HEAL DSpace

Χωρικές δυνητικότητες: τρεις εκφάνσεις της ενσώματης εμπειρίας του χώρου

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Σακκούλας, Ελευθέριος el
dc.contributor.author Sakkoulas, Eleftherios en
dc.date.accessioned 2025-09-08T08:09:10Z
dc.date.available 2025-09-08T08:09:10Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62381
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Τυποποίηση στον σχεδιασμό el
dc.subject Ενσώματη εμπειρία el
dc.subject Σχέση σώματος-χώρου el
dc.subject Αισθητηριακή αντίληψη el
dc.subject Affordances el
dc.subject Social behavior en
dc.subject Design standardization en
dc.subject Embodied experience en
dc.subject Body-space relationship en
dc.subject Sensory perception en
dc.title Χωρικές δυνητικότητες: τρεις εκφάνσεις της ενσώματης εμπειρίας του χώρου el
dc.title Spatial affordances: three facets of the embodied experience of space en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Senses and sensation in architecture en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-06-19
heal.abstract Η ερευνητική αυτή εργασία επιχειρεί να ανασυνθέσει τον τρόπο με τον οποίο το ανθρώπινο σώμα, οι αισθήσεις του και οι κοινωνικές του αλληλεπιδράσεις συμμετέχουν στην αντίληψη, την κατασκευή και την εμπειρία του χώρου. Ξεκινώντας από τα ανθρωπομορφικά μοντέλα σχεδιασμού του Βιτρούβιου, του Le Corbusier και του Neufert, αναλύεται η ιστορική προσπάθεια να μετατραπεί το ανθρώπινο σώμα σε μέτρο κάθε αρχιτεκτονικής πράξης. Μέσα από αυτά τα πρότυπα διαφαίνεται μια διαχρονική φιλοδοξία: η κανονικοποίηση του σώματος, η δημιουργία ενός ουδέτερου, παγκόσμιου ανθρώπου, ικανού να “ταιριάξει” σε έναν χώρο που σχεδιάζεται τεχνικά και όχι βιωματικά. Απέναντι σε αυτήν την εργαλειακή λογική, η παρούσα εργασία προτείνει μια τριμερή αναθεώρηση του χωρικού σχεδιασμού μέσα από τη βιωμένη ενσώματη εμπειρία. Το πρώτο κεφάλαιο εστιάζει στην αισθητηριακή ανάγνωση του χώρου, αναδεικνύοντας το πώς οι αισθήσεις, πέρα από την όραση, συγκροτούν τη χωρική μνήμη, τον προσανατολισμό και την αίσθηση του «ανήκειν». Στη δεύτερη ενότητα, μέσα από τη Θεωρία των Affordances του Gibson, αναλύεται το πώς οι αντιληπτικές δυνατότητες του σώματος καθορίζουν τις εν δυνάμει δράσεις του μέσα στο περιβάλλον, μετατοπίζοντας την έμφαση από την αντικειμενική χωρική μορφή στην υποκειμενική δυνατότητα εμπλοκής. Το τρίτο κεφάλαιο εξετάζει τον χώρο ως κοινωνική κατασκευή: οι αποστάσεις, οι τρόποι συνύπαρξης, η διαχείριση του δημόσιου και ιδιωτικού, συνδέονται με κανόνες, προσδοκίες και πολιτισμικές εγγραφές. Μέσα από τους στοχασμούς των Hall, Goffman, Simmel και Sennett, αποκαλύπτεται ότι ο χώρος είναι ένα κοινωνικό κείμενο, το οποίο διαβάζεται και επιτελείται καθημερινά από τα υποκείμενα. Η εργασία αυτή δεν αποσκοπεί στην οριστική αποτύπωση του «σωστού» τρόπου σχεδιασμού, αλλά στο να θέσει ερωτήματα: Τι σημαίνει να σχεδιάζουμε για σώματα που δεν είναι ουδέτερα, που είναι έμφυλα, πολιτισμικά φορτισμένα, τεχνολογικά συνδεδεμένα; Πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε τον χώρο όχι ως αποστασιοποιημένοι μελετητές, αλλά ως συμμετέχοντες στην ίδια την εμπειρία του; Προτείνεται, τελικά, μια στροφή από τον τυποποιημένο, καθολικό άνθρωπο των μοντερνιστικών προτύπων, προς έναν ενσωματωμένο, διυποκειμενικό και δυναμικό χρήστη του χώρου, έναν άνθρωπο που δεν κατοικεί, αλλά συνδιαμορφώνει τον χώρο με το σώμα του, τις αισθήσεις του, και τις σχέσεις του με τους άλλους. el
heal.abstract This research paper attempts to reconstruct the ways in which the human body, its senses, and its social interactions participate in the perception, construction, and experience of space. Beginning with the anthropometric design models of Vitruvius, Le Corbusier, and Neufert, it analyzes the historical effort to transform the human body into the measure of all architectural practice. Through these standards emerges a timeless ambition: the standardization of the body, the creation of a neutral, universal human capable of “fitting” into a space designed technically rather than experientially. In opposition to this instrumental logic, the present study proposes a trilateral re-evaluation of spatial design through the lens of lived embodied experience. The first chapter focuses on the sensory reading of space, highlighting how the senses, beyond vision, constitute spatial memory, orientation, and the sense of belonging. The second section, drawing from Gibson’s theory of affordances, analyzes how the body’s perceptual capacities determine its potential actions within the environment, shifting the emphasis from objective spatial form to subjective potential for engagement. The third chapter examines space as a social construct: distances, modes of coexistence, and the negotiation of public and private are connected to rules, expectations, and cultural inscriptions. Through the reflections of Hall, Goffman, Simmel, and Sennett, it is revealed that space is a social text, which is read and performed daily by subjects. This research does not aim to offer a definitive depiction of the “correct” way to design, but rather to raise questions: What does it mean to design for bodies that are not neutral, but gendered, culturally encoded, technologically connected? How can we approach space not as distanced analysts, but as participants in its very experience? Ultimately, the paper proposes a shift away from the standardized, universal human of modernist models toward an embodied, intersubjective, and dynamic user of space, a human who does not merely inhabit but co-produces space through their body, their senses, and their relationships with others. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Οι παρακάτω άδειες σχετίζονται με αυτό το τεκμήριο:

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Εκτός από όπου ορίζεται κάτι διαφορετικό, αυτή η άδεια περιγράφεται ως Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα