μικρότερα ποσοστά συμμόρφωσης και είναι μακριά από τον στόχο της Οδηγίας 91/271/ΕΟΚ. Τα χαμηλότερα ποσοστά συμμόρφωσης για την τριτοβάθμια επεξεργασία διαθέτουν η Κροατία, η Ιρλανδία και η Ρουμανία. Για τη συλλογή, τα χαμηλότερα ποσοστά κατέχουν η Κροατία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία, η οποία είναι και η χώρα με την μεγαλύτερη μείωση του ποσοστού συμμόρφωσης της από το 2010-2018. Η Ουγγαρία επίσης, συγκεντρώνει το 19% των οικισμών της ΕΕ, όπου περισσότερο από το 10% του παραγόμενου φορτίου τους αντιμετωπίζεται από IAS. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, παρουσιάζονται δεδομένα που συγκρίνουν την συγκέντρωση βιοχημικά απαιτούμενου οξυγόνου (BOD), αζώτου (N) και φωσφόρου (P) στα επεξεργασμένα αστικά λύματα των κρατών μελών. Η συγκέντρωση των BOD, N, P στην επεξεργασμένη εκροή έχει μειωθεί σε σύγκριση με το 1990 σε όλα τα κράτη μέλη. Λόγω της εφαρμογής της Οδηγίας, η ποιότητα των θαλασσών, λιμνών και παράκτιων ζωνών έχει βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, υπάρχουν παραλείψεις της Οδηγίας 91/271, όπως η μη συμπερίληψη των νέων ρύπων (emerging contaminants), οι υπερχειλίσεις ομβρίων υδάτων και οι αστικές απορροές. Έχει βρεθεί ότι οι υπερχειλίσεις όμβριων υδάτων και οι αστικές απορροές επιβαρύνουν σημαντικά τους υδάτινους αποδέκτες. Επίσης η Οδηγία v επιτρέπει τη χρήση μεμονωμένων και άλλων κατάλληλων συστημάτων χωρίς να θέτει συγκεκριμένα κριτήρια σε σχέση με την ποιότητα της τελικής εκροής, δεν συμπεριλαμβάνει μικρούς οικισμούς και μη συνδεδεμένες κατοικίες, και υπάρχει ασάφεια ορισμένων ορισμών, όπως του ευτροφισμού και των ευαίσθητων περιοχών. Τέλος η καθυστερημένη εφαρμογή της, η χρηματοδότηση υλοποίησης της Οδηγίας, η ελλιπής παρακολούθηση των παραμέτρων, η καθυστερημένη υποβολή εκθέσεων και η μη επαρκής ενημέρωση του κοινού επηρέασαν αρνητικά την αποτελεσματικότητα της. Η αναθεωρημένη πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Οδηγία για την επεξεργασία των αστικών λυμάτων COM(2022)541 η οποία ψηφίστηκε στις 10 Απριλίου του 2024 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λαμβάνει υπόψη του τομείς που απαιτεί η σημερινή πραγματικότητα, όπως η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες και οι μικρορύποι. Η Αναθεωρημένη πρόταση συνεπάγεται πρόσθετες επενδύσεις και αλλαγές από τους αρμόδιους φορείς. Είναι η συνέχεια της προηγούμενης οδηγίας και προσδοκάται να υπηρετήσει ολοκληρωμένα την προστασία του περιβάλλοντος και τη δημόσια υγεία. Υπάρχουν διαφορές μεταξύ των δύο οδηγιών, όπως ότι αποσαφηνίστηκαν υφιστάμενοι όροι, ότι εισάγεται η τεταρτοβάθμια επεξεργασία στοχεύοντας στην απομάκρυνση των οργανικών μικρορύπων, εισάγεται απαίτηση για ενεργειακή ουδετερότητα των ΕΕΛ, επεκτείνεται σε οικισμούς με ι.π. 1000-2000, θέτει αυστηρότερα όρια για την επεξεργασμένη εκροή σε σχέση με το άζωτο και τον φώσφορο, ενώ διευρύνεται η απαίτηση για απομάκρυνση των θρεπτικών σε περισσότερες ΕΕΛ και επίσης απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων για τον περιορισμό της ρύπανσης από αστικές απορροές όμβριων υδάτων | el |
heal.advisorName | Μαλαμής, Συμεών Αλέξανδρος | el |
heal.committeeMemberName | Νουτσόπουλος, Κωνσταντίνος | el |
heal.committeeMemberName | Ευστρατιάδης, Ανδρέας | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος | el |
heal.academicPublisherID | ntua | |
heal.numberOfPages | 132 σ. | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: