HEAL DSpace

Στα παιδικά μου μάτια: από τις παιδικές έγνοιες στις χωρικές ανησυχίες

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Φωτόπουλος, Μάριος el
dc.contributor.author Fotopoulos, Marios en
dc.date.accessioned 2025-09-10T06:59:10Z
dc.date.available 2025-09-10T06:59:10Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62399
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30095
dc.rights Default License
dc.subject Παιδικά μου μάτια el
dc.subject Μνήμη el
dc.subject Αναστοχασμός el
dc.subject My childhood eyes en
dc.subject Memory en
dc.subject Reflection en
dc.title Στα παιδικά μου μάτια: από τις παιδικές έγνοιες στις χωρικές ανησυχίες el
dc.title Through my childhood eyes: from childhood worries to spatial concerns en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Architecture -- Psychological aspects en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-06-20
heal.abstract Η παρούσα διάλεξη εξετάζει το πώς οι παιδικές μας εμπειρίες, οι οποίες συνδέονται με τον αρχιτεκτονικό χώρο, αποτυπώνονται στη μνήμη και το σώμα μας, συμβάλλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας μας, γεννούν έγνοιες για τον χώρο και τελικά επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο κατανοούμε και βιώνουμε την αρχιτεκτονική. Αφορμή για την έρευνα αποτέλεσε μια προσωπική, εκτεταμένη εμπειρία που ξεκίνησε το 2006, όταν οι διαρκείς δομικές αλλαγές στο οικογενειακό μας σπίτι με ώθησαν να εκφράζω σκέψεις και συναισθήματα μέσα από ζωγραφιές. Μέσα από αυτή την απροσδιόριστη, γνωστή και άγνωστη για όλους μας διαδικασία — που συμπυκνώνει σε ένα λευκό χαρτί συναισθήματα, σκέψεις, ιδέες και βιώματα. Βιώματα που φαίνεται να συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση της ταυτότητας μου, τόσο ως άνθρωπο, όσο και ως φοιτητή της αρχιτεκτονικής. Ωστόσο, η παρούσα διάλεξη δεν περιορίζεται μόνο στην καταγραφή ή την αναδρομή σε προσωπικά τεκμήρια· αποτελεί ταυτόχρονα και προϊόν ερευνητικής διαδικασίας. Μέσα από τη συλλογή υλικού (σχέδια, προφορικές μαρτυρίες, φωτογραφίες ), αλλά και την αναλυτική προσέγγιση από τους τομείς της νευροεπιστήμης και της φαινομενολογίας, επιχειρείται μια ευρύτερη κατανόηση, ερμηνεία αλλά και ανάλυση του χώρου, στον τρόπο που έχει αποτυπωθεί στην μνήμη, την καθημερινότητα και την αντίληψη μας. Ακολουθώντας αυτή την συνθετική διαδικασία ανάλυσης αναδύεται, πως ο βιωμένος χώρος εγγράφεται μέσα μας. Στόχος, να επιστρέψω στα χρόνια εκείνα με τη ματιά του σήμερα και να εντοπίσω, με τη βοήθεια της έρευνας, εκείνες τις κομβικές στιγμές όπου η εμπειρία μετατρεπόταν σε βίωμα, και το βίωμα άρχιζε να χαράζει τον τρόπο με τον οποίο κατοικώ και νοηματοδοτώ τον χώρο. Δηλαδή υπάρχει πράγματι κάτι βαθύτερο που περνά από το βίωμα, γίνεται έγνοια και, τελικά, συγκροτεί τον τρόπο με τον οποίο κατοικούμε — και αντιμετωπίζουμε τον αρχιτεκτονικό χώρο; el
heal.abstract This lecture explores how our childhood experiences, especially those connected to architectural space, are imprinted in our memory and body, shaping our personality, generating concerns about space, and ultimately influencing the way we perceive and experience architecture. The starting point for this research is a deeply personal experience that began in 2006, when constant structural changes to our family home led me to express thoughts and emotions through drawings. This undefined yet familiar process — where feelings, ideas, and memories are condensed on a blank sheet — appears to have played a key role in shaping my identity, both as a person and as an architecture student. However, this lecture is not limited to personal recollections or testimonies; it also forms part of a broader research process. Through the collection of materials (drawings, oral testimonies, photographs), as well as analytical approaches from neuroscience and phenomenology, the aim is to reach a deeper understanding and interpretation of space — particularly how it is embedded in memory, daily life, and perception. Following this synthetic method of analysis, it becomes clear that lived space is inscribed within us. The goal is to revisit those formative years through the lens of the present and, with the help of research, identify the turning points where experience transformed into memory, and memory began to shape the way I dwell in and give meaning to space. Is there something deeper, then — something that moves from lived experience to personal concern, and ultimately shapes the way we inhabit and approach architectural space? en
heal.tableOfContents Εισαγωγή:…………………………………………………………………………………………………………………8 Περίληψη ……………………………………………………………………………………….…………………………8 Υπόθεση έρευνας-Ερευνητικά ερωτήματα…………………………………………………………….……………10 Μεθοδολογία ……………………………………………………………………………………………………………12 Προοίμιο ……………………………………………………………………………………………….…………………14 1 ‘’ Ανατρέχοντας στο άλμπουμ ‘’ Ι Αναδρομή - νευρολογία ……………………………………………….… 16 - 45 2 ‘’ Γιατί αλλάζει το σπίτι μπαμπά ; ’’ Ι Φαντασία - Φαινομενολογικό βίωμα …………………………….…..46 -69 3 ‘’ Γιαγιά πότε θα παίξετε πιάνο ; ’’ Ι Ήχος -Ηχοτοπίο …………………………………………………..….….70 -79 4 ‘’ Βάλε παιδί μου γάντια ‘’ Ι Αφή……………………………………………………………………………..…80 - 103 5 ‘’ Μην τρέχετε στις σκάλες!!! ’’ Ι Κιναισθησία …………………………………………………………… 104 -117 6 ‘’ Τι θυμάσαι από τότε ; ’’ Ι Μνήμη……………………………………………………………..…..…………. 118 -129 7 ‘’ Ήρθατε και μας αλλάξατε την ζωή ! ‘’ Ι Αναστοχασμός ……………………..………………….……130 - 141 Βιβλιογραφία ………………………………………………………………………………………….…………141 -145 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής