dc.contributor.author | Καπουτσή, Ελευθερία - Ηιόνη![]() |
el |
dc.contributor.author | Κορνέλου, Χριστιάννα![]() |
el |
dc.contributor.author | Kapoutsi, Eleftheria Iioni![]() |
en |
dc.contributor.author | Kornelou, Christianna![]() |
en |
dc.date.accessioned | 2025-09-03T06:52:01Z | |
dc.date.available | 2025-09-03T06:52:01Z | |
dc.identifier.uri | https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62318 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30014 | |
dc.rights | Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ | * |
dc.subject | Δυτική κλασική μουσική | el |
dc.subject | Αρχιτεκτονική | el |
dc.subject | Αίθουσες συναυλιών | el |
dc.subject | Λυρικές σκηνές | el |
dc.subject | Χρόνος αντήχησης | el |
dc.subject | Western classical music | en |
dc.subject | Concert halls | en |
dc.subject | Opera houses | en |
dc.subject | Volume | en |
dc.subject | Reverberation time | en |
dc.title | Αναζητώντας έναν αρμονικό συντονισμό: ο διάλογος μεταξύ δυτικής κλασικής μουσικής & αρχιτεκτονικής | el |
dc.title | In search of a harmonious resonance: the dialogue between western classical music and architecture | en |
dc.type | Διάλεξη | |
heal.type | learningMaterial | el |
heal.classification | Αρχιτεκτονική | el |
heal.classification | Music and architecture | en |
heal.language | el | el |
heal.access | free | el |
heal.recordProvider | ntua | el |
heal.publicationDate | 2025-06-18 | |
heal.abstract | Η μελέτη εστιάζει στην αμφιμονοσήμαντη σχέση μεταξύ Δυτικής Κλασικής Μουσικής και Αρχιτεκτονικής. Αρχικά, επεξηγείται η ορμέμφυτη σύνδεση του μη ενισχυμένου ήχου με τον χώρο. Στη συνέχεια προτείνεται μια διπλή κατάταξη βάσει του Όγκου. Από Μουσικής πλευράς, τα μουσικά σύνολα κατατάσσονται σε μικρή, μεσαία και μεγάλη κλίμακα βάσει του αριθμού των ερμηνευτών τους. Από Αρχιτεκτονικής σκοπιάς, αφού αναφερθούν οι διαφορές των χώρων εστίασης (Αίθουσες Συναυλιών και Λυρικές Σκηνές) τονίζεται πως το μέγεθός τους πρέπει να καθορίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες των ερμηνευτών και του κοινού. Έτσι υπολογίζεται ο συνολικός όγκος των χώρων εκτύλιξης μουσικών δρώμενων για την επίτευξη του βέλτιστου ταυτόχρονου performance των δύο επιστημών. Ακολουθεί η αναφορά επιπλέον παραγόντων που επηρεάζουν τη συνολική εμπειρία, όπως μουσικές ποιότητες (clarity, spaciousness, fullness of tone, θεμιτός χρόνος αντήχησης) και αρχιτεκτονικές επιλογές (σχήμα, θέση σκηνής, επιφάνειες ανάκλασης, υλικά). Η έρευνα καταλήγει στο ότι δεν υπάρχει μια αίθουσα που εξυπηρετεί όλα τα μουσικά είδη και τις εποχές σύνθεσης, οπότε προτρέπει την χρήση ευέλικτων και προσαρμοστικών μέσων για την εξασφάλιση της βέλτιστης, κατά περίπτωση, ακουστικής ποιότητας. | el |
heal.abstract | The study focuses on the bidirectional relationship between Western Classical Music and Architecture. First, the inmate connection between unamplified sound and space is explained. Then a dual classification based on Volume is proposed. From a musical point of view, musical ensembles are classified into small, medium and large scale based on the number of performers. From an architectural point of view, after mentioning the differences between the venues (concert halls and opera houses), it is stressed that their size should be determined according to the needs of the performers and the audience. Thus, the total volume of the venues for musical events is calculated to achieve the optimal simultaneous performance of the two disciplines. This is followed by a discussion of additional factors affecting the overall experience, such as musical qualities (clarity, spaciousness, fullness of tone, optimal reverberation time) and architectural choices (shape, stage position, reflective surfaces, materials). The research concludes that there is no one hall that caters for all musical genres and eras, so it urges the use of flexible and adaptive mens to ensure optimal, case-by-case, acoustic quality. | en |
