Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι η μελέτη των απαλλοτριώσεων όπως αυτές συντελέστηκαν και συντελούνται σήμερα στον Ελλαδικό Χώρο. Η εξέταση εστιάστηκε στις διαδικασίες που ακολουθούνται για την περάτωση των απαλλοτριώσεων, στους χρόνους που απαιτούνται για να ολοκληρωθούν καθώς και στον τρόπο με τον οποίο προσδιορίζεται η αποζημίωση για τα απαλλοτριούμενα ακίνητα τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Η εργασία χωρίζεται σε τρία στάδια. Στο πρώτο στάδιο, έγινε μια ενδελεχής αντιπαράθεση των βασικών νόμων που έχουν ψηφιστεί περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων μέσω της σύγκρισης κατά άρθρο. Τα διαδοχικά στάδια λοιπόν για την ολοκλήρωση μιας απαλλοτρίωσης παρουσιάζονται συγκριτικά. Αρχικά παρουσιάζεται η διαδικασία κήρυξης των απαλλοτριώσεων όπως αυτή έχει μεταβληθεί ανάλογα με τους νόμους. Ακολουθεί η ενότητα για τη συντέλεση της απαλλοτρίωσης ανάλογα με τα άρθρα που την απαρτίζουν. Έπεται η ενότητα της ανάκλησης και άρσης της απαλλοτρίωσης, η ενότητα του προσδιορισμού της αποζημίωσης καθώς και η ενότητα της αναγνώρισης δικαιούχων. Τέλος παρουσιάζονται οι ποινικές κυρώσεις. Το δεύτερο κομμάτι έχει εστιαστεί στην επισήμανση των παθογενειών που διέπουν σήμερα τις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων ενώ στη συνέχεια γίνεται αναφορά και στις βελτιώσεις όπως καταγράφηκαν με βάση το νόμο. Στο δεύτερο στάδιο καταγράφηκαν τα είδη των απαλλοτριώσεων που ισχύουν σήμερα στη χώρα μαζί με τις διαδικασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωσή τους. Ακολούθησε μελέτη των συνήθων χρόνων που απαιτούνται ώστε να έρθουν σε πέρας οι απαλλοτριώσεις και ο τρόπος με τον οποίον προσδιορίζονται οι αποζημιώσεις, Το θεωρητικό αυτό κομμάτι στη συνέχεια εξετάστηκε πρακτικά σε τμήματα έργων που απαλλοτριώθηκαν για την κατασκευή μεγάλων οδικών αρτηριών όπως της Εγνατίας Οδού, της Αττικής Οδού και της Ιονίας Οδού. Παράλληλα ακολούθησε συγκριτική παρουσίαση των δεδομένων που προέκυψαν για πληρέστερη απεικόνιση. Στο τελικό στάδιο διεξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα από έγιναν προτάσεις ώστε οι απαλλοτριώσεις να βελτιωθούν και να πάψουν να αποτελούν μια επίπονη διαδικασία που ταλαιπωρεί τα άτομα που αναμειγνύονται σε αυτή, Παράλληλα θα βοηθήσουν ώστε να μελετώνται και να κατασκευάζονται τα έργα σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα.
This dissertation is based on the phenomenon of the Land expropriation. The title is “Land expropriation’s procedures in Greece and their implementation at the construction of public works”. Dissertation’s aim is the study of the specific field theoretically and practically. The theoretical part has been made via the laws research and the practical via the procedures that have been implemented at the public works’ construction. The first chapter is devoted in the relevant legal framework in Greece and its several legislative amendments through the last decades. The comparison among the laws has been made through the articles of each law. Moreover, it is presented the remaining problems and the improvements that they are owed at the Greek legislation. The second chapter is based on the different kinds of land expropriation and the procedures needed for their completion. Furthermore, a thorough research has been made for the needed times and costs for the land expropriation projects. A comparison has been made between the Greek and the international standards in this domain. The third chapter composes the practical part of this dissertation. It presents a thorough research of the procedures followed for several projects and a comparison of the needed times and the costs for land expropriation projects for the major public works commissioned by the Hellenic Ministry for the Environment, Physical Planning and Public Works. These works concern the improvement of the transportation road network mainly in the areas of North-western Greece, the North Greece and Attika peninsulas. The elements that resulted from each work separately were compared in a sum up. The last chapter constitutes the conclusion. Through this chapter is made an effort, to be developed some concrete proposals. Our aim is that the issues that have been noticed at the theoretical and practical stage to be eliminated and the problems to minimize their impact in all controversial sides. To conclude, through this dissertation we would like to make a first step towards the improvement of the land expropriation. Not only the procedures but also the needed times and the costs were taken into consideration, thus the study would be completed and in-depth. Our hope is that other scientists will continue our work in the future.