HEAL DSpace

Αύξηση ασφάλειας οδικών σηράγγων με χρήση σοβαρών παιγνίων (Serious Games)

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Πολιάς, Σκεύος el
dc.contributor.author Polias, Skevos en
dc.date.accessioned 2025-07-28T07:35:07Z
dc.date.available 2025-07-28T07:35:07Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62197
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.29893
dc.rights Default License
dc.subject Παίγνιο σοβαρού σκοπού el
dc.subject Serious games en
dc.subject Δρόμοι el
dc.subject Ασφάλεια el
dc.subject Σήραγγες el
dc.subject Εκπαίδευση el
dc.subject Road en
dc.subject Tunnels en
dc.subject Safety en
dc.subject Education en
dc.title Αύξηση ασφάλειας οδικών σηράγγων με χρήση σοβαρών παιγνίων (Serious Games) el
dc.title Evaluating serious games effectiveness: The case of road tunnel saffety en
heal.type bachelorThesis
heal.classification Διαχείριση Διακινδύνευσης και Επιχειρησιακής Συνέχειας el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-02-19
heal.abstract Ενώ η κατασκευή οδικών σηράγγων αυξάνεται παγκοσμίως, φαίνεται να υπάρχει μια αξιοσημείωτη καθυστέρηση από την πλευρά των αρχών, όσον αφορά την κατάλληλη εκπαίδευση των οδηγών σχετικά με το πώς πρέπει να συμπεριφέρονται κατά την οδήγηση σε οδικές σήραγγες. Οι έρευνες δείχνουν ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό οδηγών γνωρίζει τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα για την ασφαλή οδήγηση σε σήραγγες και ακόμη λιγότεροι είναι αυτοί που τα ακολουθούν. Αυτό οφείλεται στη γενική έλλειψη ευαισθητοποίησης των οδηγών σχετικά με τους πιθανούς κινδύνους στις σήραγγες και στην αξιοσημείωτη έλλειψη εκπαιδευτικών μηχανισμών για την προετοιμασία τους για τέτοια σενάρια. Αν και ο αριθμός των ατυχημάτων στις σήραγγες είναι συνήθως μικρότερος από ό,τι στους ανοικτούς δρόμους, η σφοδρότητα που αυτά έχουν δημιουργεί την επείγουσα ανάγκη για υιοθέτηση καινοτόμων μεθόδων εκπαίδευσης, όπως τα παίγνια σοβαρού σκοπού. Παρακάτω παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μιας έρευνας που διεξήχθη στην Ελλάδα με την χρήση ερωτηματολογίου και ήταν σχετική με τις συνήθειες των οδηγών κατά την διέλευσή τους από οδικές σήραγγες, καθώς και με την πρόθεσή τους να υιοθετήσουν πιο υπεύθυνη συμπεριφορά, αφότου εκπαιδεύτηκαν με την χρήση σοβαρού παιγνίου. Το μέγεθος του δείγματος απαρτίζεται από 55 συμμετέχοντες, οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν το ίδιο ερωτηματολόγιο δύο φορές. Με τη χρήση του πρώτου ερωτηματολογίου εξετάστηκε η υπάρχουσα γνώση σχετικά με την οδήγηση σε οδικές σήραγγες όπως π.χ. η γνώση ύπαρξης εξοπλισμού ασφαλείας για έκτακτη ανάγκη ή οι γνώσεις που αφορούν την αντίδραση που θα είχαν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Στη συνέχεια έγινε χρήση του παιγνίου σοβαρού σκοπού, το οποίο προσομοιάζει με διαδραστικό τρόπο καταστάσεις που μπορούν να συμβούν εντός της οδικής σήραγγας. Ο οδηγός εκπαιδεύεται ακολουθώντας τις οδηγίες του παιχνιδιού και τελικά καλείται να συμπληρώσει εκ νέου το ίδιο ερωτηματολόγιο προκειμένου να μελετηθεί εάν όντως αποκόμισε νέες γνώσεις. Τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι η χρήση ενός τέτοιου παιγνίου μπορεί να προσφέρει γνώση σε έναν οδηγό, ο οποίος γνωρίζει πλέον τι συμπεριφορά πρέπει να υιοθετήσει διερχόμενος από μια οδική σήραγγα. Κλείνοντας, τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής είναι μείζονος σημασίας καθώς οι αρμόδιοι φορείς θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αντίστοιχα παίγνια σοβαρού σκοπού για εκπαίδευση όχι μόνο σχετική με την οδήγηση σε σήραγγες αλλά και σε οποιονδήποτε άλλο τομέα χρίζει αντιμετώπισης. el
heal.abstract While the construction of road tunnels is on the increase in the world today, there seems to be a noticeable delay on the part of the authorities in adequately training drivers on how to behave when driving through road tunnels. Research suggests that only a fraction of drivers is aware of the specific protocols for safe tunnel driving, and even fewer are actually committed to following them. This is due to a general lack of awareness among drivers of the potential risks in tunnels and a noticeable lack of training mechanisms to prepare them for such scenarios. Although the number of accidents in tunnels is usually lower than on open roads, their greater severity potential underlines the urgency of innovative training methods. Serious gaming, for example, could be a viable approach. This paper presents the results of a survey in Greece, where a questionnaire was used to assess drivers' tunnel navigation habits and their willingness to adopt safer practices following serious gaming training. The study involved 55 participants who completed a questionnaire about driving in tunnels. This initial assessment measured their familiarity with safety equipment and emergency procedures when driving in tunnels. Participants then engaged in an interactive serious game that simulated tunnel driving scenarios. After navigating through these virtual situations, participants revisited the same questionnaire to determine any increase in knowledge. Results indicated that the serious game approach was effective in enhancing participants' understanding of tunnel-specific driving behaviors. In essence, this research highlights the potential effectiveness of using serious gaming tools for educational purposes beyond tunnel driving to other critical areas. en
heal.advisorName Κηρυττόπουλος, Κωνσταντίνος el
heal.committeeMemberName Ναθαναήλ, Δημήτριος el
heal.committeeMemberName Ρεντιζέλας, Αθανάσιος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Βιομηχανικής Διοίκησης και Επιχειρησιακής Έρευνας el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 71 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής