| dc.contributor.author |
Παπαλαμπίδου, Ιόλη-Δέσποινα
|
el |
| dc.contributor.author |
Papalampidou, Ioli-Despoina
|
en |
| dc.date.accessioned |
2025-09-10T06:25:30Z |
|
| dc.date.available |
2025-09-10T06:25:30Z |
|
| dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62398 |
|
| dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30094 |
|
| dc.rights |
Default License |
|
| dc.subject |
"Βλέμμα του καλλιτέχνη" |
el |
| dc.subject |
Περιήγηση |
el |
| dc.subject |
Φαντασία |
el |
| dc.subject |
Ίχνη |
el |
| dc.subject |
Αθήνα |
el |
| dc.subject |
Μνήμη |
el |
| dc.subject |
Συνειρμός |
el |
| dc.subject |
The "artist's gaze" |
en |
| dc.subject |
Traces |
en |
| dc.subject |
Athens |
en |
| dc.title |
Down the rabbit-hole of Athens: ιχνηλατώντας το φαντασιακό αττικό τοπίο μέσα από την τέχνη |
el |
| dc.title |
Down the rabbit-hole of Athens: tracing the imaginary landscape of Athens through art |
en |
| dc.type |
Διάλεξη |
|
| heal.type |
learningMaterial |
el |
| heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
| heal.classification |
Art and architecture -- Greece -- Athens |
en |
| heal.language |
el |
el |
| heal.access |
campus |
el |
| heal.recordProvider |
ntua |
el |
| heal.publicationDate |
2025-06-23 |
|
| heal.abstract |
Τι κι αν εξερευνούσαμε την πόλη της Αθήνας υπό το "βλέμμα του καλλιτέχνη" ;Η Αθήνα μεταμορφώνεται μέσα από την δική του ματιά. Η περιπλάνησή του δεν είναι απλώς μια φυσική μετακίνηση, αλλά μια εξερεύνηση που αναδεικνύει τα καταγωγικά νήματα της πόλης μέσα στο ιστορικό της πλαίσιο. Η πόλη γίνεται ένα πεδίο όπου το παρελθόν και το παρόν συνυφαίνονται, δημιουργώντας ένα τοπίο βιωματικό και αισθητικό.
Η Αθήνα υπήρξε σταθμός στην πορεία πολλών επισκεπτών. Ένα ευρετήριο των έργων τους αναδεικνύει τα στιγμιότυπα αυτά και δημιουργεί μια αφήγηση που διατρέχει διαφορετικές ιστορικές περιόδους.
Ο επισκέπτης είτε είναι αρχιτέκτονας, είτε ζωγράφος, είτε μυθιστοριογράφος σπουδάζει τον τόπο, τον ιχνηλατεί, τον σχεδιάζει σε ένα σημειωματάριο και τη σημείωση αυτή την κουβαλά μαζί του.
Περπατώ και νοηματοδοτώ τις διάφορες ερμηνείες που έδωσαν οι σπουδαστές του αττικού τοπίου. Εστιάζω στην πόλη της Αθήνας και συγκεκριμένα αναλύω τα στοιχεία του τόπου μέσα από το βλέμμα τους.
50 έργα, 35 επισκέπτες, 9 τοποθεσίες, 1 πόλη. Ξεχωρίζω 6 από αυτούς και διαβάζω την πόλη μου μέσα από τις σημειώσεις τους. Ο Louis Kahn, o Le Corbusier, o Christian Andersen, επισκέπτονται την Αθήνα , την κατοικούν και καταγράφουν τις σκέψεις τους για τα στοιχεία του τόπου. Ο Δημήτρης Πικιώνης, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας και ο Ηλίας Δεκουλάκος την περπατούν, διαμένουν σε αυτήν και καταθέτουν επίσης τις δικές τους καταγραφές.
Η διαδρομή που ακολουθώ ιχνηλατεί τη δική τους πορεία στον χώρο. Αναζητώ τα σημεία όπου σχεδίασαν, όπου σημείωσαν τις σκέψεις τους, όπου ζωγράφισαν. Από τον λόφο του Φιλοπάππου στον λόφο της Ακρόπολης, στις στήλες Ολυμπίου Διός, στον Πύργο των Αέρηδων, στην Ερμού στην οδό Κριεζώτου. Περπατώντας στο αττικό τοπίο, μελετώ και ερμηνεύω τις σημειώσεις και τις σκέψεις τους και προσπαθώ να τις νοηματοδοτήσω.
Εγώ, όμως, βρίσκομαι στο σήμερα και η θύμηση του χώρου έχει αλλάξει. Το βλέμμα μου δεν είναι αμιγώς δικό μου. Είναι ένα βλέμμα που φέρει μέσα του όλες τις ματιές που προηγήθηκαν. Η καρδιά της πόλης πάλλεται συνεχώς. Η πόλη έχει ένα ρυθμό που ποτέ της δεν τον έχασε. Οι δρόμοι που περπατώ έχουν ήδη χαραχθεί από άλλους, οι εικόνες που αντικρίζω έχουν ήδη καταγραφεί και σχολιαστεί. Οι δρόμοι που περπατώ είναι γεμάτοι από ίχνη. Κι έτσι, γεννιέται η δική μου ματιά. Μέσω αυτής, η Αθήνα δεν είναι πλέον μόνο μια υλική πραγματικότητα, αλλά ένας ζωντανός οργανισμός, μια αέναη αφήγηση που συνεχώς εξελίσσεται. |
el |
| heal.abstract |
What if we explored the city of Athens through the "artist's gaze"?
Athens is transformed through their gaze. Their wandering is not simply a physical movement, but an exploration that highlights the ancestral threads of the city within its historical context. The city becomes a field where past and present are interwoven, creating a landscape both experiential and aesthetic.
Athens has been a pivotal stop for many visitors. An index of their works brings these moments to light and weaves a narrative that spans different historical periods.
Whether the visitor is an architect, a painter, or a novelist, they study the place, trace its contours, sketch it in a notebook, and carry that note with them.
I walk and give meaning to the various interpretations offered by those who have studied the landscape. I focus on the city of Athens and specifically analyse elements of the place through their eyes.
50 works of art, 35 visitors, 1 city.
I choose 6 of the visitors and read my city through their notes.
Louis Kahn, Le Corbusier, and Hans Christian Andersen visit Athens, dwell in it, and record their thoughts on its elements. Dimitris Pikionis, Nikos Hatzikyriakos-Ghikas, and Ilias Dekoulakos walk its streets, reside in it, and also leave behind their own records.
The route I follow retraces their path through space. I seek out the points where they sketched, where they jotted down thoughts, where they painted. From the Hill of Philopappos to the Acropolis, the Temple of Olympian Zeus, the Tower of the Winds, Ermou Street, and Kriezotou Street.
As I walk through the landscape, I study and interpret their notes and thoughts, and attempt to give them meaning.
But I, myself, exist in the present, and the memory of the space has changed. My gaze is not solely my own. It carries within it all the gazes that came before. The heart of the city pulses continuously. The city has a rhythm it has never lost.
The streets I walk have already been traced by others; the images I see have already been recorded and commented on. The roads I tread are full of traces.
And so, my own gaze is born.
Through it, Athens is no longer merely a physical reality, but a living organism, an ever-evolving narrative. |
en |
| heal.tableOfContents |
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ (σελ. 1-3)
2. «ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ» (σελ. 4-30)
(«Tο βλέμμα του καλλιτέχνη», Συνειρμός-Μνήμη-Φαντασία)
3. ΑΚΟΛΟΥΘΩΝΤΑΣ ΤΟ «ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ» (σελ. 31-35)
(Βλέπω μέσα από το «βλέμμα του καλλιτέχνη», Μεθοδολογία, Πίνακας έργων)
4. ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟ ΤΟΠΙΟ (σελ. 36-66)
5. ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΤΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ (σελ. 67-83)
6. ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (σελ. 84-101)
7. ΕΠΙΜΥΘΙΟ (σελ. 102-124)
(Βιβλιογραφία, Ευρετήριο έργων) |
el |
| heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού |
el |
| heal.fullTextAvailability |
false |
|