HEAL DSpace

Επιδράσεις της ύστερης αρχαιότητας στη βυζαντινή ζωγραφική: η περίπτωση του Μυστρά

Αποθετήριο DSpace/Manakin

Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisor Εμμανουήλ, Μαρία - Μελίτα el
dc.contributor.advisor Emmanouil, Maria - Melita en
dc.contributor.author Χρυσανθόπουλος, Χρήστος el
dc.contributor.author Chrysanthopoulos, Christos en
dc.date.accessioned 2013-04-16T10:57:59Z
dc.date.available 2013-04-16T10:57:59Z
dc.date.issued 2013-04-16
dc.identifier.uri https://dspace.lib.ntua.gr/xmlui/handle/123456789/7985
dc.identifier.uri http://dx.doi.org/10.26240/heal.ntua.258
dc.description 62 σ. el
dc.description.abstract Το Βυζαντινό κράτος, ως φυσική συνέχεια της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, διατηρεί στον πολιτισμό του στοιχεία που προέρχονται από την παράδοση της Ύστερης Αρχαιότητας, επαναπροσδιορίζοντάς τα με άξονα το Χριστιανικό πνεύμα. Στη Βυζαντινή θρησκευτική ζωγραφική μπορούμε να αναγνωρίσουμε πλήθος τέτοιων επιδράσεων. Μέρος των θεωρητικών αρχών της, στοιχεία της απόδοσης των προσώπων, του ήθους και της κίνησης των μορφών, του εικαστικού περιβάλλοντος και χώρου, όπως επίσης διακοσμητικά μοτίβα και συγκεκριμένα εικονογραφικά πρότυπα και συνθετικές επιλογές μπορούν με βεβαιότητα να θεωρηθούν ως έμμεσες ή άμεσες επιρροές της Ύστερης Αρχαιότητας. Στην περίπτωση των εκκλησιών του Μυστρά (13ος-14ος αι. μ.Χ.), συναντούμε σημαντικό πλήθος τέτοιων επιρροών. Τα πιο ενδιαφέροντα, ίσως, παραδείγματα είναι οι ρωπογραφικές σκηνές (Νειλωτικές σκηνές) που περιλαμβάνονται στις παραστάσεις της Βάπτισης στην Περίβλεπτο και στην Οδηγήτρια, το διακοσμητικό στοιχείο των Μασκών, ο εικονογραφικός τύπος του Απακανθιζόμενου, που περιλαμβάνεται στις τοιχογραφίες της Βαϊοφόρου στην Παντάνασσα και στην Περίβλεπτο, οι στάσεις των αποστόλων (εικονογραφικός τύπος των Μαινάδων) στις παραστάσεις της Ανάληψης στην Παντάνασσα και την Οδηγήτρια και ο εικονογραφικός τύπος της "ανακεκλιμένης μορφής" στις παραστάσεις της Γέννησης της Θεοτόκου στην Αγία Σοφία και στην Περίβλεπτο. Σε κάθε περίπτωση, όμως, όλες αυτές οι επιδράσεις και τα δάνεια δεν οδηγούν σε απώλεια της βυζαντινής ταυτότητας της ζωγραφικής· αντίθετα, ενσωματώνονται λειτουργικά στη σύγχρονη αισθητική και στη Χριστιανική πίστη. el
dc.description.abstract The Byzantine state, as a natural continuation of the Roman empire, keeps up in its civilization certain elements -redefined, of course, by the Christian spirit-, that derive from the tradition of the Late Antiquity. In the Byzantine religious painting we can identify many relevant influences. Part of its theoretical principles, elements of the representation of people, of the ethos and the movement of the figures, of the conjectural environment and space, as well as ornaments and particular pictorial models and synthetic choices can safely be regarded as indirect or direct influences of the Late Antiquity. In the case of the churches of Mystras (13th-14th century AD.), we find a significant number of such influences. Perhaps, the most interesting examples are everyday life scenes (Nilotic scenes) included in representations of the Baptism in Perivleptos and Odigitria, the Mask motif, the iconographic type of Spinario, included in the Entry into Jerusalem fresco in Pantanassa and Perivleptos, the attitudes of the apostles (iconographic type of Maenads) in the painting of the Ascension in Pantanassa and Odigitria, and the iconographic type of the "reclining figure" in representations of the Nativity of the Virgin, in St. Sophia and Perivleptos. In either cases, all these influences and loans do not lead to a loss of the Byzantine art's identity, but, on the contrary, are functionally integrated in the contemporary aesthetics and the Christian faith. en
dc.language.iso el en_US
dc.subject Βυζαντινή ζωγραφική el
dc.subject Byzantine painting en_US
dc.subject Μυστράς el
dc.subject Mystras en_US
dc.subject Ύστερη αρχαιότητα el
dc.subject Late antiquity en_US
dc.subject Νειλωτικές σκηνές el
dc.subject Nilotic scenes en_US
dc.subject Μοτίβο μάσκας el
dc.subject Mask motif en_US
dc.subject Απακανθιζόμενος el
dc.subject Spinario en_US
dc.subject Μαινάδες el
dc.subject Maenads en_US
dc.subject Ανακεκλιμένη μορφή el
dc.subject Reclining figure en_US
dc.title Επιδράσεις της ύστερης αρχαιότητας στη βυζαντινή ζωγραφική: η περίπτωση του Μυστρά el
dc.title.alternative Influences of the late antiquity in the byzantine painting: the case of Mystras en_US
dc.type Lecture en_US
dc.contributor.department Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών el


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στην ακόλουθη συλλογή(ές)

Εμφάνιση απλής εγγραφής