| dc.contributor.author |
Τσαλαματάς, Χαράλαμπος
|
el |
| dc.contributor.author |
Tsalamatas, Charalampos
|
en |
| dc.date.accessioned |
2025-11-14T12:12:44Z |
|
| dc.date.available |
2025-11-14T12:12:44Z |
|
| dc.identifier.uri |
https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62894 |
|
| dc.identifier.uri |
http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30590 |
|
| dc.rights |
Default License |
|
| dc.subject |
Άυλα περιουσιακά στοιχεία |
el |
| dc.subject |
Καινοτομία |
el |
| dc.subject |
Επιχειρήσεις |
el |
| dc.subject |
Οικονομία |
el |
| dc.subject |
Επενδύσεις |
el |
| dc.subject |
Έρευνα και ανάπτυξη |
el |
| dc.subject |
Λογισμικό και βάσεις δεδομένων |
el |
| dc.subject |
Σχεδιασμός |
el |
| dc.subject |
Εκπαίδευση των εργαζομένων |
el |
| dc.subject |
Βελτίωση της οργάνωσης και των επιχειρησιακών διαδικασιών |
el |
| dc.subject |
Ενίσχυση της φήμης και της εταιρικής εικόνας |
el |
| dc.subject |
Επιχειρησιακή καινοτομία |
el |
| dc.subject |
Intangible assets |
en |
| dc.subject |
Businesses |
en |
| dc.subject |
Intangibles |
en |
| dc.subject |
Innovation |
en |
| dc.subject |
Economy |
en |
| dc.subject |
Investment |
en |
| dc.subject |
Research and development |
en |
| dc.subject |
Software and databases |
en |
| dc.subject |
Design |
en |
| dc.subject |
Employer funded training |
en |
| dc.subject |
Organization / business process improvement |
en |
| dc.subject |
Reputation and branding |
en |
| dc.subject |
Business innovation |
en |
| dc.title |
Ο ρόλος των άυλων περιουσιακών στοιχείων στην καινοτομική
επίδοση των επιχειρήσεων: διαφοροποίηση ανάμεσα σε
τεχνολογικού και μη-τεχνολογικού χαρακτήρα άυλα
περιουσιακά στοιχεία |
el |
| heal.type |
bachelorThesis |
|
| heal.classification |
Βιομηχανική & Ενεργειακή Οικονομία |
el |
| heal.language |
el |
|
| heal.access |
free |
|
| heal.recordProvider |
ntua |
el |
| heal.publicationDate |
2025-02-20 |
|
| heal.abstract |
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει το πώς τα άυλα περιουσιακά στοιχεία
επηρεάζουν την καινοτομική επίδοση των επιχειρήσεων. Τα άυλα περιουσιακά στοιχεία
αποτελούν πλέον θεμελιώδες στοιχείο των σύγχρονων οικονομιών, οι οποίες βασίζονται
κυρίως στη γνώση. Προκύπτουν, όμως και κάποια βασικά προβλήματα ως προς τον
ορισμό και τη μέτρηση των άυλων περιουσιακών στοιχείων. Αυτή την ασάφεια
προσπάθησε να λύσει η μεγάλης κλίμακας έρευνα πεδίου στην οποία βασίστηκε η
συγκεκριμένη εργασία, η οποία διενεργήθηκε σε επτά χώρες της Ευρώπης και που,
μεταξύ άλλων, μελετήθηκαν οι επενδύσεις των επιχειρήσεων σε έξι πολύ συγκεκριμένες
κατηγορίες άυλων περιουσιακών στοιχείων τεχνολογικού (έρευνα και ανάπτυξη,
λογισμικό και βάσεις δεδομένων, design) και μη τεχνολογικού χαρακτήρα (εκπαίδευση
των εργαζομένων, βελτίωση της οργάνωσης και των επιχειρησιακών διαδικασιών,
ενίσχυση της φήμης και της εταιρικής εικόνας), και στο πώς αυτές επηρεάζουν την
επιχειρησιακή καινοτομία.
Τα αποτελέσματα που προκύπτουν δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων
επενδύουν πλέον σε άυλα περιουσιακά στοιχεία τόσο τεχνολογικού όσο και μη
τεχνολογικού χαρακτήρα. Ακόμη οι επιχειρήσεις που καινοτομούν αποτελούν ένα
μεγάλο μέρος του δείγματος που εξετάστηκε, με τις περισσότερες να εισάγουν
καινοτομίες προϊόντος. Αποδεικνύεται ότι υπάρχει άμεση συσχέτιση των επενδύσεων σε
άυλα περιουσιακά στοιχεία με την καινοτομία. Εξετάζονται δύο διαφορετικά είδη
καινοτομίας, η καινοτομία προϊόντος (καινοτομία αγαθού ή υπηρεσίας) και η καινοτομία
επιχειρησιακής διαδικασίας (καινοτομία παραγωγικής διαδικασίας, μάρκετινγκ ή
οργανωσιακή καινοτομία). Η καινοτομία προϊόντος επηρεάζεται κυρίως από τις
επενδύσεις σε άυλα περιουσιακά στοιχεία τεχνολογικού χαρακτήρα, ενώ η καινοτομία
επιχειρησιακής διαδικασίας επηρεάζεται τόσο από άυλα περιουσιακά στοιχεία
τεχνολογικού χαρακτήρα, όσο και από μη τεχνολογικού. Οι επιχειρήσεις που συνδυάζουν
άυλα περιουσιακά στοιχεία καινοτομούν πιο αποτελεσματικά και σε μεγαλύτερη
κλίμακα, επωφελούμενες από τις συνέργειες αυτών. Ακόμη, τα άυλα περιουσιακά
στοιχεία τεχνολογικού και μη τεχνολογικού χαρακτήρα φαίνεται να ασκούν παρόμοια
επιρροή στην ταυτόχρονη υιοθέτηση πολλαπλών τύπων καινοτομίας. Τέλος το μερίδιο
των εσόδων από καινοτομία προϊόντος στο συνολικό κύκλο εργασιών μιας επιχείρησης
παρουσιάζει αυξητική τάση όταν γίνονται επενδύσεις σε άυλα περιουσιακά στοιχεία
τεχνολογικού χαρακτήρα. |
el |
| heal.abstract |
This thesis examines how intangible assets affect the innovative performance of
businesses. Intangible assets are a fundamental element of modern economies, which are
mainly based on knowledge. However, certain fundamental challenges arise regarding the
definition and measurement of intangible assets. This study aimed to resolve this
ambiguity through large-scale field research, which was carried out in seven European
countries and which, among other things, studied the investments of businesses in six
very specific categories of technological (research and development, software and
databases, design) and non-technological (employer funded training, organization/
business process improvement, reputation and branding) intangible assets, and how these
affect business innovation.
The results obtained show that a large percentage of businesses now invest in both
technological and non-technological intangible assets. Furthermore, a significant portion
of the sample consists of businesses that innovate, with most of them introducing product
innovations. It is shown that there is a direct correlation between investments in
intangible assets and innovation. Two different types of innovation are examined: product
innovation (goods or service innovation) and business process innovation (production
process, marketing or organizational innovation). Product innovation is mainly influenced
by investments in technological intangible assets, while business process innovation is
influenced by both technological and non-technological intangible assets. Companies that
integrate both technological and non-technological intangible assets innovate more
effectively and on a larger scale, leveraging their synergies. Furthermore, technological
and non-technological intangible assets appear to have a similar influence on the
simultaneous adoption of multiple types of innovation. Finally, the share of revenue from
product innovation in the total turnover of a company shows an increasing trend when
investments are made in technological intangible assets. |
en |
| heal.advisorName |
Πρωτόγερου, Αιμιλία |
el |
| heal.committeeMemberName |
Τσακανίκας, Άγγελος |
el |
| heal.committeeMemberName |
Αργυρούσης, Χρήστος |
el |
| heal.academicPublisher |
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Ανάλυσης, Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Διεργασιών και Συστημάτων (ΙΙ) |
el |
| heal.academicPublisherID |
ntua |
|
| heal.numberOfPages |
95 σ. |
el |
| heal.fullTextAvailability |
false |
|