HEAL DSpace

‟Μελέτη Σκοπιμότητας και Εφοδιαστικής Αλυσίδας για την Εφαρμογή Πράσινης Μεθανόλης στην Ελληνική Ακτοπλοΐα: Το Δρομολόγιο Πειραιάς-Χίος-Λέσβος”

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Στεργίου, Ηλίας el
dc.contributor.author Stergiou, Ilias en
dc.date.accessioned 2025-11-13T08:37:18Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62864
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30560
dc.rights Default License
dc.subject Βιωσιμότητα επένδυσης el
dc.subject Εκπομπές CO2 el
dc.subject Μετασκευή πλοίου el
dc.subject Περιβαλλοντική αξιολόγηση el
dc.subject Πράσινη μεθανόλη el
dc.subject τεχνο-οικονομική ανάλυση. el
dc.subject Ship construction en
dc.subject Green methanol en
dc.title ‟Μελέτη Σκοπιμότητας και Εφοδιαστικής Αλυσίδας για την Εφαρμογή Πράσινης Μεθανόλης στην Ελληνική Ακτοπλοΐα: Το Δρομολόγιο Πειραιάς-Χίος-Λέσβος” el
dc.contributor.department Μελέτης Πλοίου και Θαλασσίων Μεταφορών el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Ναυπηγική el
heal.dateAvailable 2026-11-12T22:00:00Z
heal.language el
heal.access embargo
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-06-25
heal.abstract Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τη σκοπιμότητα και την εφαρμογή της πράσινης μεθανόλης ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με επίκεντρο τη γραμμή Πειραιάς–Χίος–Λέσβος. Η εργασία αναδεικνύει την επιτακτική ανάγκη για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη ναυτιλία, δεδομένου ότι ο τομέας αυτός ευθύνεται για περίπου 2,9% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO₂). Στο πλαίσιο αυτό, διεθνείς οργανισμοί όπως ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν θέσει φιλόδοξους στόχους για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, ενισχύοντας τη ζήτηση για βιώσιμες και περιβαλλοντικά φιλικές εναλλακτικές λύσεις καυσίμων. Αρχικά, παρουσιάζονται αναλυτικά τα χαρακτηριστικά και οι μέθοδοι παραγωγής της μεθανόλης, με έμφαση στην πράσινη μεθανόλη, η οποία παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Ακολουθεί ανάλυση του θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου για την προώθηση της χρήσης πράσινων καυσίμων, με ειδική αναφορά σε διεθνείς και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες όπως η Σύμβαση-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή (UNFCCC), η Συμφωνία των Παρισίων, το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) και η πρωτοβουλία FuelEU Maritime.Στη συνέχεια, εξετάζονται οι ιδιαιτερότητες και οι επιχειρησιακές απαιτήσεις της ακτοπλοϊκής γραμμής Πειραιάς–Χίος–Λέσβος, καθώς και οι δυνατότητες ενσωμάτωσης της πράσινης μεθανόλης στο υφιστάμενο δρομολόγιο. Ακολουθεί αναλυτική παρουσίαση των τεχνικών χαρακτηριστικών του υπό-μελέτη πλοίου, το οποίο αρχικά λειτουργεί με συμβατικά καύσιμα, και αξιολόγηση των αναγκαίων μετασκευών για τη μετάβαση σε καύση πράσινης μεθανόλης. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην τεχνοοικονομική ανάλυση δύο σεναρίων επένδυσης. Το πρώτο σενάριο αφορά μετασκευή που επιτρέπει την καύση καυσίμου αποτελούμενου από 40% πράσινη μεθανόλη και 60% MDO, αξιοποιώντας τις υφιστάμενες μηχανές και τεχνολογία του πλοίου. Το δεύτερο σενάριο αφορά ένα πλήρως αναβαθμισμένο σύστημα πρόωσης, το οποίο επιτρέπει την καύση 95% πράσινης μεθανόλης και 5% MDO, βασιζόμενο σε νέες τεχνολογίες και εκτενέστερες παρεμβάσεις στο σύνολο του μηχανολογικού εξοπλισμού. Η ανάλυση περιλαμβάνει: κατανάλωση καυσίμου, εκπομπές CO₂, απαιτούμενες κεφαλαιουχικές δαπάνες (CAPEX) και αξιολόγηση της οικονομικής βιωσιμότητας μέσω των δεικτών NPV και IRR. Τέλος, παρουσιάζεται συγκριτική αξιολόγηση των περιβαλλοντικών και οικονομικών επιπτώσεων πριν και μετά τη μετασκευή, υποστηριζόμενη από σειρά περιπτωσιολογικών μελετών. el
heal.abstract 5 Abstract This diploma thesis investigates the feasibility and implementation of green methanol as an alternative marine fuel in the Greek coastal shipping sector, with a focus on the Piraeus– Chios–Lesvos route. The study highlights the urgent need to reduce greenhouse gas emissions in shipping, as this sector is responsible for approximately 2.9% of global carbon dioxide (CO₂) emissions. In this context, international organizations such as the International Maritime Organization (IMO) and the European Union have set ambitious targets for the decarbonization of shipping, increasing the demand for sustainable and environmentally friendly fuel alternatives. The thesis begins with a detailed presentation of the characteristics and production methods of methanol, with a particular focus on green methanol produced from renewable sources. This is followed by an analysis of the institutional and regulatory framework promoting the use of green fuels, with specific reference to international and European initiatives such as the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), the Paris Agreement, the European Union Emissions Trading System (EU ETS), and the FuelEU Maritime initiative.The study then examines the specific characteristics and operational requirements of the Piraeus–Chios– Lesvos ferry route and the potential for integrating green methanol into the existing service. A detailed presentation of the technical characteristics of the vessel under study— originally operating on conventional fuels—is provided, along with an assessment of the necessary retrofits required for the transition to green methanol combustion. Particular emphasis is placed on the techno-economic analysis of two investment scenarios. The first scenario involves a retrofit enabling the use of a fuel blend consisting of 40% green methanol and 60% marine diesel oil (MDO), utilizing the vessel’s existing engines and technology. The second scenario involves a fully upgraded propulsion system that allows for the use of 95% green methanol and 5% MDO, based on new technologies and more extensive modifications to the vessel’s mechanical systems. The analysis includes fuel consumption, CO₂ emissions, required capital expenditures (CAPEX), and an evaluation of economic viability using NPV and IRR indicators. Finally, a comparative assessment of the environmental and economic impacts before and after the retrofit is presented, supported by a series of case studies en
heal.advisorName Λυρίδης, Δημήτριος
heal.committeeMemberName Βεντίκος, Νικόλαος
heal.committeeMemberName Μπαρδης, Κωνσταντίνος
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Τομέας Μελέτης Πλοίου και Θαλάσσιων Μεταφορών. Εργαστήριο Μελέτης Πλοίου el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 158
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής