dc.contributor.author |
Γκούμας, Αναστάσιος
|
el |
dc.contributor.author |
Gkoumas, Anastasios
|
en |
dc.date.accessioned |
2025-09-04T10:05:34Z |
|
dc.date.available |
2025-09-04T10:05:34Z |
|
dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62336 |
|
dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30032 |
|
dc.rights |
Default License |
|
dc.subject |
Φρίντριχ Νίτσε |
el |
dc.subject |
Le Corbusier |
en |
dc.subject |
Υπεράνθρωπος |
el |
dc.subject |
Θέληση για δύναμη |
el |
dc.subject |
Δημιουργική καταστροφή |
el |
dc.subject |
Αρχιτεκτονική και φιλοσοφία |
el |
dc.subject |
Vers une architecture |
en |
dc.subject |
Χωρική ερμηνεία |
el |
dc.subject |
Οντολογία του χώρου |
el |
dc.subject |
Ερμηνευτική ανάλυση |
el |
dc.subject |
Εννοιολογική χαρτογράφηση |
el |
dc.subject |
Μοντερνισμός |
el |
dc.subject |
Modulor |
en |
dc.subject |
Πολιτισμική μετάβαση |
el |
dc.subject |
Death of god |
en |
dc.subject |
Will to power |
en |
dc.subject |
Creative destruction |
en |
dc.subject |
Modern architecture |
en |
dc.subject |
Philosophy and space |
en |
dc.title |
Ίχνη της φιλοσοφίας του Φρίντριχ Νίτσε στην αρχιτεκτονική του Le Corbusier |
el |
dc.title |
Traces of Friedrich Nietzsche's philosophy in the architecture of Le Corbusier |
en |
dc.type |
Διάλεξη |
|
heal.type |
learningMaterial |
el |
heal.classification |
Αρχιτεκτονικη |
el |
heal.classification |
Architecture and philosophy |
en |
heal.language |
el |
el |
heal.access |
campus |
el |
heal.recordProvider |
ntua |
el |
heal.publicationDate |
2025-07-14 |
|
heal.abstract |
Η παρούσα μελέτη επιχειρεί μία διαλεκτική διερεύνηση της ενδεχόμενης εννοιολογικής συμβατότητας μεταξύ της φιλοσοφίας του Friedrich Nietzsche και της αρχιτεκτονικής θεωρίας και πράξης του Le Corbusier. Μέσω της συστηματικής εφαρμογής μεθόδων εννοιολογικής χαρτογράφησης και ερμηνευτικής ανάλυσης, αρθρώνεται ένα θεωρητικό πλαίσιο στο οποίο η αρχιτεκτονική συγκροτείται ως φιλοσοφικός λόγος, ικανός να ενσωματώσει αξιακά και οντολογικά σχήματα της νιτσεϊκής σκέψης. Τα αρχιτεκτονικά έργα του Le Corbusier —όπως η Villa Savoye, η Unité d’Habitation, το Plan Voisin και η Chandigarh— ερμηνεύονται ως χωρικές αποτυπώσεις της «Θέλησης για Δύναμη», της έννοιας του Υπερανθρώπου και της δημιουργικής καταστροφής, στοιχείων καίριων στη φιλοσοφία του Nietzsche. Το corpus του Le Corbusier αναλύεται όχι απλώς ως προϊόν ενός μοντέρνου τεχνολογικού ορθολογισμού, αλλά ως εκδήλωση ενός υπαρξιακού σχεδιασμού που επιδιώκει την αισθητική και ηθική ανασύνταξη του υποκειμένου. Η εργασία προτείνει ότι, παρά την απουσία ρητής αναφοράς, υφίσταται μια εσωτερική συμμετρία που καθιστά την αρχιτεκτονική του Le Corbusier ένα είδος νιτσεϊκής οντολογικής μορφοποίησης. |
el |
heal.abstract |
This study undertakes a dialectical investigation into the latent conceptual consonance between Friedrich Nietzsche’s philosophy and the architectural theory and praxis of Le Corbusier. Through the integrative application of conceptual mapping and hermeneutic analysis, the research articulates a theoretical framework in which architecture is construed as a medium of philosophical discourse, capable of embodying ontological and axiological motifs from Nietzschean thought. Le Corbusier’s major architectural projects—Villa Savoye, Unité d’Habitation, the Plan Voisin, and the city of Chandigarh—are interpreted as spatial manifestations of the “Will to Power,” the Übermensch ideal, and the creative destruction of inherited forms and values. Rather than viewing Le Corbusier merely as a technocratic rationalist, the study posits his oeuvre as an existential design paradigm that aspires to reconfigure the human condition through aesthetic and spatial abstraction. While explicit references to Nietzsche are sparse in Le Corbusier’s writings, the inquiry contends that a profound, structural affinity emerges, rendering his architectural corpus a form of ontological formalization of Nietzschean philosophy. Architecture, in this context, becomes a metaphysical terrain—an enacted philosophy inscribed in space. |
en |
heal.tableOfContents |
Πίνακας περιεχομένων
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ: ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΠΕΡΑΝΘΡΩΠΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ.
1.1 Ο Le Corbusier ως «Προφήτης της σχεδιαστικής Παρακμής» της εποχής του.
1.2 Ο «Θάνατος του Θεού και ο προφήτης Ζαρατούστρα».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΙΣΜΩΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ LE CORBUSIER ΚΑΙ ΤΟΝ FRIEDRICH NIETZSCHE.
2.1 Friedrich Nietzsche. «Το μεγάλο Στύλ».
2.2 Ο Μηδενισμός στον Friedrich Nietzsche και η «θέληση για δύναμη».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ: ΔΥΟ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ. Ο LE CORBUSIER ΩΣ ΖΑΡΑΤΟΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ.
3.1 Θεός και Στυλ: Παράλληλες Καταρρεύσεις: Τα Αρχιτεκτονικά «Στυλ» ως ψεύδος στον Le Corbusier.
3.2 Ανάλυση του «λυκόφωτος» Θεού και Στυλ
3.2.1 Ο Θεός ως «ιερό ψεύδος» στον Nietzsche.
3.3 Η Μετάβαση: Από τον Μηδενισμό στην Υπέρβαση
3.3.1 Το παράδειγμα του Thomas Kuhn: πολιτισμική και τεχνολογική μετάβαση.
3.3.2 Ο θάνατος του Θεού και η αρχιτεκτονική ως πεδίο υπέρβασης.
3.4 Ο Ζαρατούστρα και ο Μηχανικός: Η Προφητεία της Μορφής
3.4.1 Ο Ζαρατούστρα ως προφήτης του Υπερανθρώπου
3.4.2 Ο Μηχανικός ως μελλοντικός αρχιτέκτονας της ανθρωπότητας.
3.5 Εγκαθιδρύοντας τον Χώρο του Υπερανθρώπου: Το Modulor ως ρυθμιστής της ανθρώπινης ύπαρξης.
3.6 Το Οντολογικό Πρόσταγμα της Μηχανής: Η σύνδεση της «μέθης» του Nietzsche με τη «λογική» του Le Corbusier.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ: ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΚΙΕΣ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ: ΤΟ ΝΙΤΣΕΪΚΟ ΊΧΝΟΣ ΣΤΟ ΈΡΓΟ ΤΟΥ LE CORBUSIER
4.1 Η Villa Savoye ως Νιτσεϊκή Προσωποποίηση της Αρχιτεκτονικής: Μια Ερμηνεία Χώρου και Ιδέας.
4.1.1 Ο Υπεράνθρωπος και η ανύψωση της Κατοίκησης
4.1.2 Η Συμβολή της Δημιουργικής Καταστροφής στο «Θάνατο» της Παραδοσιακής Κατοικίας.
4.1.3 Η Θέληση για Δύναμη ως Γεωμετρική Κατάφαση
4.1.4 Η Γεωμετρία στην Υπηρεσία του Ανθρώπου: Το Modulor και η Ενσάρκωσή του στη Villa Savoye.
4.2 Η Unité d’Habitation στη Μασσαλία ως Νιτσεϊκός Χώρος: Αρχιτεκτονική της Υπέρβασης και της Θέλησης.
4.2.1 Ο Υπεράνθρωπος του Nietzsche ως ο «Ιδανικός Κάτοικος» του Le Corbusier.
4.2.2 Η θέληση για Δύναμη ως Πράξη Χωρικής Κυριαρχίας--Η Αρχιτεκτονική ως Σώμα και Ουτοπία.
4.2.3 Πράξη Χωρικής Κυριαρχίας, η δημιουργική Καταστροφή του Παλιού Κόσμου
4.2.4 Το Σώμα ως Μέτρο: Το Modulor και η Αναγέννηση της Αναλογίας.
4.3 Plan Voisin: Το Ουτοπικό Όραμα του Le Corbusier για το Παρίσι-Το Χωρικό Μανιφέστο του Friedrich Nietzsche
4.3.1 Ο Υπεράνθρωπος Κάθετος Πολίτης υψώνεται στα 200 μέτρα.
4.3.2 Η Δημιουργική Καταστροφή ως η πιο αγνή μορφή δημιουργίας για την Απελευθέρωση του Ατόμου.
4.3.3 Η Θέληση για Δύναμη και αποκήρυξη της Παράδοσης ως αστικός σχεδιασμός. Ο Le Corbusier ως αστικός Ζαρατούστρα.
4.3.4 Ο Modulor ως Γραμματική της Μοντέρνας Μητρόπολης: Η Ενσωμάτωσή του στο Σχέδιο Plan Voisin του Le Corbusier
4.4 Η Chandigarh του Le Corbusier και η Φιλοσοφική Ηχώ του Νίτσε.
4.4.1 Ο Υπεράνθρωπος και η Πολεοδομία της Αυτοπραγμάτωσης
4.4.2 Χώρος και Ισχύς: Η Νιτσεϊκή Θέληση στην Αρχιτεκτονική της Chandigarh
4.4.3 Χτίζοντας στο Κενό: Η Chandigarh ως Σκηνή Αρχιτεκτονικής Αναδημιουργίας
4.4.4 Σκεπτόμενο Σώμα, Κατοικήσιμος Χώρος: Η Αρχιτεκτονική του Modulor στη Chandigarh
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Πρωτογενής βιβλιογραφία:
Πρωτογενής ξενόγλωσση βιβλιογραφία:
Δευτερογενής βιβλιογραφία:
Δευτερογενής ξενόγλωσση βιβλιογραφία:
Πίνακας Υπερσυνδέσμων.
Πίνακας Συντομογραφιών. |
el |
heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού |
el |
heal.fullTextAvailability |
false |
|