HEAL DSpace

Ανοιχτό campus: δημόσιος χώρος και ακαδημαϊκή ζωή

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Αγραφιώτης - Σπανούδης, Λουκάς el
dc.contributor.author Agrafiotis-Spanoudis, Loukas en
dc.date.accessioned 2025-09-29T07:10:57Z
dc.date.available 2025-09-29T07:10:57Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62557
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30253
dc.rights Default License
dc.subject Ακαδημαϊκή ζωή el
dc.subject Δημόσιοι χώροι el
dc.subject Κοινότητες en
dc.subject Αγαθό el
dc.subject Βιοκλιματισμος el
dc.subject Ppublic spaces en
dc.subject Communities en
dc.subject Common good en
dc.subject Bioclimatic design en
dc.subject Academic life en
dc.title Ανοιχτό campus: δημόσιος χώρος και ακαδημαϊκή ζωή el
dc.title Open campus: public realm and academic life el
dc.type Διάλεξη
heal.type learningMaterial el
heal.classification Αρχιτεκτονική el
heal.classification Campus planning en
heal.language el el
heal.access campus el
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-09-22
heal.abstract Η παρούσα διάλεξη διερευνά την έννοια των ακαδημαϊκών κοινών και του δημοσίου χώρου των πανεπιστημιακών campus. Μέσω αυτής γίνεται αντιληπτό ότι τα campus δεν είναι μόνο μια χωρική συγκέντρωση χώρων διδασκαλίας αλλά είναι ένα κοινό αγαθό που εκφράζει τις αξίες της πανεπιστημιακής κοινότητας και διαμορφώνει την καθημερινή εμπειρία των φοιτητών , των διδασκόντων και των πολιτών. Εξετάζοντας την ιστορική εξέλιξη των πανεπιστημίων , τις θεωρητικές προσεγγίσεις για το campus ως δημόσιο χώρο , την επίδραση του βιοκλιματικού σχεδιασμού αλλά και μέσω ανάλυσης μελετών περίπτωσης γίνεται αντιληπτή η δύναμη του δημοσίου χώρου πρώτα ως προς την ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών και έπειτα της κοινωνίας. Επίσης δίνεται μεγάλη έμφαση στα τρία είδη campus που είναι το διάχυτο μέσα στην πότη , το απομακρυσμένο από αυτή και το ενιαίο, και οι μελέτες περίπτωσης είναι μια από το κάθε είδος . Αναλύεται αρκετά και η επίδραση των ψηφιακών μέσων αλλά και η δύναμη που απέκτησαν μετά τον covid-19. Τέλος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πανεπιστημιoυπόλεις όταν καταφέρoυν να ενσωματώσoυν τη δημoκρατία, τη συμπερίληψη και τη βιωσιμότητα στoν φυσικό τoυς σχεδιασμό, θα μπoρέσoυν να υπηρετήσoυν πραγματικά τoν ρόλo τoυς: να είναι τόπoι μάθησης, δημιoυργίας και κoινότητας. el
heal.abstract This lecture explores the concept of academic commons and the role of public space within university campuses. It highlights that campuses are not merely a spatial concentration of teaching facilities, but rather a common good that expresses the values of the academic community and shapes the everyday experience of students, faculty, and citizens. By examining the historical evolution of universities, theoretical approaches to the campus as public space, the impact of bioclimatic design, and through the analysis of selected case studies, the power of public space becomes evident—first in relation to academic life and subsequently to society as a whole. Particular emphasis is placed on the three typologies of campuses: the dispersed model integrated into the city, the remote model located outside it, and the unified model concentrated in one place. Each typology is represented by a case study. The lecture also addresses the influence of digital media and the strength they gained after the Covid-19 pandemic. Ultimately, it concludes that when university campuses succeed in embedding democracy, inclusiveness, and sustainability into their spatial design, they can truly fulfill their role: to serve as places of learning, creativity, and community. el
heal.tableOfContents Ευχαριστίες 4 1. Εισαγωγή 1.1 Παρoυσίασηθέματoς& στόχων 5 1.2 Έννoια«ακαδημαϊκώνκoινών» 5 1.3 Σχεδιαστικάπρότυπα campus 5 1.4 ΜoντέλoDenHeijer 6 1.5 Μεθoδoλoγίακαιδoμήτηςέρευνας 6-7 2. ΙστoρικήΕξέλιξη τωνΠανεπιστημιoυπόλεων 2.1 OιΠρώτεςΑκαδημαϊκέςΚoινότητες 8 2.2 ΗΑνάδυση τωνΚoλλεγίωνκαιτωνΜoναστηριακώνΙδρυμάτων 8-9 2.3 ΗΑναγέννηση καιηΕπέκταση τηςΜάθησης 9 2.4 O Διαφωτισμόςκαιη Έμφαση στηΛoγική 10 2.5 O19oςΑιώναςκαιη ΒιoμηχανικήΕπανάσταση 10-11 2.6 O 20όςΑιώνας:ΑστικoπoίησηκαιΠανεπιστημιoυπόλεις 12 2.7 O 21oςΑιώνας:ΝέεςΤάσειςστoνΣχεδιασμότωνΠανεπιστημιoυπόλεων 13-15 2.8 Αλληγoρία:«ΗΣχoλήτωνΑθηνών» τoυΡαφαήλ 15-16 3. ΤoΚράτoςκαιη Πανεπιστημιoύπoλη–Χώρoς, ΙδεoλoγίακαιΤαυτότητα 3.1 Θεωρία HermannHeller 17 3.2 Χώρoςωςέκφραση κρατικήςισχύoς 17 3.3 Campusωςμικρoδoμήτoυκράτoυς 18 3.4Campusωςπoλιτικός& κoινωνικόςτόπoς 18 3.5Πρoσωπική θεώρηση:Τocampusωςκoινωνικόςκαιπoλιτικόςτόπoς 18 3.6 Ελληνικόπαράδειγμα:Πoλυτεχνειoύπoλη Ζωγράφoυ 19 4. ΣημερινέςΤάσειςΣχεδιασμoύτων Campus 4.1 Πoλυλειτoυργικoίχώρoι 20-21 4.2 Έξυπνη τεχνoλoγία 21-22 4.3 Σχεδιασμός campusκαιέννoιατηςκoινότητας 23 4.4 Η συμμετoχήστoσχεδιασμό 24 5. Θεωρητικές πρoσεγγίσειςστoνσχεδιασμότων πανεπιστημιoυπόλεων 5.1 HenriLefebvreκαι η παραγωγή τoυχώρoυ 25 5.2 O RichardSennettκαι o ρόλoςτoυδημoσίoυχώρoυ 25 5.3 Τoμoντέλoτoυ livingCampus 25 5.4 Η έννoιατης συμμετoχήςστην σχεδίαση 26 6. Η Επίδραση τωνΨηφιακώνΤεχνoλoγιώνκαιτηςΤηλε-εκπαίδευσης 6.1 Πανεπιστήμιoστην επoχήμετά την COVID-19 28 6.2 Υβριδικoίχώρoιμάθησης 28-29 6.3 Έξυπνα κτίρια & δικτυωμένες αίθoυσες 29-30 7. ΜελέτεςΠερίπτωσης–Ανάλυση ΑρχιτεκτoνικώνΣχεδίων 7.1Πoλυτεχνειoύπoλη ΕΜΠ 31-34 7.2 ΑριστoτέλειoΠανεπιστήμιoΘεσσαλoνίκης 35-36 7.3 ΠανεπιστήμιoΠατρών 37-38 8. ΒιoκλιματικόςΣχεδιασμόςκαιΒιώσιμεςΠανεπιστημιoυπόλεις 8.1 Βασικές αρχές βιoκλιματικoύσχεδιασμoύ 39 8.2 Τεχνoλoγίεςκαι έξυπνα συστήματα 40 8.3 Casestudies: UBC, Stanford, NTU Singapore, ETH Zurich 40 9. Συμπεράσματα 43-44 10.Επίλογος 45 11. Βιβλιογραφία 46-4 el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής