Το αντικείμενο της παρούσας Διπλωματικής Εργασίας, αφορά τον Κυπριακό Οργανισμό Αγροτικών Πληρωμών (ΚΟΑΠ) και το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου(ΟΣΔΕ), πως λειτουργεί, ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά και ποιοί οι στόχοι του, αλλά και αναφορά στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ) που είναι το αντίστοιχο τμήμα Πληρωμών στην Ελλάδα. Η εργασία χωρίστηκε σε δύο ενότητες: Ενότητα Ι : Κυπριακός Οργανισμός Αγροτικών Πληρωμών και Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου Ενότητα ΙΙ: Κριτική Ανάλυση και Τροποποίηση του Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων Στο πρώτο Κεφάλαιο και στην πρώτη Ενότητα γίνεται μια εισαγωγή για την Αγροτική Πολιτική με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τον τρόπο με τον οποίο στηρίζει η Πολιτεία το γεωργικό της κλάδο. Στη συνέχεια και στο δεύτερο Κεφάλαιο γίνεται μια σύντομη ιστορική αναδρομή της Κυπριακής Αγροτικής Πολιτικής και του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών(ΚΟΑΠ) από τη πρώτη χρονιά λειτουργίας του όσο και μια αναφορά στο σύγχρονο Κυπριακό Κτηματολόγιο και στο χαρτογραφικό υπόβαθρο που διαθέτει και διανέμει στον ΚΟΑΠ, αλλά και την ανάλυση του κτηματολογικού κωδικού. Ακολουθεί εκτενής αναλυτική περιγραφή του ΚΟΑΠ που αποτελεί το φορέα της αγροτικής πολιτικής στην Κύπρο όσο αφορά τα αγροτεμάχια. Αναφέρονται οι επτά κλάδοι του Οργανισμού με τις αρμοδιότητες και τους στόχους τους όπως και οι τέσσερεις ανεξάρτητες υπηρεσίες του. Περιγράφονται τα Σχέδια των Εκταρικών Επιδοτήσεων, το Σχέδιο Ενιαίας Εκταρικής Επιδότησης που στηρίζεται αποκλειστικά σε Ευρωπαϊκά Κεφάλαια από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Προσανατολισμού και Εγγυήσεων, το Ενιαίο Σχέδιο Άμεσων Συμπληρωματικών Ενισχύσεων και το Σχέδιο Κρατικών Ενισχύσεων που στηρίζονται σε κρατικά κεφάλαια που επιδοτεί η Κυπριακή Κυβέρνηση μέσω του ΚΟΑΠ και οι επιδοτήσεις που πηγάζουν μέσα από αυτά. Στη συνέχεια αναφέρονται οι προτεραιότητες του Οργανισμού, το όφελος για τους αγρότες και την αγροτική οικονομία, όπως και τα μέτρα που εφαρμόζει και οι κυρώσεις που επιβάλλει ο Οργανισμός μέσα από τις αιτήσεις των αγροτών και καλλιεργητών. Ακολουθεί αναλυτικά η περιγραφή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου που αποτελεί μέσα από τις λειτουργίες του το σημαντικότερο τμήμα του ΚΟΑΠ. Αναφέρονται και περιγράφονται οι δύο τομείς του ΟΣΔΕ : Α)Τομέας Εφαρμογής Σχεδίων Β)Τομέας Διαχείρισης Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών (ΓΣΠ) Ο Τομέας Εφαρμογής Σχεδίων που έχει την ευθύνη της εφαρμογής του Σχεδίου των Εκταρικών Επιδοτήσεων μέσα από τους διοικητικούς, οπτικούς αλλά και μηχανογραφικούς ελέγχους επί της υποβληθείσας αίτησης και επί των αιτούμενων τεμαχίων μέχρι και τη διαδικασία της αποδοχής των αιτήσεων. Ο Τομέας Διαχείρισης του ΓΣΠ που είναι υπεύθυνος για τη δημιουργία και διαχείριση ενός Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων(LPIS) με βάση τους Κτηματολογικούς χάρτες. Είναι ο αρμόδιος Τομέας για τους ελέγχους μέσα από την τηλεπισκόπηση και τους κλασικούς ή δευτερεύον επιτόπιους ελέγχους. Είναι ακόμη το υπεύθυνο Τμήμα για την δημιουργία και διαχείριση ενός Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών στον Ελαιοκομικό Τομέα έτσι ώστε να μπορεί η Ε.Ε. να ελέγχει την ελιά και την παραγωγή του ελαιόλαδου. Στη δεύτερη Ενότητα γίνεται αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης του Κυπριακού Οργανισμού Αγροτικών Πληρωμών και συγκεκριμένα του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου με τις αδυναμίες και τις μη συμμορφώσεις του ως προς τους σχετικούς Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και τα προβλήματα που παρουσιάζονται στον σχεδιασμό και στη λειτουργία του. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στον Οργανισμό Πληρωμών Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ), μέσα από τη συνοπτική αποτίμηση του έργου του από την πρώτη μέρα λειτουργίας του μέχρι και σήμερα. Στην συνέχεια αναλύονται τα στοιχεία και οι λειτουργίες του ΟΣΔΕ Ελλάδος όπως και ο τύπος του Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων(ΣΑΑ) τα χαρακτηριστικά και τρόπος λειτουργίας του. Ακολούθως γίνεται περιγραφή της κωδικοποίησης των ενοτήτων ελέγχου και του Κτηματολογικού Κωδικού όπως και η επιλογή των επιλέξιμων εκτάσεων. Ακολουθεί εκτενής κριτική ανάλυση των στόχων του Κυπριακού Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου βάση τις κανονιστικές διατάξεις που το διέπουν, με βασικό στόχο τη βελτίωση του μετά από μελέτη των σχετικών κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι αδυναμίες και μη συμμορφώσεις χωρίζονται σε εφτά ενότητες οι οποίες αντιστοιχούν στα βασικά στοιχεία που αποτελούν το ΟΣΔΕ καθώς και στις βασικές διεργασίες που πρέπει να διεξάγονται βάση των Ευρωπαϊκών Κανονισμών. Στη συνέχεια αναφέρονται προτάσεις για μετατροπή του κυπριακού συστήματος αναγνώρισης αγροτεμαχίων και ακολούθως γίνεται ανάλυση της βέλτιστης των προτάσεων έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα αξιόπιστο σύστημα σύμφωνα με τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς, το οποίο θα αντικατοπτρίζει την πραγματική κατάσταση των καλλιεργούμενων εκτάσεων με αποτέλεσμα την καταβολή των οποιονδήποτε ενισχύσεων στους πραγματικούς δικαιούχους με ακρίβεια.
The subject of the present Diplomatic Project concerns the Cypriot Organization of Agricultural Payments (CAPO) and the Integrate Administration of Control System (IACS), the way it functions, its main characteristics and targets. There is also a report on the Payments Organization and Control of the Communal Supporting of Orientation and Guarantee, which is the equivalent department of Payments in Greece. The Project is divided in two units: Unit 1: The Cypriot Organization of Agricultural Payments and the Integrate Administration of Control System Unit 2: A critical analysis and modification of the Land Parcel Intendification System In the first chapter, and in the first unit, is being an introduction on the Agricultural Politics along with Cyprus’ accession into the European Union and the way in which the government supports its agricultural field. Continuing, and in the second chapter, is being a brief historical going back on the Cypriot Agricultural Payments Organization, from the first year of its function. There is also a report on the contemporary Cypriot cadastre and on the cartographic base which has and distributes to CAPO as well as an analysis of the Cadastral Code. Following, is being an extensive analytic description of CAPO which composes the conveyor of the agricultural politics in Cyprus, as far as the parcels are concerned. The seven fields of the organization are mentioned along with their duties and targets as well as its four independent services. There are descriptions of the Single Payment Scheme (SPS), the Single Area Payment Scheme (SAPS), which is exclusively sustained on European subsidies from the European Agricultural Fund of Orientation and Guarantee, the United Plan of Direct Complementary Supports and the Plan of the Government Supports which are sustained on government capitals that are subsidized by the Cypriot government through CAPO and the subsidies that come out through them. Following up, the priorities of the organization are mentioned, the benefit for the farmers and the agricultural economy, as well as the steps which are applied and the penalties which are imposed by CAPO, through the applications of the farmers and the cultivators. Afterwards, is being a detailed description of the Integrate Administration of Control System (IACS), which composes the most important department of CAPO through its functions. The two sections of IACS are mentioned and described: A. Projects Application sector B. Administration of the Geographic Information System sector The projects application sector, is responsible for the application of the SAPS through the administrative, visual, and computer controls of the submitted application and of the requested parcels, until the acceptance of the application process. The administration sector of GIS is responsible for the creation and administration of a Land Parcel Intendification System (LPIS) based on the cadastre maps. It is the qualified sector for the controls through Controls with Remote Sensing (CwRS) and for the classical or subordinate on the spot controls (OTSC). It is also the head department for the creation and administration of Geographic Information System, on the oil cultivation sector, so as the European Union can control the olives and the production of the olive oil. In the second unit, is being an evaluation of the present state of the Cypriot Agricultural Payments Organization. More specifically, the evaluation is on the Integrate Administration of Control System and the weaknesses and non conformities on the relevant European regulations, as well as on the problems that arise on its planning and function. Continuing, there is a report on the Control Payments Organization of the Community Supports of Orientation and Guarantee, through the concise assessment of its work, from the first day of its function until today. Afterwards, the elements and functions of the Greek IACS as well as the type of the Land Parcel Intendification System, characteristics and the way it operates, are being analyzed. Continuing, there is a description of the codification of the control units, and of the Cadastre Code, as well as the choice of the selected areas. Following, is being a detailed critical analysis, of the targets of the Cypriot Integrate Administration of Control System, based on the regulative arrangements that govern it. The basic target is its improvement, after the study of the relative rules of the European Union. The weaknesses and the non conformities are divided in seven units, which correspond to the basic elements that compose IACS, as well as the essential examinations that has to be conducted, based on the European regulations. Finally, suggestions are mentioned on the transformation of the Land Parcel Intendification System. After that, is being an analysis of the best of the suggestions so as to create a reliable system, according to the European regulations. This system will reflect to the farming system and the real state of the cultured areas, having as a result the founding of whichever assistance, to the real.