HEAL DSpace

Η αρχιτεκτονική ματιά του Hitchcock: σχεδιάζοντας κινηματογραφικούς χώρους

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μπούρχα, Καλλιόπη el
dc.contributor.author Bourcha, Kalliopi en
dc.date.accessioned 2025-03-06T10:10:21Z
dc.date.available 2025-03-06T10:10:21Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/61218
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28914
dc.rights Default License
dc.subject Σύνθεση el
dc.subject Composition en
dc.subject Χώρος el
dc.subject Οπτική Αφήγηση el
dc.subject Χίτσκοκ el
dc.subject Visual storytelling en
dc.subject Hitchcock en
dc.title Η αρχιτεκτονική ματιά του Hitchcock: σχεδιάζοντας κινηματογραφικούς χώρους el
dc.title Hitchcock’s architectural gaze: designing cinematic spaces en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Architecture in motion pictures en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-02-06
heal.abstract Η αρχιτεκτονική και ο κινηματογράφος, παρόλο που συχνά αντιμετωπίζονται ως ανεξάρτητες τέχνες, και οι δύο αξιοποιούν τον χώρο ως κύριο εργαλείο αφήγησης και διαμόρφωσης εμπειρίας. Με αυτή την αμφίδρομη επιρροή στο επίκεντρο, η παρούσα έρευνα επιχειρεί να αναδείξει πώς αντίστοιχα, οι σκηνοθέτες χρησιμοποιούν αρχιτεκτονικά κριτήρια, όπως οι συνθετικές έννοιες, με κινηματογραφικό λεξιλόγιο, για να μεταμορφώσουν τον χώρο σε ένα μέσο που αφηγείται ιστορίες, προκαλεί συναισθήματα και δημιουργεί βιωματικές εμπειρίες. Σημαντικό εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε η ανάδειξη ορισμένων χωρικών εννοιών και αντιθέσεων (μέσα-έξω, στάση-κίνηση, πάνω-κάτω, κόντά μακριά, σκοτάδι-φως) που συγκροτούν την συνθετική διαδικασία, τόσο στην αρχιτεκτονική, όσο και στον κινηματογράφο. Εστιάζοντας στο σκηνοθετικό έργο του Alfred Hitchcock, επιλέγονται δυο ταινίες ως ενδεικτικές περιπτώσεις εργασίας που διαχωρίζονται σε στατικές και δυναμικές, σύμφωνα με τον διαφορετικό τύπου χώρου που προβάλουν. Με την ανάλυση του Rear Window ως στατική και το Vertigo ως δυναμική ταινία, παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί τις χωρικές αυτές έννοιες για τη δημιουργία κινηματογραφικών χώρων που ενισχύουν την ψυχολογική ένταση και το δραματικό αποτέλεσμα. Αναλύοντας αυτά τα χωρικά στοιχεία, η έρευνα δεν αναδεικνύει απλώς τη μοναδική κινηματογραφική γλώσσα του Χίτσκοκ, αλλά υπογραμμίζει την δυναμική σχέση κινηματογράφου και αρχιτεκτονικής, με τον σκηνοθέτη να λειτουργεί ως αρχιτέκτονας του σκηνικού και ο αρχιτέκτονας ως ένας σκηνοθέτης της καθημερινής ζωής. el
heal.abstract Architecture and cinema, though often seen as distinct arts, both use space as a primary tool for storytelling and shaping experiences. Building on this reciprocal influence, this research highlights how filmmakers, much like architects, employ spatial composition and architectural principles through cinematic language—transforming space into a medium that tells stories, evokes emotions, and creates immersive experiences. A key aspect of this study is the identification of spatial concepts—such as inside-outside, up-down, far-close, motion-stillness, and light-shadow—that shape composition in both architecture and cinema. This thesis focuses on Alfred Hitchcock’s directorial work, particularly Rear Window and Vertigo, which serve as case studies for examining static and dynamic space in film. Through an analysis of Rear Window as an exploration of static space and Vertigo as an example of dynamic space, this research examines how Hitchcock applies architectural principles to craft cinematic spaces that heighten psychological tension and drama. By exploring these spatial elements, this study not only sheds light on Hitchcock’s unique cinematic language but also underscores the dynamic relationship between cinema and architecture—where the filmmaker becomes an architect of cinematic space, while the architect, in turn, directs the spatial experience of everyday life. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής