HEAL DSpace

Αρχιτεκτονική και επανάσταση

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Πανάρετος, Γεώργιος el
dc.contributor.author Panaretos, Georgios en
dc.date.accessioned 2025-09-11T07:26:27Z
dc.date.available 2025-09-11T07:26:27Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62416
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30112
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Κονστρουκτιβισμός el
dc.subject ΕΣΣΔ el
dc.subject Πρωτοπορία el
dc.subject OSA en
dc.subject ASNOVA en
dc.subject VKHUTEMAS en
dc.subject INKhUK en
dc.subject Ivan Leonidov en
dc.subject Αποδόμηση el
dc.subject Peter Eisenman en
dc.subject Archigram en
dc.subject OMA en
dc.subject Zaha Hadid en
dc.subject Constructivism en
dc.subject Deconstructivism en
dc.title Αρχιτεκτονική και επανάσταση el
dc.title Architecture and revolution en
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιρεκτονική el
heal.classification Architecture -- Political aspects en
heal.language en el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-06-19
heal.abstract Στόχος της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι η διερεύνηση του πλαισίου της αρχιτεκτονικής υπό το πρίσμα των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών και μεταβολών που προέκυψαν ως άμεση συνέπεια δύο επαναστάσεων. Η Ρωσική Επανάσταση του 1917 και οι εξεγέρσεις που έλαβαν χώρα τον Μάη του 1968 αποτέλεσαν κεντρομόλους δυνάμεις για τα αρχιτεκτονικά ρεύματα και τις νέες ιδέες που προέκυψαν μέσω των κοινωνικών μετασχηματισμών. Οι ιδεολογίες αυτές βασίζονται σε ένα διαφορετικό πλαίσιο, για την δημιουργία αρχιτεκτονικής, το οποίο δεν περιορίζεται σε ζητήματα κατασκευαστικά και πολεοδομικά αλλά σε ζητήματα κοινωνικά και πολιτικά. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, μέσω βιβλιογραφικής έρευνας, μελετάται αρχικά η κατάσταση στην ΕΣΣΔ πριν την επανάσταση του Οκτώβρη και έπειτα η νέα αρχιτεκτονική που έχει ως πρωταρχικό στόχο να οικοδομήσει την σοσιαλιστική πόλη, στην οποία θα κατοικούσε ο «νέος» άνθρωπος. Αναλύονται τα μέτρα που πάρθηκαν για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, οι διαφορετικές αρχιτεκτονικές ιδεολογίες καθώς και τα μέσα που αποτέλεσαν γόνιμο έδαφος για την εξέλιξη και την αναπαραγωγή των νέων ιδεών. Στο δεύτερο μέρος, μελετάται η συνέχεια της αρχιτεκτονικής μετά την δύση του μοντέρνου κινήματος και οι διαφορετικές ιδεολογίες που ξεκίνησαν να εμφανίζονται και προσπαθούσαν να επανασυνδεθούν με τις πρώτες πρωτοπορίες του 20ου αιώνα. Οι πρωτοπορίες που προέκυψαν μέσα στην δεκαετία του 1960 μπορεί να μην μοιράζονται ένα αυστηρά κοινό λεξιλόγιο παρουσιάζουν όμως, τόσο μεταξύ τους όσο και με την Ρωσική πρωτοπορία, ομοιότητες στο ευρύτερο πλαίσιο υπό το οποίο προσπαθούν να δημιουργήσουν μια νέα αρχιτεκτονική. Στο τελευταίο μέρος, εξετάζονται οι τέσσερις άξονες οι οποίοι αποτέλεσαν και το μεγαλύτερο μέρος του νέου πλαισίου που αναζητούσαν οι πρωτοπόροι. Οι τέσσερις αυτές θεματικές ενότητες αποτέλεσαν αναπόσπαστο κομμάτι των πρωτοποριών, τις καθόρισαν και δίχως αυτές ίσως οι προσπάθειες για πραγματική αλλαγή να είχαν αποδειχθεί μάταιες. el
heal.abstract The aim of this paper is to research the framework of architecture through the lens of social and political conditions and changes, which were a direct consequence of two revolutions. The Russian Revolution of 1917 and the uprisings of May 1968 acted as centripetal forces for architectural movements and the emergence of new ideas driven by social transformations. The selection of these two particular movements is not accidental, as these two avant-garde architectural approaches are closely related, with the latter being influenced by the former. These ideologies are based on a different framework for architectural creations, one that extends beyond constructional issues to encompass social and political concerns. In the first part of the paper, through bibliographic research, the situation in the USSR prior to the October Revolution is initially examined, followed by an analysis of the new architecture whose primary aim was to construct the socialist city — a city to be inhabited by the "new" human being. The measures taken to achieve this goal are analyzed, as well as the different architectural ideologies and the means that provided fertile ground for the development and reproduction of new ideas. In the second part, the evolution of architecture following the decline of the modernist movement is studied, along with the various ideologies that began to emerge, seeking to reconnect with the early 20th-century avant-gardes. Although the avant-garde movements of the 1960s may not share a strictly common vocabulary, they nonetheless exhibit similarities — both among themselves and with the Russian avant-garde — in the broader context through which they attempted to create a new form of architecture. In the final part, four key axes are examined, which formed the core of the new framework sought by the pioneers. These four thematic areas were an integral part of the avant-gardes, defined them, and without them, efforts toward real change might have proven futile. en
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού el
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα