HEAL DSpace

Σχολικοί αύλειοι σχηματισμοί ως οργανωτική αρχή παιδαγωγίας

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Κάρκα, Βασιλική el
dc.contributor.author Παραχεράκης, Δημήτριος el
dc.contributor.author Karka, Vasiliki en
dc.contributor.author Paracherakis, Dimitris en
dc.date.accessioned 2025-02-13T09:48:44Z
dc.date.available 2025-02-13T09:48:44Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/61092
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28788
dc.rights Default License
dc.subject Αυλές el
dc.subject Σχηματισμός el
dc.subject Σχολεία el
dc.subject Schoolyards en
dc.subject Formation en
dc.subject Schools en
dc.title Σχολικοί αύλειοι σχηματισμοί ως οργανωτική αρχή παιδαγωγίας el
dc.title Schoolyard formations, as an organizational principle of pedagogy en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification School buildings en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-02-11
heal.abstract Η παρούσα ερευνητική εργασία πραγματεύεται την οργανωτική συνθετική υπόσταση των σχολικών αύλειων κενών χώρων. Μέσω της μελέτης εννοιών σχετικών με κενά μέρη μιας πόλης όπου δραστηριοποιούνται παιδιά, παιδαγωγικών μεθόδων που καταδεικνύουν τον ευεργετικό ρόλο της υπαίθριας εκπαίδευσης αλλά και μέσω της ανάλυσης αρχιτεκτονικών παραδειγμάτων με διαφορετικούς χειρισμούς των υπαίθριων τμημάτων τους, επιχειρείται να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά με την χωρική ιδιότητα του εξωτερικού περιβάλλοντος στην εκπαιδευτική λειτουργία. Αρχικά, γίνεται αναφορά στην σχέση του κενού και του πλήρους ως αρχιτεκτονικές έννοιες, ώστε να φανεί η αλληλεξάρτηση τους, με σκοπό μια ολιστική αρχιτεκτονική απαραίτητη για την ανάπτυξη κάθε κοινωνίας. Έπειτα, παρουσιάζονται τα πρώτα αστικά κενά όπου ένα παιδί κοινωνικοποιείται και αναπτύσσεται πολύπλευρα, με την αλάνα να είναι η πρώτη από αυτά. Τονίζονται οι θετικές συνέπειες της οικειοποίησης της αλάνας από τα παιδιά, που οδηγούν στην αισθητηριακή τους ανάπτυξη. Στην συνέχεια, υπογραμμίζεται η βαρυσήμαντη, για την παιδαγωγική διαδικασία, υπόσταση των αρχιτεκτονικά επεξεργασμένων αστικών κενών όπως των παιδικών κήπων και των πλατειών. Οι χώροι αυτοί συγκεντρώνουν πλήθος ερεθισμάτων για την σωματική και νοητική πρόοδο των παιδιών. Στο ίδιο πλαίσιο, αναλύεται και ο όρος της υπαίθριας εκπαίδευσης, δηλαδή της προέκτασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από το εσωτερικό μιας σχολικής αίθουσας στο εξωτερικό. Στην επόμενη ενότητα παρουσιάζονται πληροφορίες σχετικά με πρωτοποριακές μεθόδους που αναπτύχθηκαν από επιστήμονες όπως ο Froebel, η Montessori και ο Steiner, των οποίων οι ιδέες περί μαθητοκεντρικής προσέγγισης της διδασκαλίας και της ανάγκης της υπαίθριας εκτόνωσης των παιδιών αποτέλεσαν την βάση για τη σύγχρονη εκπαίδευση. Ακολούθως, γίνεται η συνθετική ανάλυση σχολικών κτιρίων, αφού πρώτα έχουν κατηγοριοποιηθεί και ομαδοποιηθεί σε τυπολογικές διατάξεις σύμφωνα με τις αρχές της θεωρίας Gestalt. Στην τελική ενότητα εξάγονται συμπεράσματα και ερμηνείες που επαληθεύουν τόσο το θεωρητικό σκέλος των αναλυθέντων όσο και την πρακτική εφαρμογή τους, ως προς την παιδαγωγική υπόσταση του εξωτερικού χώρου και την ανάγκη ανάλογης διαχείρισής του από τους αρχιτέκτονες με σκοπό την μέγιστη συμβολή τους στην εκπαιδευτική πορεία των μαθητών. el
heal.abstract This research paper addresses the organizational and synthetic essence of schoolyard void spaces. Through the study of concepts related to vacant parts of a city where children engage in activities, pedagogical methods that demonstrate the beneficial role of outdoor education, and the analysis of architectural examples with different treatments of their outdoor sections, an attempt is made to answer questions regarding the spatial quality of the external environment in educational function. In the first stage, the relationship between void and solid as architectural concepts is addressed, so that their interdependence is revealed with the aim of a holistic architecture necessary for the development of every society. Then, the first urban voids where a child socializes and develops multifacetedly are presented, with the self-made playgrounds in unoccupied open spaces being the first among them. The positive consequences of children's appropriation of these playgrounds, which lead to their sensory development, are emphasized. Subsequently, the significant role of architecturally processed urban voids, such as children's gardens and squares, in the educational process is emphasized. These spaces gather a multitude of stimuli for the physical and mental development of children. In the same context, the term outdoor education is analyzed, which refers to the extension of the educational process from the interior of a classroom to the outdoors. In the next section, information is presented regarding pioneering methods developed by scientists such as Froebel, Montessori, and Steiner, whose ideas about a student-centered approach to teaching and the need for outdoor activities for children formed the basis for modern education. Subsequently, a synthetic analysis of school buildings is conducted, after they have been categorized and grouped into typological arrangements according to the principles of Gestalt theory. In the final section, conclusions and interpretations are drawn that validate both the theoretical aspect of the analyzed material and its practical application, regarding the pedagogical nature of the outdoor space and the need for its appropriate management by architects, in order to maximize their contribution to the educational journey of students. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής