| dc.contributor.author |
Αγραφιώτης - Σπανούδης, Λουκάς
|
el |
| dc.contributor.author |
Agrafiotis-Spanoudis, Loukas
|
en |
| dc.date.accessioned |
2025-09-29T07:10:57Z |
|
| dc.date.available |
2025-09-29T07:10:57Z |
|
| dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62557 |
|
| dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30253 |
|
| dc.rights |
Default License |
|
| dc.subject |
Ακαδημαϊκή ζωή |
el |
| dc.subject |
Δημόσιοι χώροι |
el |
| dc.subject |
Κοινότητες |
en |
| dc.subject |
Αγαθό |
el |
| dc.subject |
Βιοκλιματισμος |
el |
| dc.subject |
Ppublic spaces |
en |
| dc.subject |
Communities |
en |
| dc.subject |
Common good |
en |
| dc.subject |
Bioclimatic design |
en |
| dc.subject |
Academic life |
en |
| dc.title |
Ανοιχτό campus: δημόσιος χώρος και ακαδημαϊκή ζωή |
el |
| dc.title |
Open campus: public realm and academic life |
el |
| dc.type |
Διάλεξη |
|
| heal.type |
learningMaterial |
el |
| heal.classification |
Αρχιτεκτονική |
el |
| heal.classification |
Campus planning |
en |
| heal.language |
el |
el |
| heal.access |
campus |
el |
| heal.recordProvider |
ntua |
el |
| heal.publicationDate |
2025-09-22 |
|
| heal.abstract |
Η παρούσα διάλεξη διερευνά την έννοια των ακαδημαϊκών κοινών και του δημοσίου χώρου των πανεπιστημιακών campus. Μέσω αυτής γίνεται αντιληπτό ότι τα campus δεν είναι μόνο μια χωρική συγκέντρωση χώρων διδασκαλίας αλλά είναι ένα κοινό αγαθό που εκφράζει τις αξίες της πανεπιστημιακής κοινότητας και διαμορφώνει την καθημερινή εμπειρία των φοιτητών , των διδασκόντων και των πολιτών. Εξετάζοντας την ιστορική εξέλιξη των πανεπιστημίων , τις θεωρητικές προσεγγίσεις για το campus ως δημόσιο χώρο , την επίδραση του βιοκλιματικού σχεδιασμού αλλά και μέσω ανάλυσης μελετών περίπτωσης γίνεται αντιληπτή η δύναμη του δημοσίου χώρου πρώτα ως προς την ακαδημαϊκή ζωή των φοιτητών και έπειτα της κοινωνίας. Επίσης δίνεται μεγάλη έμφαση στα τρία είδη campus που είναι το διάχυτο μέσα στην πότη , το απομακρυσμένο από αυτή και το ενιαίο, και οι μελέτες περίπτωσης είναι μια από το κάθε είδος . Αναλύεται αρκετά και η επίδραση των ψηφιακών μέσων αλλά και η δύναμη που απέκτησαν μετά τον covid-19. Τέλος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι πανεπιστημιoυπόλεις όταν καταφέρoυν να ενσωματώσoυν τη δημoκρατία, τη συμπερίληψη και τη βιωσιμότητα στoν φυσικό τoυς σχεδιασμό, θα μπoρέσoυν να υπηρετήσoυν πραγματικά τoν ρόλo τoυς: να είναι τόπoι μάθησης, δημιoυργίας και κoινότητας. |
el |
| heal.abstract |
This lecture explores the concept of academic commons
and the role of public space within university campuses.
It highlights that campuses are not merely a spatial
concentration of teaching facilities, but rather a
common good that expresses the values of the academic
community and shapes the everyday experience of
students, faculty, and citizens. By examining the
historical evolution of universities, theoretical
approaches to the campus as public space, the impact
of bioclimatic design, and through the analysis of
selected case studies, the power of public space
becomes evident—first in relation to academic life and
subsequently to society as a whole.
Particular emphasis is placed on the three typologies of
campuses: the dispersed model integrated into the city, the remote model located outside it, and the unified
model concentrated in one place. Each typology is
represented by a case study. The lecture also addresses
the influence of digital media and the strength they
gained after the Covid-19 pandemic. Ultimately, it
concludes that when university campuses succeed in
embedding democracy, inclusiveness, and sustainability
into their spatial design, they can truly fulfill their role:
to serve as places of learning, creativity, and community. |
el |
| heal.tableOfContents |
Ευχαριστίες 4
1. Εισαγωγή
1.1 Παρoυσίασηθέματoς& στόχων 5
1.2 Έννoια«ακαδημαϊκώνκoινών» 5
1.3 Σχεδιαστικάπρότυπα campus 5
1.4 ΜoντέλoDenHeijer 6
1.5 Μεθoδoλoγίακαιδoμήτηςέρευνας 6-7
2. ΙστoρικήΕξέλιξη τωνΠανεπιστημιoυπόλεων
2.1 OιΠρώτεςΑκαδημαϊκέςΚoινότητες 8
2.2 ΗΑνάδυση τωνΚoλλεγίωνκαιτωνΜoναστηριακώνΙδρυμάτων 8-9
2.3 ΗΑναγέννηση καιηΕπέκταση τηςΜάθησης 9
2.4 O Διαφωτισμόςκαιη Έμφαση στηΛoγική 10
2.5 O19oςΑιώναςκαιη ΒιoμηχανικήΕπανάσταση 10-11
2.6 O 20όςΑιώνας:ΑστικoπoίησηκαιΠανεπιστημιoυπόλεις 12
2.7 O 21oςΑιώνας:ΝέεςΤάσειςστoνΣχεδιασμότωνΠανεπιστημιoυπόλεων 13-15
2.8 Αλληγoρία:«ΗΣχoλήτωνΑθηνών» τoυΡαφαήλ 15-16
3. ΤoΚράτoςκαιη Πανεπιστημιoύπoλη–Χώρoς, ΙδεoλoγίακαιΤαυτότητα
3.1 Θεωρία HermannHeller 17
3.2 Χώρoςωςέκφραση κρατικήςισχύoς 17
3.3 Campusωςμικρoδoμήτoυκράτoυς 18
3.4Campusωςπoλιτικός& κoινωνικόςτόπoς 18
3.5Πρoσωπική θεώρηση:Τocampusωςκoινωνικόςκαιπoλιτικόςτόπoς 18
3.6 Ελληνικόπαράδειγμα:Πoλυτεχνειoύπoλη Ζωγράφoυ 19
4. ΣημερινέςΤάσειςΣχεδιασμoύτων Campus
4.1 Πoλυλειτoυργικoίχώρoι 20-21
4.2 Έξυπνη τεχνoλoγία 21-22
4.3 Σχεδιασμός campusκαιέννoιατηςκoινότητας 23
4.4 Η συμμετoχήστoσχεδιασμό 24
5. Θεωρητικές πρoσεγγίσειςστoνσχεδιασμότων πανεπιστημιoυπόλεων
5.1 HenriLefebvreκαι η παραγωγή τoυχώρoυ 25
5.2 O RichardSennettκαι o ρόλoςτoυδημoσίoυχώρoυ 25
5.3 Τoμoντέλoτoυ livingCampus 25
5.4 Η έννoιατης συμμετoχήςστην σχεδίαση 26
6. Η Επίδραση τωνΨηφιακώνΤεχνoλoγιώνκαιτηςΤηλε-εκπαίδευσης
6.1 Πανεπιστήμιoστην επoχήμετά την COVID-19 28
6.2 Υβριδικoίχώρoιμάθησης 28-29
6.3 Έξυπνα κτίρια & δικτυωμένες αίθoυσες 29-30
7. ΜελέτεςΠερίπτωσης–Ανάλυση ΑρχιτεκτoνικώνΣχεδίων
7.1Πoλυτεχνειoύπoλη ΕΜΠ 31-34
7.2 ΑριστoτέλειoΠανεπιστήμιoΘεσσαλoνίκης 35-36
7.3 ΠανεπιστήμιoΠατρών 37-38
8. ΒιoκλιματικόςΣχεδιασμόςκαιΒιώσιμεςΠανεπιστημιoυπόλεις
8.1 Βασικές αρχές βιoκλιματικoύσχεδιασμoύ 39
8.2 Τεχνoλoγίεςκαι έξυπνα συστήματα 40
8.3 Casestudies: UBC, Stanford, NTU Singapore, ETH Zurich 40
9. Συμπεράσματα 43-44
10.Επίλογος 45
11. Βιβλιογραφία 46-4 |
el |
| heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Τομέας Πολεοδομίας και Χωροταξίας |
el |
| heal.fullTextAvailability |
false |
|