HEAL DSpace

Πρόβλεψη της οδηγικής συμπεριφοράς με δεδομένα από διαφορετικές χώρες και χρήση τεχνικών μηχανικής μάθησης

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ρούκος, Γιάννης el
dc.contributor.author Roukos, Giannis en
dc.date.accessioned 2025-11-20T13:00:06Z
dc.date.available 2025-11-20T13:00:06Z
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/62916
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.30612
dc.rights Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/gr/ *
dc.subject Ανάλυση οδηγικής συμπεριφοράς el
dc.subject Πρόβλεψη ατυχημάτων el
dc.subject Μηχανική μάθηση el
dc.subject Βαθιά μάθηση el
dc.subject Μέθοδος SHAP el
dc.subject Driving behavior analysis en
dc.subject Real-time accident prediction en
dc.subject Machine learning en
dc.subject Deep learning en
dc.subject SHAP method en
dc.title Πρόβλεψη της οδηγικής συμπεριφοράς με δεδομένα από διαφορετικές χώρες και χρήση τεχνικών μηχανικής μάθησης el
heal.type bachelorThesis
heal.classification Οδική Ασφάλεια el
heal.language el
heal.access free
heal.recordProvider ntua el
heal.publicationDate 2025-03-21
heal.abstract Στόχο της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας αποτελεί η ανάπτυξη μοντέλων ταξινόμησης για την αναγνώριση της επικίνδυνης συμπεριφοράς του οδηγού και την κατάταξη της σε τρία διαφορετικά επίπεδα ασφαλείας. Για τον σκοπό αυτό, συγκεντρώθηκαν πολύτιμα δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των οδηγών μέσω ενός πειράματος οδήγησης που πραγματοποιήθηκε σε πραγματικές συνθήκες στο Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο. Σε πρώτη ανάλυση υπολογίστηκε η σημαντικότητα των μεταβλητών με τον αλγόριθμο “Τυχαίου Δάσους”, με βάση την οποία επιλέχθηκαν εννιά μεταβλητές εισόδου που αξιοποιήθηκαν στη συνέχεια στις περαιτέρω αναλύσεις. Στη συνέχεια, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανισορροπίας δεδομένων εφαρμόστηκε η μέθοδος υπερδειγματοληψίας SMOTE. Με την ολοκλήρωση των δύο παραπάνω βημάτων, αναπτύχθηκαν τέσσερις αλγόριθμοι ταξινόμησης της οδηγικής συμπεριφοράς, για τους οποίους υπολογίστηκαν οι Μήτρες Σύγχυσης και στη συνέχεια έγινε σύγκριση των μετρικών αξιολόγησης τους. Έπειτα, εξετάστηκαν οι τιμές SHAP για να κατανοηθεί περαιτέρω η επιρροή της κάθε μεταβλητής εισόδου που επιλέχθηκε. Με αυτόν τον τρόπο, υπολογίστηκε η μέση σημαντικότητα SHAP, όπου και επιλέχθηκαν τα μοντέλα CatBoost και LightGBM ως αποτελεσματικότερα. Τέλος, αποτυπώθηκε η σημαντικότητα των μεταβλητών για τα δύο επιλεχθέντα μοντέλα μέσω της μεθόδου SHAP για τα τρία επίπεδα ασφαλείας και αναλύθηκε ξεχωριστά η επιρροή της κάθε μεταβλητής στην αλλαγή του επιπέδου ασφαλείας. Η μέση ταχύτητα του οχήματος υπολογίστηκε ως η σημαντικότερη μεταβλητή, ενώ τα απότομα περιστατικά οδήγησης, τόσο της απότομης επιτάχυνσης, όσο και του απότομου φρεναρίσματος, αποδείχτηκε πως επηρεάζουν σημαντικά την κατάταξη της οδηγικής συμπεριφοράς ως επικίνδυνη. el
heal.advisorName Γιαννής, Γιώργος el
heal.committeeMemberName Γιαννής, Γιώργος el
heal.committeeMemberName Βλαχογιάννη, Ελένη el
heal.committeeMemberName Παπαδημητρίου, Ελεονώρα el
heal.academicPublisher Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Πολιτικών Μηχανικών. Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής el
heal.academicPublisherID ntua
heal.numberOfPages 101 σ. el
heal.fullTextAvailability false


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα Except where otherwise noted, this item's license is described as Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα