dc.contributor.author |
Λιάκου, Ευαγγελία
|
el |
dc.contributor.author |
Liakou, Evangelia
|
en |
dc.date.accessioned |
2025-04-29T10:15:40Z |
|
dc.date.available |
2025-04-29T10:15:40Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/61803 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.29499 |
|
dc.description |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο--Μεταπτυχιακή Εργασία. Διεπιστημονικό-Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) “Έρευνα στην Αρχιτεκτονική: Σχεδιασμός - Χώρος - Πολιτισμός, Κατ. Α, Γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής" |
el |
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Μεταμοντέρνο |
el |
dc.subject |
Postmodernism |
en |
dc.subject |
Καπιταλιστικός ρεαλισμός |
el |
dc.subject |
Επιστημονική φαντασία |
el |
dc.subject |
Τεχνολογικός ουτοπισμός |
el |
dc.subject |
Capitalist realism |
en |
dc.subject |
Science fiction |
en |
dc.subject |
Technological utopia |
en |
dc.subject |
Cyberpunk |
en |
dc.subject |
Space opera |
en |
dc.title |
Star Trek vs Neuromancer:
δύο πρακτικές διάρρηξης της ουτοπίας του μέλλοντος |
el |
dc.title |
Star Trek vs Neuromancer: two practices of disruption of the future utopia |
en |
heal.type |
masterThesis |
|
heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
heal.classification |
Architecture |
en |
heal.language |
el |
|
heal.access |
campus |
|
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2025-03-19 |
|
heal.abstract |
Αντικείμενο της παρούσας ερευνητικής εργασίας αποτελεί η ανάγνωση της σημερινής
συνθήκης του Ύστερου Καπιταλισμού και των χωρικών ποιοτήτων που αυτή παράγει, με στόχο την
αποκρυστάλλωση της χωροκοινωνικής δομής πάνω στην οποία εγγράφονται αναπαραστάσεις και
πρακτικές κριτικής, διάρρηξης και αμφισβήτησης της νέας διάστασης της κοινωνικοπολιτικής
πραγματικότητας. Το κύριο ερευνητικό ερώτημα εστιάζει στους τρόπους διάρρηξης, υπονόμευσης
και αμφισβήτησης της καπιταλιστικής αφήγησης και στη συμβολή του χώρου στη δημιουργία ενός
πεδίου κριτικής. Δευτερευόντως, την έρευνα απασχολούν, οι μορφές αποτύπωσης και
αναπαράστασης του Καπιταλισμού και οι χωρικότητες που προκύπτουν. Στόχος της έρευνας
αποτελεί η αποκάλυψη εργαλείων αμφισβήτησης μέσα από την τέχνη, η οποία εμφανίζει όχι άμεσα
ορατές πτυχές και φέρει αναλύσεις που ανιχνεύουν τις αισθήσεις και τους τρόπους που
αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Δομείται ένα εννοιολογικό σώμα πάνω στο οποίο προτείνεται η
εξέταση πτυχών του φανταστικού, με τη συγκριτική αποτίμηση δύο παραδειγμάτων, που
εμφανίζουν τάσεις, ερμηνείες, αντι-αφηγήσεις και μεθόδους λογικών διάρρηξης. Η έρευνα
στρέφεται προς τις Μυθοπλασίες και την Επιστημονική Φαντασία, χρησιμοποιώντας ως
παραδείγματα το λογοτεχνικό έργο Νευρομάντης του W. Gibson και την τηλεοπτική σειρά Star Trek
– New Generation του Eugene Wesley Roddenberry, τα οποία εξετάζονται μέσα από το δίπολο
Ουτοπία – Δυστοπία. Μέσα από τη συγκριτική αποτίμηση των δύο έργων αναδύεται ένα
περιβάλλον διάρρηξης, όπου οι δυνάμεις και οι χώροι που ορίζουν την πραγματικότητα
διευρύνονται και υπερβαίνονται. |
el |
heal.abstract |
The present study delves into the concept of Late Capitalism and the spatial qualities it produces, by using spatial structures on which representations and practices of criticism, disruption and questioning of the new dimension of socio-political reality are inscribed. The main question focuses on the ways of disruption, undermining and questioning the capitalist narrative and on the contribution of space to the creation of a field of criticism. Secondly, the research is concerned with the forms of depiction and representation of Capitalism and the spatialities that are being arised. The primary intention is to reveal tools, capable of questioning through art, which displays aspects that are not immediately visible and carries analyses that detect the senses and the ways in which things are perceived. A conceptual body is constructed on which it is proposed to examine aspects of the imaginary, with the comparative assessment of two examples, which display tendencies, interpretations, counter-narratives and methods of conceptual disruption. The research focuses on Science Fiction, using as examples the literary work Neuromancer by W. Gibson and the television series Star Trek – New Generation by Eugene Wesley Roddenberry, which are examined through the dipole Utopia – Dystopia. Through the comparative assessment of the two works, an environment of disruption emerges, where the forces and spaces that define reality are expanded and transcended. |
en |
heal.advisorName |
Σταυρίδης, Σταύρος |
el |
heal.advisorName |
Stavrides, Stavros |
en |
heal.committeeMemberName |
Μωραϊτης, Κωνσταντίνος |
el |
heal.committeeMemberName |
Σεβαστάκης, Δημήτριος |
el |
heal.committeeMemberName |
Moraitis, Konstantinos |
en |
heal.committeeMemberName |
Sevastakis, Dimitrios |
en |
heal.academicPublisher |
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών |
el |
heal.academicPublisherID |
ntua |
|
heal.numberOfPages |
87 |
|
heal.fullTextAvailability |
false |
|