heal.tableOfContents | ΓΛΩΣΣΑΡΙ 6 1. ΟΥΒΕΡΤΟΥΡΑ 12 2. ΓΙΑΤΙ ΔΥΤΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ; 16 2.1 Απόδειξη Ορμέμφυτης Σχέσης Αρχιτεκτονικής & Μουσικής με την Πάροδο των Ετών 17 2.1.1 Προϊστορικοί Χρόνοι 17 2.1.2 Αρχαιότητα & Ύστερη Αρχαιότητα 18 2.1.3 Μεσαίωνας 21 2.1.4 Αναγέννηση 23 2.1.5 Μπαρόκ 25 2.1.6 Κλασικισμός 30 2.1.7 Ρομαντισμός 33 2.1.8 Μοντερνισμός 38 2.2 Η Φυσική του Ήχου 41 2.2.1 Το Ζήτημα της Τεχνολογικής Ενίσχυσης Ήχου 41 2.3 Κατανομή Μουσικών στον Χώρο 43 2.3.1 Mutual Hearing και Φυσιολογία του Αυτιού 44 2.3.2 Οπτική Επαφή & Κατευθυντικός Ήχος των Οργάνων 46 2.3.3 Συνολική Ισορροπία & Συνήθεις Τοποθετήσεις Καθισμάτων 53 2.3.4 Η Θέση του Μαέστρου 59 2.3.5 Το Παράδειγμα του Τραγουδιστή 60 2.4 Παγιωμένο Μουσικό Υλικό 63 2.5 Προσαρμογή στον Χώρο - Sound Pressure Level - Room Damping Index 65 3. ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ & ΧΩΡΩΝ ΒΑΣΕΙ ΟΓΚΟΥ 70 3.1 Μουσικά Είδη και Σύνολα Εστίασης & Κατάταξή τους βάσει Όγκου 71 3.1.1 Σoλιστική Μουσική 72 3.1.2 Lieder / Art Song 73 3.1.3 Μουσική Δωματίου 74 3.1.4 Κοντσέρτο 76 3.1.5 Ορχήστρα 77 3.1.6 Ορατόριο 79 3.1.7 Όπερα 80 3.2 Κατάταξη Αρχιτεκτονικών Χώρων βάσει Όγκου 88 3.2.1 Είδη Χώρων 88 3.2.2 Κατάταξη Αιθουσών Συναυλιών βάσει Όγκου 90 Μικρή Κλίμακα 90 Μεσαία/Μεγάλη Κλίμακα 98 3.2.3 Κατάταξη Λυρικών Σκηνών βάσει Όγκου 107 Μεσαία/Μεγάλη Κλίμακα 108 3.3 Η Κλίμακα από τον Ήχο στον Χώρο 119 4. ΜΟΥΣΙΚΟΙ & ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΑΝΤΗΧΗΣΗΣ & ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ 121 4.1 Μουσικοί Παράγοντες: Απαιτήσεις Εποχής 122 4.1.1 Θεμιτή Ποιότητα Ήχου ανά Εποχή 122 Μπαρόκ 122 Κλασικισμός 124 Ρομαντισμός 125 Μοντερνισμός 127 4.1.2 Θεμιτοί Χρόνοι Αντήχησης ανά Είδος & Εποχή 128 4.2 Αρχιτεκτονικοί Παράγοντες: Μια ματιά πέρα από τον Όγκο 136 4.2.1 Σχήμα Χώρου & Τοποθέτηση και Τυπολογία Σκηνής 138 Το Σχήμα 140 Ορθογωνική Κάτοψη 142 Κάτοψη Βεντάλια 148 Κάτοψη Πέταλο 154 Σχήμα Αρένας/ Οβάλ 159 Κάτοψη Αμπελώνα 161 Κάτοψη Διαμάντι 165 Ασύμμετρη Κάτοψη 169 Η Σκηνή 170 Η Θέση της Σκηνής 171 Κλασική Σκηνή 171 Κεντρική Σκηνή 172 Τυπολογία της Σκηνής 172 Επίπεδη Σκηνή (Πλαίσιο Σκηνής) 173 Ανοιχτή Σκηνή (Περιβάλλουσα Σκηνή) 173 Σκηνή Αρένα (Κεντρική Σκηνή) 174 Εκτεταμένη Σκηνή (Μεταβλητή Σκηνή) 175 4.2.2 Επιφάνειες Ανάκλασης 177 Πλευρικά Τοιχώματα 178 Θεωρεία με επαρκές Ύψος & Κάθετα Στοιχεία Τοίχων 179 Μεγάλο Ύψος Αίθουσας (Ψηλή Εσωτερική Οροφή) 180 Επίπεδο Καθισμάτων 181 Υπερυψωμένη Σκηνή 182 Ο Οπίσθιος της Σκηνής Τοίχος 183 4.2.3 Υλικά 184 Ηχοαπορροφητικά Υλικά: 185 Πορώδη ηχοαπορροφητικά υλικά: 186 Ηχοαπορροφητικά υλικά που βασίζονται στο φαινόμενο του συντονισμού: 186 Υλικά Διάχυσης: 189 Υλικά Απομόνωσης του Ήχου: 190 5. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 196 5.1 Διαγράμματα Όγκου & Συγκεντρωτικός Πίνακας 197 5.2 Άλλες Θεμιτές Ποιότητες των Χώρων Εκτύλιξης Μουσικών Δρώμενων 200 5.3 Σχεδιαστικά Συμπεράσματα, Μία Σχεδιαστική Ευκαιρία 201 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 204 | el |
heal.academicPublisher | Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής | el |
heal.fullTextAvailability | false |
Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο: