HEAL DSpace

Αστικός εκσυγχρονισμός, οδικό δίκτυο και πόλη. Το παράδειγμα της λεωφόρου Συγγρού στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ο αιώνα

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Χατζηκωνσταντίνου, Ευαγγελία el
dc.date.accessioned 2025-04-30T11:54:34Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/61830
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.29526
dc.rights Default License
dc.subject Λεωφόρος Συγγρού και υποδομές της ελληνικής πόλης el
dc.subject νεωτερικότητα el
dc.subject ευρωπαϊκή περιφέρεια el
dc.subject 19ος αιώνας και Μεσοπόλεμος el
dc.subject πολεοδομία και τεχνικός εκσυγχρονισμός el
dc.subject Syngrou Avenue and infrastructure of the Greek city en
dc.subject modernity el
dc.subject European periphery el
dc.subject 19th century and Interwar period el
dc.subject urban planning and technical modernization el
dc.title Αστικός εκσυγχρονισμός, οδικό δίκτυο και πόλη. Το παράδειγμα της λεωφόρου Συγγρού στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ο αιώνα el
dc.title Modernization, road network and the city. The paradigm of Syngrou Avenue in Athens at the turn of the 19th century. en
dc.contributor.department Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας el
heal.type doctoralThesis el
heal.classification ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ el
heal.classification ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ/ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑ el
heal.classification ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ el
heal.classification SOCIAL PLANNING AND SPATIAL PLANNING en
heal.classification Technology and social change en
heal.classification History of technology el
heal.classificationURI http://localhost:8080/healp/data/11/23/1
heal.classificationURI http://localhost:8080/healp/data/11/22/5
heal.classificationURI http://localhost:8080/healp/data/22/2/2
heal.classificationURI http://localhost:8080/healp/data/11/22/5
heal.classificationURI http://skos.um.es/unesco6/630707
heal.classificationURI http://skos.um.es/unesco6/550624
heal.dateAvailable 2026-04-29T21:00:00Z
heal.language el el
heal.access embargo el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2014-07-23
heal.abstract Η λεωφόρος Συγγρού, η εμβληματική λεωφόρος που συνέδεε απευθείας «άνευ παρεκκλίσεων και καμπυλώσεων» την Αθήνα με τη θάλασσα δόθηκε σε δημόσια χρήση το Νοέμβριο του 1904. Ο σχεδιασμός του άξονα ήταν αποτέλεσμα μακράς διαπραγμάτευσης μεταξύ Ελλήνων και ξένων τεχνικών, φορέων της διοίκησης και ιδιοκτητών, η κατασκευή του συναρτήθηκε με την εισαγωγή νεωτερικών απόψεων για την πόλη και τις υποδομές, ενώ το έδαφός του αποτέλεσε επί δεκαετίες πεδίο τεχνολογικού πειραματισμού και διαφιλονικούμενο τόπο μεταξύ διαφορετικών χρήσεων και χρηστών. Μέσα από τη μελέτη του παραδείγματος της λεωφόρου Συγγρού και τη συμβολή αρχειακού υλικού και πρόσφατων θεωρητικών προσεγγίσεων η διατριβή παρακολουθεί τις μετατοπίσεις, τις εντάσεις και συγκρούσεις που σχετίζονται με την παραγωγή του μοντέρνου χώρου στην Ελλάδα τον 19ο αιώνα και την περίοδο του Μεσοπολέμου. Η μελέτη της λεωφόρου Συγγρού και των οδικών υποδομών της ελληνικής πόλης επιχειρείται στη βάση τριών μεθοδολογικών αξόνων. Οι άξονες αυτοί σχετίζονται με την επιδίωξη διεπιστημονικής μελέτης του χώρου και των υποδομών, την ανάγκη επανατοποθέτησης της ιστορίας στη Μελέτη της πόλης και την επιλογή ένταξης της ελληνικής πόλης σε ένα ευρύτερο πλαίσιο παραδειγμάτων και περιπτώσεων, τα οποία σχετίζονται και αλληλεπιδρούν και για το λόγο αυτό εντάσσονται σε μια κοινή ιστορία. Η διατριβή ξεκινά τον 19ο αιώνα, όποτε συγκροτούνται οι σύγχρονες θεωρίες του αστικού σχεδιασμού, και κλείνει με την περίοδο του Μεσοπολέμου, περίοδο κατά την οποία θεωρώ πως παίρνει συγκροτημένη μορφή στην Ελλάδα η ιδέα του εκσυγχρονισμού μέσω της κατασκευής αστικών και μεταφορικών υποδομών. Σε αυτό το πλαίσιο διερευνά πώς έγινε αντιληπτή και πώς υλοποιήθηκε στην Ελλάδα η ιδέα του τεχνικού εκσυγχρονισμού και πώς αυτή αρθρώθηκε με την ιδέα της προόδου, την αστική και περιφερειακή ανάπτυξη και τις προσδοκίες χειραφέτησης ευρύτερων κοινωνικών ομάδων. Άλλωστε, όπως υποστηρίζεται στην παρούσα διατριβή, η σύνδεση της υποδομής με την πόλη μπορεί να ανοίξει διόδους για τη μελέτη της νεωτερικότητας και των μορφών που πήρε σε διαφορετικά συμφραζόμενα, όπως αυτό της ευρωπαϊκής περιφέρειας. el
heal.abstract Syngrou Avenue, the emblematic road that connected Athens with the coastline, opened to the public in November 1904. Its plan was a product of a long negotiation between Greek and foreign engineers, public authorities and private landowners; its construction was interrelated with the introduction of modern ideas about infrastructure and urban planning; and its ground became a field of socio-technical experimentation and a contested space between different land uses and users. Based on the analysis of the paradigm of Syngrou and drawing mainly on archival material and recent theoretical approaches regarding infrastructure planning and construction this dissertation follows the shifts, the tensions and the conflicts that were connected with the production of modern space in Greece at the turn of the 19th century and during the Interwar period. Syngrou Avenue and road infrastructure are examined through the prism of three methodological axes: (i) the study of space and infrastructure through a trans-disciplinary approach, (ii) the reconceptualization of history in urban studies and, (iii) the placement of the Greek city within a broader context of paradigms and cases that are connected and interrelated. The narration begins at the 19th century, a period when the modern ideal of networked infrastructure was constructed, and it ends at the Interwar period, when the discussion about technical modernization acquired in Greece concrete characteristics. In this context it analyses how the idea of modernization was perceived and appropriated in Greece and the ways it was interwoven with the notions of progress and development and the expectations of emancipation of broader social groups. This interconnection between infrastructure and the urban planning, as this dissertation argues, can open new ways for the study of modernity and its expressions in different contexts, as the one of the European periphery. en
heal.sponsor ΙΔΡΥΜΑ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ (ΙΚΥ) el
heal.sponsor GREEK STATE SCHOLARSHIPS FOUNDATION en
heal.advisorName Μαυρίδου, Μαρία el
heal.committeeMemberName Χαστάογλου - Μαρτινίδη, Βίλμα el
heal.committeeMemberName Πολύζος, Ιωάννης el
heal.committeeMemberName Βαΐου, Ντίνα el
heal.committeeMemberName Μαντουβάλου, Μαρία el
heal.committeeMemberName Μίχα, Ειρήνη el
heal.committeeMemberName Τύμπας, Τέλης el
heal.academicPublisher Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el
heal.academicPublisherID ntua el
heal.numberOfPages 417 & 156 Παράρτημα el
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record