Στο πρώτο μέρος της παρούσας εργασίας έγινε προσπάθεια για τη συγκέντρωση και καταγραφή μεθόδων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας των σχολικών ζωνών σε αστικές περιοχές. Στο δεύτερο μέρος ακολουθούν δύο μελέτες κατά περίπτωση σε δύο μεγάλα σχολικά συγκροτήματα του δήμου Αθηναίων. Συγκεκριμένα η δομή των κεφαλαίων έχει ως εξής: Στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται ένας διαχωρισμός των προβλημάτων που συναντώνται στις σχολικές ζώνες σε πέντε ομάδες και αναφέρονται οι λόγοι που τα προκαλούν. Στο δεύτερο κεφάλαιο προτείνονται ρυθμίσεις για την επίλυση ή τη μείωση των προβλημάτων που αναφέρθηκαν στο πρώτο κεφάλαιο, οι οποίες είναι κυρίως κυκλοφοριακές και τεχνικές. Το τρίτο κεφάλαιο περιλαμβάνει ορισμένα μέτρα που δεν επιλύουν μεν κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα, αλλά συντελούν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Στο τέταρτο κεφάλαιο της εργασίας παρατίθενται δυο μελέτες κατά περίπτωση που αφορούν τα σχολικά συγκρότημα της Γκράβας και της Πανόρμου και Αμπελακίων, οι οποίες εκπονήθηκαν σε τρία στάδια. Κατά το πρώτο στάδιο έγινε συστηματική καταγραφή της υπάρχουσας κατάστασης όσο αφορά την κατακόρυφη και την οριζόντια σήμανση που χρησιμοποιείται στους δρόμους που περιβάλλουν τις σχολικές εγκαταστάσεις, την ύπαρξη φωτεινής σηματοδότησης, την κατάσταση των πεζοδρομίων και του οδοστρώματος και την επάρκεια ή μη του φωτισμού κατά τις νυχτερινές ώρες. Στο δεύτερο στάδιο συγκεντρώθηκαν στοιχεία που αφορούν τις κατηγορίες των δρόμων που περιβάλλουν τις σχολικές εγκαταστάσεις, τον αριθμό των μαθητών και τις ηλικίες τους και την απόσταση από τα υπόλοιπα σχολεία της περιοχής. Κατά το τρίτο και τελευταίο στάδιο έγιναν κάποιες προτάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας των μελετώμενων περιοχών οι οποίες προήλθαν από την ανάλυση των στοιχείων που συλλέχτηκαν κατά τα δύο προηγούμενα στάδια καθώς επίσης και από επιτόπια έρευνα για ελλείψεις και δυνατότητες βελτίωσης την υπάρχουσας κατάστασης.
The present work is concerned with traffic safety in school zones. It discusses common safety problems that occur on the street network surrounding schools and suggests a group of solutions for every problem. Two schools were observed during the study, in order to make case studies for each one. Each of the case study schools are discussed below in terms of general observations, typical problems, good practices and possible changes, solutions and enhancements.