HEAL DSpace

Ο ρόλος των άυλων περιουσιακών στοιχείων στην καινοτομική επίδοση των επιχειρήσεων: διαφοροποίηση ανάμεσα σε τεχνολογικού και μη-τεχνολογικού χαρακτήρα άυλα περιουσιακά στοιχεία

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.author Τσαλαματάς, Χαράλαμπος el
dc.contributor.author Tsalamatas, Charalampos en
dc.date.accessioned 2025-11-14T12:12:44Z
dc.date.available 2025-11-14T12:12:44Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62894
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30590
dc.rights Default License
dc.subject Άυλα περιουσιακά στοιχεία el
dc.subject Καινοτομία el
dc.subject Επιχειρήσεις el
dc.subject Οικονομία el
dc.subject Επενδύσεις el
dc.subject Έρευνα και ανάπτυξη el
dc.subject Λογισμικό και βάσεις δεδομένων el
dc.subject Σχεδιασμός el
dc.subject Εκπαίδευση των εργαζομένων el
dc.subject Βελτίωση της οργάνωσης και των επιχειρησιακών διαδικασιών el
dc.subject Ενίσχυση της φήμης και της εταιρικής εικόνας el
dc.subject Επιχειρησιακή καινοτομία el
dc.subject Intangible assets en
dc.subject Businesses en
dc.subject Intangibles en
dc.subject Innovation en
dc.subject Economy en
dc.subject Investment en
dc.subject Research and development en
dc.subject Software and databases en
dc.subject Design en
dc.subject Employer funded training en
dc.subject Organization / business process improvement en
dc.subject Reputation and branding en
dc.subject Business innovation en
dc.title Ο ρόλος των άυλων περιουσιακών στοιχείων στην καινοτομική επίδοση των επιχειρήσεων: διαφοροποίηση ανάμεσα σε τεχνολογικού και μη-τεχνολογικού χαρακτήρα άυλα περιουσιακά στοιχεία el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Βιομηχανική & Ενεργειακή Οικονομία el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-02-20
heal.abstract Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το πώς τα άυλα περιουσιακά στοιχεία επηρεάζουν την καινοτομική επίδοση των επιχειρήσεων. Τα άυλα περιουσιακά στοιχεία αποτελούν πλέον θεμελιώδες στοιχείο των σύγχρονων οικονομιών, οι οποίες βασίζονται κυρίως στη γνώση. Προκύπτουν, όμως και κάποια βασικά προβλήματα ως προς τον ορισμό και τη μέτρηση των άυλων περιουσιακών στοιχείων. Αυτή την ασάφεια προσπάθησε να λύσει η μεγάλης κλίμακας έρευνα πεδίου στην οποία βασίστηκε η συγκεκριμένη εργασία, η οποία διενεργήθηκε σε επτά χώρες της Ευρώπης και που, μεταξύ άλλων, μελετήθηκαν οι επενδύσεις των επιχειρήσεων σε έξι πολύ συγκεκριμένες κατηγορίες άυλων περιουσιακών στοιχείων τεχνολογικού (έρευνα και ανάπτυξη, λογισμικό και βάσεις δεδομένων, design) και μη τεχνολογικού χαρακτήρα (εκπαίδευση των εργαζομένων, βελτίωση της οργάνωσης και των επιχειρησιακών διαδικασιών, ενίσχυση της φήμης και της εταιρικής εικόνας), και στο πώς αυτές επηρεάζουν την επιχειρησιακή καινοτομία. Τα αποτελέσματα που προκύπτουν δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων επενδύουν πλέον σε άυλα περιουσιακά στοιχεία τόσο τεχνολογικού όσο και μη τεχνολογικού χαρακτήρα. Ακόμη οι επιχειρήσεις που καινοτομούν αποτελούν ένα μεγάλο μέρος του δείγματος που εξετάστηκε, με τις περισσότερες να εισάγουν καινοτομίες προϊόντος. Αποδεικνύεται ότι υπάρχει άμεση συσχέτιση των επενδύσεων σε άυλα περιουσιακά στοιχεία με την καινοτομία. Εξετάζονται δύο διαφορετικά είδη καινοτομίας, η καινοτομία προϊόντος (καινοτομία αγαθού ή υπηρεσίας) και η καινοτομία επιχειρησιακής διαδικασίας (καινοτομία παραγωγικής διαδικασίας, μάρκετινγκ ή οργανωσιακή καινοτομία). Η καινοτομία προϊόντος επηρεάζεται κυρίως από τις επενδύσεις σε άυλα περιουσιακά στοιχεία τεχνολογικού χαρακτήρα, ενώ η καινοτομία επιχειρησιακής διαδικασίας επηρεάζεται τόσο από άυλα περιουσιακά στοιχεία τεχνολογικού χαρακτήρα, όσο και από μη τεχνολογικού. Οι επιχειρήσεις που συνδυάζουν άυλα περιουσιακά στοιχεία καινοτομούν πιο αποτελεσματικά και σε μεγαλύτερη κλίμακα, επωφελούμενες από τις συνέργειες αυτών. Ακόμη, τα άυλα περιουσιακά στοιχεία τεχνολογικού και μη τεχνολογικού χαρακτήρα φαίνεται να ασκούν παρόμοια επιρροή στην ταυτόχρονη υιοθέτηση πολλαπλών τύπων καινοτομίας. Τέλος το μερίδιο των εσόδων από καινοτομία προϊόντος στο συνολικό κύκλο εργασιών μιας επιχείρησης παρουσιάζει αυξητική τάση όταν γίνονται επενδύσεις σε άυλα περιουσιακά στοιχεία τεχνολογικού χαρακτήρα. el
heal.abstract This thesis examines how intangible assets affect the innovative performance of businesses. Intangible assets are a fundamental element of modern economies, which are mainly based on knowledge. However, certain fundamental challenges arise regarding the definition and measurement of intangible assets. This study aimed to resolve this ambiguity through large-scale field research, which was carried out in seven European countries and which, among other things, studied the investments of businesses in six very specific categories of technological (research and development, software and databases, design) and non-technological (employer funded training, organization/ business process improvement, reputation and branding) intangible assets, and how these affect business innovation. The results obtained show that a large percentage of businesses now invest in both technological and non-technological intangible assets. Furthermore, a significant portion of the sample consists of businesses that innovate, with most of them introducing product innovations. It is shown that there is a direct correlation between investments in intangible assets and innovation. Two different types of innovation are examined: product innovation (goods or service innovation) and business process innovation (production process, marketing or organizational innovation). Product innovation is mainly influenced by investments in technological intangible assets, while business process innovation is influenced by both technological and non-technological intangible assets. Companies that integrate both technological and non-technological intangible assets innovate more effectively and on a larger scale, leveraging their synergies. Furthermore, technological and non-technological intangible assets appear to have a similar influence on the simultaneous adoption of multiple types of innovation. Finally, the share of revenue from product innovation in the total turnover of a company shows an increasing trend when investments are made in technological intangible assets. en
heal.advisorName Πρωτόγερου, Αιμιλία el
heal.committeeMemberName Τσακανίκας, Άγγελος el
heal.committeeMemberName Αργυρούσης, Χρήστος el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Ανάλυσης, Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Διεργασιών και Συστημάτων (ΙΙ) el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 95 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής