HEAL DSpace

Αποδοτικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων λιμένα Πειραιά: σύγκριση με ελληνικούς και μεσογειακούς λιμένες και προτάσεις βελτίωσης

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Χρηστάκης, Ελπιδοφόρος el
dc.contributor.author Christakis, Elpidoforos en
dc.date.accessioned 2025-09-02T09:43:53Z
dc.date.available 2025-09-02T09:43:53Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62299
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.29995
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Εμπορευματοκιβώτια el
dc.subject Λιμένας Πειραιά el
dc.subject Αποδοτικότητα el
dc.subject Μέθοδος περιβάλλουσας ανάλυσης δεδομένων el
dc.subject Προτάσεις βελτίωσης el
dc.subject Containers en
dc.subject Port of Piraeus en
dc.subject Efficiency en
dc.subject DEA method en
dc.subject Suggestions for improvement en
dc.title Αποδοτικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων λιμένα Πειραιά: σύγκριση με ελληνικούς και μεσογειακούς λιμένες και προτάσεις βελτίωσης el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Ειδικά θέματα λιμενικών έργων el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-03-04
heal.abstract Η Ελλάδα διαθέτει μια μακρά ναυτιλιακή παράδοση, η οποία παραμένει ζωντανή και συνδεδεμένη με το διεθνές εμπόριο. Η γεωγραφική της θέση την καθιστά στρατηγικό κόμβο για τις θαλάσσιες μεταφορές, δημιουργώντας προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη των λιμένων της. Στο πλαίσιο αυτό, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα, προσφέροντας πλεονεκτήματα σε αποδοτικότητα, τυποποίηση και ασφάλεια. Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στην αξιολόγηση της αποδοτικότητας των ελληνικών λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, με ιδιαίτερη έμφαση στον λιμένα του Πειραιά. Αρχικά, εξετάζεται η ιστορική εξέλιξη των εμπορευματοκιβωτίων, οι προδιαγραφές τους, καθώς και οι υποδομές και ο εξοπλισμός που απαιτούνται για τη διαχείρισή τους. Εν συνεχεία, αναλύονται οι έννοιες της παραγωγικότητας, του δυναμικού και του απαιτούμενου χώρου αποθήκευσης, οι οποίες αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την αποδοτικότητα των λιμένων. Η μελέτη περιλαμβάνει μια εκτενή ανάλυση των κύριων λιμένων διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στην Ελλάδα, δηλαδή του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου και του Ηρακλείου, λαμβάνοντας υπόψη τις υποδομές, τον εξοπλισμό και τις λειτουργικές δυνατότητές τους. Στη συνέχεια, προκειμένου να αξιολογηθεί η θέση του λιμένα του Πειραιά στο ευρύτερο ανταγωνιστικό περιβάλλον, πραγματοποιείται σύγκριση με τους άλλους μεγάλους λιμένες της Μεσογείου (Tanger Med, Valencia, Algeciras και Port Said). Η σύγκριση αυτή βασίζεται στη μέθοδο της Περιβάλλουσας Ανάλυσης Δεδομένων (DEA), η οποία επιτρέπει την εκτίμηση της αποδοτικότητας των λιμένων και την ανάδειξη πιθανών σημείων βελτίωσης. Με βάση τα αποτελέσματα της ανάλυσης, όπου ο λιμένας του Πειραιά κατέλαβε την 4η θέση, προτείνονται στη συνέχεια σενάρια και στρατηγικές για τη βελτίωση του δυναμικού του, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά του σε διεθνές επίπεδο. Οι προτεινόμενες δράσεις αφορούν την αναβάθμιση των υποδομών και τη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των εμπορευματοκιβωτίων στον χώρο αποθήκευσης. Τέλος, η εργασία καταλήγει στην παρουσίαση των βασικών συμπερασμάτων και στη διατύπωση προτάσεων για περαιτέρω έρευνα, όπως η αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογιών αυτοματισμού, η επίλυση του προβλήματος διακίνησης των κενών εμπορευματοκιβωτίων και η διαφορετική προσέγγιση εφαρμογής της μεθόδου DEA. Αυτές οι κινήσεις θα συμβάλλουν στην προσαρμογή των ελληνικών λιμένων στις εξελισσόμενες απαιτήσεις του παγκόσμιου εμπορίου και στη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποδοτικότητάς τους μακροπρόθεσμα. el
heal.abstract Greece has a long-standing maritime tradition, which remains vibrant and closely linked to international trade. Its geographical location establishes it as a strategic hub for maritime transport, creating prospects for the further development of its ports. In this context, container transportation plays a crucial role in the supply chain, offering advantages in efficiency, standardization, and security. This study focuses on evaluating the efficiency of Greek container ports, with particular emphasis on the Port of Piraeus. Initially, it examines the historical evolution of containers, their specifications, as well as the infrastructure and equipment required for their management. Subsequently, the concepts of productivity, capacity, and required storage space are analysed, as they are critical factors for port efficiency. The study includes a detailed analysis of the major container ports in Greece, namely Piraeus, Thessaloniki, Volos, and Heraklion, considering their infrastructure, equipment, and operational capabilities. To assess the competitive position of the Port of Piraeus in a broader market context, a comparative analysis is conducted with other major Mediterranean ports (Tanger Med, Valencia, Algeciras, and Port Said). This comparison is based on the Data Envelopment Analysis (DEA) method, which enables the evaluation of port efficiency and the identification of potential areas for improvement. Based on the analysis results, where the Port of Piraeus ranked fourth, scenarios and strategies are proposed to enhance its potential and strengthen its international competitiveness. The suggested actions focus on upgrading infrastructure and optimizing container management within the storage area. Finally, the study concludes with the presentation of key findings and the formulation of recommendations for further research. These include the adoption of innovative automation technologies, addressing the issue of empty container repositioning, and exploring alternative approaches to applying the DEA method. Such initiatives will contribute to the adaptation of Greek ports to the evolving demands of global trade, ensuring their long-term sustainability and efficiency. en
heal.advisorName Χονδρός, Μιχάλης el
heal.committeeMemberName Τσουκαλά, Βασιλική el
heal.committeeMemberName Ευστρατιάδης, Ανδρέας el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος. Εργαστήριο Λιμενικών Έργων el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 156 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα