dc.contributor.author |
Μπούρχα, Καλλιόπη
|
el |
dc.contributor.author |
Bourcha, Kalliopi
|
en |
dc.date.accessioned |
2025-03-06T10:10:21Z |
|
dc.date.available |
2025-03-06T10:10:21Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/61218 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.28914 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Σύνθεση |
el |
dc.subject |
Composition |
en |
dc.subject |
Χώρος |
el |
dc.subject |
Οπτική Αφήγηση |
el |
dc.subject |
Χίτσκοκ |
el |
dc.subject |
Visual storytelling |
en |
dc.subject |
Hitchcock |
en |
dc.title |
Η αρχιτεκτονική ματιά του Hitchcock: σχεδιάζοντας κινηματογραφικούς χώρους |
el |
dc.title |
Hitchcock’s architectural gaze: designing cinematic spaces |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Architecture in motion pictures |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2025-02-06 |
|
heal.abstract |
Η αρχιτεκτονική και ο κινηματογράφος, παρόλο που συχνά
αντιμετωπίζονται ως ανεξάρτητες τέχνες, και οι δύο αξιοποιούν
τον χώρο ως κύριο εργαλείο αφήγησης και διαμόρφωσης
εμπειρίας. Με αυτή την αμφίδρομη επιρροή στο επίκεντρο, η
παρούσα έρευνα επιχειρεί να αναδείξει πώς αντίστοιχα, οι
σκηνοθέτες χρησιμοποιούν αρχιτεκτονικά κριτήρια, όπως οι
συνθετικές έννοιες, με κινηματογραφικό λεξιλόγιο, για να
μεταμορφώσουν τον χώρο σε ένα μέσο που αφηγείται ιστορίες,
προκαλεί συναισθήματα και δημιουργεί βιωματικές εμπειρίες.
Σημαντικό εργαλείο της έρευνας αποτέλεσε η ανάδειξη ορισμένων
χωρικών εννοιών και αντιθέσεων (μέσα-έξω, στάση-κίνηση,
πάνω-κάτω, κόντά μακριά, σκοτάδι-φως) που συγκροτούν την
συνθετική διαδικασία, τόσο στην αρχιτεκτονική, όσο και στον
κινηματογράφο.
Εστιάζοντας στο σκηνοθετικό έργο του Alfred Hitchcock, επιλέγονται δυο ταινίες ως ενδεικτικές περιπτώσεις εργασίας που
διαχωρίζονται σε στατικές και δυναμικές, σύμφωνα με τον
διαφορετικό τύπου χώρου που προβάλουν. Με την ανάλυση του
Rear Window ως στατική και το Vertigo ως δυναμική ταινία,
παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί
τις χωρικές αυτές έννοιες για τη δημιουργία κινηματογραφικών
χώρων που ενισχύουν την ψυχολογική ένταση και το δραματικό
αποτέλεσμα.
Αναλύοντας αυτά τα χωρικά στοιχεία, η έρευνα δεν αναδεικνύει
απλώς τη μοναδική κινηματογραφική γλώσσα του Χίτσκοκ, αλλά
υπογραμμίζει την δυναμική σχέση κινηματογράφου και
αρχιτεκτονικής, με τον σκηνοθέτη να λειτουργεί ως αρχιτέκτονας
του σκηνικού και ο αρχιτέκτονας ως ένας σκηνοθέτης της
καθημερινής ζωής. |
el |
heal.abstract |
Architecture and cinema, though often seen as distinct arts,
both use space as a primary tool for storytelling and shaping
experiences. Building on this reciprocal influence, this
research highlights how filmmakers, much like architects,
employ spatial composition and architectural principles
through cinematic language—transforming space into a
medium that tells stories, evokes emotions, and creates
immersive experiences.
A key aspect of this study is the identification of spatial
concepts—such as inside-outside, up-down, far-close,
motion-stillness, and light-shadow—that shape composition
in both architecture and cinema.
This thesis focuses on Alfred Hitchcock’s directorial work,
particularly Rear Window and Vertigo, which serve as case
studies for examining static and dynamic space in film. Through an analysis of Rear Window as an exploration of
static space and Vertigo as an example of dynamic space, this
research examines how Hitchcock applies architectural
principles to craft cinematic spaces that heighten
psychological tension and drama.
By exploring these spatial elements, this study not only sheds
light on Hitchcock’s unique cinematic language but also
underscores the dynamic relationship between cinema and
architecture—where the filmmaker becomes an architect of
cinematic space, while the architect, in turn, directs the
spatial experience of everyday life. |
en |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|