HEAL DSpace

Οι νέοι Homines Universalis στην Ελλάδα της γενιάς του 30: εικαστικές τέχνες και λογοτεχνία

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Μαυρέα, Λυδία el
dc.contributor.author Mavrea, Lydia en
dc.date.accessioned 2025-09-10T08:43:50Z
dc.date.available 2025-09-10T08:43:50Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62404
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30100
dc.rights Default License
dc.subject Homo Universalis el
dc.subject Γενιά του τριάντα el
dc.subject Εικαστικές τέχνες el
dc.subject Λογοτεχνία el
dc.subject Visual arts en
dc.subject Literature en
dc.subject Architecture en
dc.subject Αρχιτεκτονική el
dc.title Οι νέοι Homines Universalis στην Ελλάδα της γενιάς του 30: εικαστικές τέχνες και λογοτεχνία el
dc.title The new Homines Universalis in Greece in the generation of '30s : visual arts and literature en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Artists and architects--Greece--History--20th century en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-06-20
heal.abstract Σε αυτή τη μικρή κουκκίδα γης που λέγεται Ελλάδα, μια ομάδα πνευματικών ανθρώπων, με δίψα για ζωή, για την τέχνη, για δημιουργία, με πνεύμα ανανεωτικό και φιλοπερίεργη διάθεση, συναντώνται την δεκαετία του 1930, με σκοπό, συνενώνοντας Ανατολή και Δύση, Βυζάντιο και λαϊκή παράδοση, να δώσουν ένα νέο σύγχρονο περιεχόμενο στην έννοια της Ελληνικότητας και να επανατοποθετήσουν την Ελλάδα σε σημαντική θέση στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη. Αυτό που τους ενώνει είναι η θέληση να αφήσουν τα τραύματα ενός Παγκοσμίου Πολέμου και μιας Εθνικής Καταστροφής και το ζοφερό κλίμα που γέννησε την ποίηση του Καρυωτάκη και των ιδανικών αυτοχείρων και να ατενίσουν το μέλλον με νεανικό σφρίγος και αισιοδοξία. Ο καθένας έχει το δικό του προσωπικό ύφος, το καλλιτεχνικό του ιδίωμα, που εκφράζεται με όχημα τη λέξη, το σχήμα, το χρώμα. Προσωπικότητες ανόμοιες, που τους συνδέει η φιλοπεριέργεια και η πολυσχιδής έκφραση, ίδιον του αναγεννησιακού ανθρώπου, κάνουν μέσα από το έργο τους να συνδιαλέγονται δημιουργικά ο Μακρυγιάννης με τον Θεόφιλο, τα μοντέρνα ευρωπαϊκά κινήματα με την Ανατολή και το Βυζάντιο. Οι νέοι αυτοί Homines Universalis δεν αρκούνται, στην πλειοψηφία τους, στη χρήση ενός μόνο μέσου για την διοχέτευση της υπερχειλίζουσας πνευματικότητας τους και καλλιτεχνικής τους διάθεσης: Γίνονται ταυτόχρονα ποιητές και ζωγράφοι, αρχιτέκτονες και εικαστικοί, τεχνίτες του λόγου και του χρωστήρα. Μια σπάνια, ιδιότυπη συνύπαρξη κορυφαίων πνευματικών ανθρώπων, στον ίδιο τόπο και την ίδια χρονική στιγμή. Η εκρηκτική αυτή δημιουργική διάθεση θα οδηγήσει και σε πλούσια εκδοτική δραστηριότητα:Σημαντικά καλλιτεχνικά περιοδικά θα κάνουν την εμφάνιση τους, δίνοντας βήμα σε ανθηρό δοκιμιακό λόγο και δημιουργικό διάλογο, που θα απογειώσουν την ποίηση, την πεζογραφία, την αρχιτεκτονική έκφραση, τις εικαστικές τέχνες, το θέατρο. Ο πνευματικός οίστρος συνεχίζεται, αμείωτος, μέχρι την εκπνοή της δεκαετίας και την έναρξη ενός νέου τραγικού κεφαλαίου για την ελληνική ιστορία, που ξεκινά με τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ολοκληρώνεται με το συλλογικό τραύμα του Εμφυλίου. Οι νέοι της Γενιάς του ΄30 συνεχίζουν και μετά τον πόλεμο, ο καθένας με τη δική του δημιουργική πορεία, αναπτύσσουν το προσωπικό τους ιδίωμα στο ξετύλιγμα του αιώνα. Η Γενιά του ’30 αγαπήθηκε αλλά και πολεμήθηκε από την κριτική, ίσως όσο καμία άλλη και είναι αναμφισβήτητο ότι αποτελούσε και αποτελεί πεδίο έρευνας και μελέτης, αλλά και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης και δημιουργίας όλων των επόμενων γενεών. el
heal.abstract In this small corner of the world named Greece, a group of intellectuals driven by their thirst for life, art and creation, with a spirit of renewal and a curious mind, came together during the 1930s.Their aim was to give a new, modern meaning to “Greekness” while repositioning Greece on the global cultural map, bridging East and West, Byzantium and folk culture. What connects them is their determination to heal the open wounds of the World War and the National Catastrophe, to leave behind the gloomy atmosphere that gave rise to Kariotakis’ poetry and the perfect suicides, and to gaze into the futura with vibrant energy and optimism. Each one of them possesses a unique style, their own artistic idiom expressed through words, form and color. Although they have distinct personalities, they are bound by their curiosity and multifaceted expression – traits of the Renaissance man– and manage to engage in creative dialogue, through their work, Makrygiannis with Theophilos as well as modern European movements with the East and Byzantium.These young Homines Universalis, for the most part, do not settle for using just one medium to channel their overflowing spirituality and artistic disposition. They become poets and painters, architects and visual artists, craftsmen of both words and brushes, all at once. A rare and peculiar coexistence of exceptional intellectuals, united in time and space. This explosive creative spirit will also lead to a flourishing publishing activity.Significant artistic magazines will make their appearance, giving voice to a thriving essayistic discourse and creative dialogue, which will elevate poetry, prose, architectural expression, visual arts, and theater. 9 The intellectual fervor continues unabated until the end of the decade, when a new tragic chapter in Greek history begins with World War II, culminating in the collective trauma of the Civil War.The youth of the Generation of the ‘30s (Genia tou ’30) continue even after the war, each following their own creative path, developing their personal idiom throughout the unfolding century. The Generation of the '30s was both loved and fought by critics, perhaps more than any other, and it remains, without question, a field of research and study, as well as an inexhaustible source of inspiration and creation for all following generations. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής