HEAL DSpace

Μη καταστρεπτικός προσιορισμός και ταυτοποίση των πιγμένων σε ιστορικές τοιχογραφίες με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisor Κουή, Μαρία el
dc.contributor.author Ντούτση, Ιωάννα Χ. el
dc.contributor.author Ntoutsi, Ioanna C. en
dc.date.accessioned 2013-03-15T11:02:55Z
dc.date.available 2013-03-15T11:02:55Z
dc.date.copyright 2013-03-13 -
dc.date.issued 2013-03-15
dc.date.submitted 2013-03-13 -
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/7798
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.3706
dc.description 116 σ. el
dc.description.abstract Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο μη καταστρεπτικός προσδιορισμός και ταυτοποίηση των πιγμέντων σε ιστορικές τοιχογραφίες, με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων. Για το σκοπό αυτό, μελετήθηκε ο βυζαντινός τοιχογραφικός διάκοσμος του Ιερού Ναού της Θεοτόκου που είναι κτισμένος στον οικισμό Μέρωνα Αμαρίου του Νομού Ρεθύμνου Κρήτης, ο οποίος χρονολογείται στο β΄ μισό του 14ου αιώνα και παρουσιάζει ιδιαίτερα μεγάλη ιστορική και καλλιτεχνική αξία. Λόγω της μεγάλης ιστορικής και αρχαιολογικής αξίας των τοιχογραφιών αυτών επετράπη από την 28η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (ΕΒΑ) Ρεθύμνου του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού περιορισμένη δειγματοληψία (μεγέθους της τάξης του 1-2 χιλιοστών). Για την μελέτη αυτή και υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του κ. Μιχάλη Τρουλλινού, Συντηρητή Αρχαιοτήτων και Προϊστάμενου Συντήρησης της 28ης ΕΒΑ Ρεθύμνου, ελήφθησαν συνολικά 7 δείγματα από τον ναό, μεγέθους 1-2 χιλιοστών, τα οποία φέρουν τις εξής αποχρώσεις: κεραμιδί-κόκκινο, φωτεινό κόκκινο, κίτρινο, σκούρο καφέ-μπορντό, μαύρο, λευκό και πράσινο. Για την εξέταση των ληφθέντων δειγμάτων, εφαρμόστηκαν οι αναλυτικές μέθοδοι της Ηλεκτρονικής Μικροσκοπίας Σάρωσης με Φασματοφωτόμετρο Ενεργειακής Διασποράς Ακτίνων Χ (ESEM–EDX) και της Φασματοσκοπίας Υπερύθρου με Μετασχηματισμό Fourier με Αποσβένουσα Ολική Ανάκλαση (ATR-FTIR), με στόχο την ανάλυση της στοιχειακής σύστασης και το χαρακτηρισμό της μοριακής δομής των πιγμέντων. Η επιλογή των μεθόδων έγινε με βάση το περιορισμένο μέγεθος δειγμάτων. Τα πειραματικά αποτελέσματα που προέκυψαν έδειξαν ότι για την παραγωγή των υπό εξέταση χρωματικών εντυπώσεων των τοιχογραφιών ο ζωγράφος του Μέρωνα χρησιμοποίησε τα εξής πιγμέντα: κόκκινη ώχρα με βασικό συστατικό τον αιματίτη, κιννάβαρι, κίτρινη ώχρα, πράσινη γη με τη μορφή του σελαδονίτη, άμορφο άνθρακα φυτικής προέλευσης και ασβεστίτη, με κατά περίπτωση ανάμειξη πιγμέντων για την απόδοση των επιθυμητών τόνων. Επιπλέον, η παρουσία ασβεστίτη και οργανικού συνδετικού υλικού σε όλα τα δείγματα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι για τις υπό εξέταση τοιχογραφίες εφαρμόστηκαν οι τεχνικές fresco και secco. iv Τα αποτελέσματα που προέκυψαν επιβεβαιώνουν ότι η Ηλεκτρονική Μικροσκοπία Σάρωσης με Φασματοφωτόμετρο Ενεργειακής Διασποράς Ακτίνων Χ (ESEM–EDX) και η Φασματοσκοπία Υπερύθρου με Μετασχηματισμό Fourier με Αποσβένουσα Ολική Ανάκλαση (ATR-FTIR), αποτελούν κατάλληλες μη καταστρεπτικές τεχνικές για την ταυτοποίηση των πιγμέντων σε ιστορικές τοιχογραφίες, και μπορούν να συμβάλλουν τα μέγιστα στη συντήρηση και αποκατάσταση αυτών. el
dc.description.abstract The objective of the present work is the identification of pigments in historical wall paintings by means of non-destructive spectroscopic methods. For this purpose, the Byzantine Wall paintings of the Church of Theotokos (14th Century AC), built in the settlement of Meronas in Amari, located in the area of Rethymno in Crete were studied. Mr Troulinos, headmaster of the Restoration Department in Rethymno, suggested the aforementioned Church as a study case, due to its significant historical and artistic value. The great archaeological and historical value of the above mentioned historic wallpaintings allowed restricted sampling (of about 1- 2 mm size). Totally 7 samples were collected which appear the following colorations: ceramic red, bright red, yellow, dark reddish purple brown, black, white and green. Due to the restricted size of the samples, the non destructive spectroscopic methods of Environmental Scanning Electron Microscopy with Energy Dispersive X- Ray Analysis (ESEM-EDX) and Attenuated Total Reflectance-Fourier Transform Infrared Spectroscopy (ATR-FTIR) were selected and applied, for the chemical elemental compositional analysis and the characterization of the molecular structure of the samples pigments. The experimental results led to reliable conclusions concerning the identification of the pigments, the organic binding medium and the technique used for the construction of the wallpaintings in Meronas. The results indicated that the Byzantine artist used the following pigments: red ochre containing hematite, cinnabar, yellow ochre, green earth (celadonite), amorphous carbon of vegetable origin and calcite. The detection of calcite as well as the presence of organic binding media in all sample pigments indicates that fresco and secco wall painting techniques were combined for the construction of the wall paintings in Meronas. The results and conclusions of the above research work confirm the applicability and efficiency of the spectroscopic methods of ESEM-EDX and ATR-FTIR as nondestructive techniques for the identification of pigments in historical wall paintings where restricted sampling is allowed and thus, they can contribute significantly to their conservation- restoration. en
dc.description.statementofresponsibility Ιωάννα Χ Ντούτση el
dc.language.iso el en
dc.rights ETDFree-policy.xml en
dc.subject Πιγμέντα el
dc.subject Φασματοσκοπία el
dc.subject Χρωστικές el
dc.subject Βυζαντινές τοιχογραφίες el
dc.subject Μικροσκοπία el
dc.subject Υπερύθρο el
dc.subject Κρήτη el
dc.subject Pigments en
dc.subject Atr-ftir en
dc.subject Sem en
dc.subject Identification en
dc.subject Spectroscopy en
dc.subject Byzantine wall painting en
dc.subject Creta en
dc.subject Colourants en
dc.subject Monuments en
dc.title Μη καταστρεπτικός προσιορισμός και ταυτοποίση των πιγμένων σε ιστορικές τοιχογραφίες με τη χρήση φασματοσκοπικών μεθόδων el
dc.title.alternative The identification of pigments in historical wall paintings by means of non-destructive spectroscopic methods en
dc.type bachelorThesis el (en)
dc.date.accepted 2013-02-10 -
dc.date.modified 2013-03-13 -
dc.contributor.advisorcommitteemember Μπατής, Γεώργιος el
dc.contributor.advisorcommitteemember Καραγιάννη, Στεφανία-Χάιδω el
dc.contributor.committeemember Κουή, Μαρία el
dc.contributor.committeemember Μπατής, Γεώργιος el
dc.contributor.committeemember Καραγιάννη, Στεφανία-Χάιδω el
dc.contributor.department Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Χημικών Μηχανικών. Τομέας Επιστήμης και Τεχνικής των Υλικών. el
dc.date.recordmanipulation.recordcreated 2013-03-15 -
dc.date.recordmanipulation.recordmodified 2013-03-15 -


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής